2879
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

32 Inlägg
24 maj 2010
Saabarn_Eric skrev:
MrCarfreak skrev:
Andra sidan även den rensad från framskärm, lika lite rost där smile
Bjuder på en film när jag gasar ur den en aning wink

http://www1.garaget.org/gallery/archive … ahklf7.jpg

[video]http://www.garaget.org/video/vwzs158n8o3x[/video]

Haha kan ju behövas sotas ur lite efter alla år ju tongue

DU den har ja sotat ur så d räcker å blir över wink

32 Inlägg
24 maj 2010
MrCarfreak skrev:
Har nu filmat så ni får se hur motorn går.. Vid ett litet knyck på gasen så stegrar varvet och det tar en bra stund innan den går ned på tomgång där den går ryckigt och allmänt dåligt!

Hur jag än ställer blandskruven så går den kass på tomgång.. vad kan de vara för fel? Är det så enkelt att denna förgasaren inte heller räcker till ?

Motorn är en B18 borrad till 2.0l alt. 2.1l, vet inte riktigt.. Kammen är av okänd modell, den förre ägaren sa att det är en V90 kam vilket jag aldrig hört talas om tidigare. Toppen är en E-topp som är planad 3mm och portad, mer vet jag ej om den.

Kom med så mkt tips ni kan! Motorn går hur fint och bra som helst på högre varv men inte alls bra på låga!

[video]http://www.garaget.org/video/rvdtdbvistyo[/video]

Fortfarande är d kammen som gör att den går dåligt under ca 2500 varv!

32 Inlägg
24 maj 2010
MrCarfreak skrev:
BlackDeevill skrev:
v90 kam? dom motorerna är väll 6cyl, eller har jag fel ?

Precis samma som jag tänkte.. men men, nåt vasst måste de ju sitta i maskin eftersom den bara vill ha mer hela tiden så wink Lär nog aldrig få reda på vad jag har för kamm om jag nu inte river maskin och kollar då :p

v90 KAM!!!!

Gasglad
3 244 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Dieselhoran skrev:
MrCarfreak skrev:
BlackDeevill skrev:
v90 kam? dom motorerna är väll 6cyl, eller har jag fel ?

Precis samma som jag tänkte.. men men, nåt vasst måste de ju sitta i maskin eftersom den bara vill ha mer hela tiden så wink Lär nog aldrig få reda på vad jag har för kamm om jag nu inte river maskin och kollar då :p

v90 KAM!!!!

Finns inget som heter V90 kam! varken Jens Gustavson el. Erland Cox känner igen det!

//Carfreak

32 Inlägg
24 maj 2010
MrCarfreak skrev:
Dieselhoran skrev:
MrCarfreak skrev:

v90 KAM!!!!

Finns inget som heter V90 kam! varken Jens Gustavson el. Erland Cox känner igen det!

Haha jadu.. fråga då folk som vet mer för d är v90 kam!

Gasglad
3 244 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Dieselhoran skrev:
MrCarfreak skrev:
Dieselhoran skrev:

v90 KAM!!!!

Haha jadu.. fråga då folk som vet mer för d är v90 kam!

okej.. du får gärna ge mig info om den kammen isåfall!

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
24 maj 2010
Ang. tändningen så ska väl rotorn på fördelaren peka mot ettans cylinder(är vinkeln 35grader vill jag missas det stod på nån bild?) när remskivan på vevaxeln står på 0, eller över? smile sen som farbrorbozze sa har det ju med vilket tändvarv den är på, har inte läst så ingående så du kanske fick samma svar tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
24 maj 2010
står det nånting i ändarna på kamaxeln då? eller plockade du aldrig ur den?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
står det nånting i ändarna på kamaxeln då? eller plockade du aldrig ur den?

Skall demontera kammen när jag får lite tid över smile Haft fullt upp på jobbet :p

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Idag inhandlades en ny glidar kärra wink Fullutrustad med AMG paket mm. mm.

https://www1.garaget.org/archive/46/45871/203894/203894-1916073.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Dags för en mini update! Blocket är honat och klart.. Nu ska även kamaxel komma ur, hittade en avdragare med lite för stora gripklor så slipade ner dem en bit så nu passar den i drevets hål, ska bli ruskigt skojj å se vad jag har för kam wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/941715_blbnoc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/941716_9mpsdx.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Nu är kammen ur och som Dieselhoran skrev så står det V90 instansat i bakkant på den..
I övrigt står det 1000074 samt MC25148 samt ett D och mellan 2 nockar så är det grön målat. Säger mig inte mycket, nu vill jag ha ut vad denna kam har för specs också..

Klarar ni tyda något utifrån detta?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/941856_xd82wa.jpg
Senast redigerat av MrCarfreak (31 maj 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Har fått ut att det är 41mm i diam mätt från kamnockens topp.

//Carfreak

lastbilsmekaniker
226 Inlägg
31 maj 2010
1000074 är en a kam smile

det som inte dödar, gör jävligt ont!!
Religion is a group insanity. Lots of people with the same imaginary friend.

Gasglad
3 244 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
lillnicke skrev:
1000074 är en a kam smile

japp, stämmer bra, dock är detta inte en A kam längre utan en omslipad A-kam.. Så nu är frågan, hur mäter jag fram hur mkt lyft den har osv. ?

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Nya kolvringar/vevlager har kommit hem wink Har slipat till de 4:a övre ringarna med ett gap på 0,45. De undre ringarna får 0,40 för att undvika ringfladder, dvs. att trycket smiter igenom första och lägger sig emellan de 2 ringarna och skapar ett tryck som kan medföra ett nytt kolvringsras!

Nu behövs bara en gängtapp till blocket så jag kan rensa ur gängorna så de är i tipp topp! - Inget fusk här inte!

Vevlagren passar hur fint som helst, får hoppas de passar lika bra mot veven smile

Kommer lite bilder senare!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Nu har jag mätt kammen lite mer exakt.. får ett mått på ca. 12mm, verkar nog som att denna kammen har ungefär samma specs som en R-kam vilket inte bådar gott!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Sådär, nu har jag vart över och pratat med Elleman om kammen samt visat upp den! Han mätte upp den och kom fram till att denna kammen kräver Weber 48:or och är i klass med både TG´s samt KG´s värsta kammar. Inte bra för mig men Elleman kommer leta fram en mindre vass kam åt och tar min kam i inbyte så nog fasen ska motorn gå en aning bättre, den nya kammen kommer ha ungefär samma värden som en K-kam fast något vassare register! Han kollade även på mitt topplock och gav sin åsikt om den: -"Denna toppen är god för 200hk" vilket var en glad nyhet! Fick även ett dunder pris på mira fräsning samt ventilslipning utav toppen. Ev. hyvlar han av en tiondels mm. så den blir spikrak!

-Kan verkligen rekommendera Elleman, hans dotter(jobbat som motorrenoverare i över 10år) samt hans son! Riktigt trevliga människor! Hade gärna haft deras maskiner i min verkstad wink
Senast redigerat av MrCarfreak (1 juni 2010)

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
1 juni 2010
MrCarfreak skrev:
Nya kolvringar/vevlager har kommit hem wink Har slipat till de 4:a övre ringarna med ett gap på 0,45. De undre ringarna får 0,40 för att undvika ringfladder, dvs. att trycket smiter igenom första och lägger sig emellan de 2 ringarna och skapar ett tryck som kan medföra ett nytt kolvringsras!

Nu behövs bara en gängtapp till blocket så jag kan rensa ur gängorna så de är i tipp topp! - Inget fusk här inte!

Vevlagren passar hur fint som helst, får hoppas de passar lika bra mot veven smile

7/16 UNC tapp om jag inte minns fel?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:

7/16 UNC tapp om jag inte minns fel?

Stämmer väldigt bra smile

//Carfreak

Sök