3332
Sök

Angående dina skyldigheter när du blir omkörd, var det jag eller de andra bilarna som gjorde fel?

5 198 Inlägg
7 april 2010
tkd_rille skrev:
gamlingen skrev:
tkd_rille skrev:

aahhh de är därför som alla nyblivna körkortstagare inte kan trafikregler idag ? De behöver ju inte ta ansvar smile kanske de gör de på uppkörningen ?

Märks på många 18 åringar..... de tror dom är kungar.cool

Sådana är jag med om varje dag wink

Kan vara roligt och veta åldern på de som frågar om trafikregler som är så pass självklara och även när de är nyblivna körkortstagare=).

precis.. men man blir aldrig full lärdvilket många av de tror.. jag lär mej än efter 26 år med körkort

4 005 Inlägg
7 april 2010
Även om övningskörarna gjorde mest fel så gjorde du också fel som tog en chans och försatte dig och de andra för fara som du själv beskriver.

Visst är det tråkigt att lägga 55km/h på en 70 väg, men det är väldigt mycket tråkigare att vara med om en olycka. Själv har jag väldigt stor tolerans mot övningskörare då de kan beté sig PRECIS HUR FAN SOM HELST som du själv beskriver. smile Även om jag får vänta några extra minuter.

Jag hade nog i ditt fall kört lite längre fram, stannat vid sidan och försökt få lite kontakt med förare/handledare för att berätta att det där var verkligen inte okay. Nu satt de nog och svor åt dig enbart och insåg inte sina egna misstag. sad

Edit: obs, inte spärra av vägen och gallskrika, det är aldrig bra eller lagligt. Men vänlig konstruktiv kritik brukar bemötas helt okay.
Senast redigerat av linuslinje (7 april 2010)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
Även om övningskörarna gjorde mest fel så gjorde du också fel som tog en chans och försatte dig och de andra för fara som du själv beskriver.

Visst är det tråkigt att lägga 55km/h på en 70 väg, men det är väldigt mycket tråkigare att vara med om en olycka. Själv har jag väldigt stor tolerans mot övningskörare då de kan beté sig PRECIS HUR FAN SOM HELST som du själv beskriver. smile Även om jag får vänta några extra minuter.

Jag hade nog i ditt fall kört lite längre fram, stannat vid sidan och försökt få lite kontakt med förare/handledare för att berätta att det där var verkligen inte okay. Nu satt de nog och svor åt dig enbart och insåg inte sina egna misstag. sad

Edit: obs, inte spärra av vägen och gallskrika, det är aldrig bra eller lagligt. Men vänlig konstruktiv kritik brukar bemötas helt okay.

jo det har du helt rätt i att en olycka är bra mkt tristare.
att få kontakt och prata med dom lite längre fram hade säkert vart det bästa om ja haft tid till det. och ja jag vet att man absolut inte ska ha bråttom utan alltid ha gott om tid när man ska någonstans och det inser jag själv att de var mitt misstag där att ha bråttom. men som du säger så satt dom säkert och svor åt mig där inne i bilen. skulle gissa på att det såg ganska mycket värre ut från deras bil med tanke på allt vägdam som rördes upp när ja var ute i väggrenen och vände. dessutom så tror jag inte att någon som är gammal nog att vara handledare åt sin dotter/son är så villig att ta kritik från en 18åring som haft körkort i ca 3mån, tyvärr hmm

men men, det gick bra och det är en lärdom till framtiden, förhoppningsvis blev jag räddare än vad övningsköraren blev. hade ju vart tråkigt om man skrämde dom så dom inte vågar köra mer menar jag tongue

MVH

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 april 2010
De som e skumt tycker ja me att man säger att övningskörarna blev rädda och körde ut mot vänster stämmer inte riktigt enligt mig.
Om jag hade blivit rädd för att bli omkörd, en bil kommer fort och nära eller whatever, så inte fan hade jag vridit ratten så att jag kom ännu närmare denna fara utan snarare lägga mig ännu mer åt höger, skulle inte ni göra det?
Verka ju fan som de blev snea på att du körde om

4 005 Inlägg
7 april 2010
Mortalis skrev:
De som e skumt tycker ja me att man säger att övningskörarna blev rädda och körde ut mot vänster stämmer inte riktigt enligt mig.
Om jag hade blivit rädd för att bli omkörd, en bil kommer fort och nära eller whatever, så inte fan hade jag vridit ratten så att jag kom ännu närmare denna fara utan snarare lägga mig ännu mer åt höger, skulle inte ni göra det?

Fast sen så ser man ju på värsta bilförarna (även om de fejkar) två unga tjejer som är rädda för att få vatten på sitt "fina" ljusa hår och 2cm smink, och trycker därmed automatiskt på gasen för att det ska gå över fort, och kör rakt in i en kranbil.....

Nä, alla tänker nog inte så logiskt och har den överlevnadsinstinkten som du. smile

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Mortalis skrev:

nja inte rädda just kanske men säg såhär. dom koncentrerade sig utav bara fan på att någon skulle köra om dom. och när jag är påväg om så vrider dom huvet för att kolla mot min bil. är du då inte helt van vid att hantera en bil så blir det kanske lätt att du svänger åt det håll du tittar (ofrivillgt då förstås).........tror det var så dom som tidigare skrivit detta menade tongue

MVH

5 198 Inlägg
7 april 2010
lätt hänt.. tror nog de flesta är ute i mitt å vinglar ibland...på ett forum så låter alla så jäkla duktiga. snarare att en övningskörare är mer koncentrerad  än en nybakad 18 åring.

Muttley
7 april 2010
gamlingen skrev:
tkd_rille skrev:
gamlingen skrev:

Märks på många 18 åringar..... de tror dom är kungar.cool

Sådana är jag med om varje dag wink

Kan vara roligt och veta åldern på de som frågar om trafikregler som är så pass självklara och även när de är nyblivna körkortstagare=).

precis.. men man blir aldrig full lärdvilket många av de tror.. jag lär mej än efter 26 år med körkort

De är bara på prov livet ut, när man är gammal så man ej kan köra längre så lämnar man in smile om man har vett och kommer på att man är farlig att vistas på vägarna dvs.

Muttley
7 april 2010
Mortalis skrev:

Hur var de första gången du körde bil?. Tittade du långt framför bilen? visste du vart du hade den på vägen?. Kan vara en som är nybörjare på riktigt.

Jo vi som kört ett tag svänger väl inte ut, men nu var de övningskörning smile Och se och häpna, de händer även den bäste att de råkar kolla för mycket i backspegeln.

Sök