3381
Sök

Mercedes 190E 2.3 med grymt svårhittat motorfel.

85 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#1
Har en MB 190E från -88 som fungerar klockrent för det mesta men den har några små egenheter för sig och det är extremt irriterande och nu på senare dagar har det nästan börjat blivit trafikfarligt.
Har gått så långt att jag nästan drar mig för att köra skiten i något annat än landsväg där bara jag själv kan drabbas. hmm

Ska försöka förklara så kortfattat som möjligt men det är rätt komplicerat. Man kan säga att själva problemet är uppdelat i två delar och de visar sig på lite olika vis.

1.) Bilen lägger av under körning och går inte att starta igen förens 1-3 minuter senare. Går att starta tidigare men endast med en rejäl dos av startgas och det är kanske inte det smidigaste att gå ut och lattja med när man står där i en flervägskorsning mitt i stan med massa galna människor runt om sig.
Verkar bero på hus pass "aktivt" man kör. Åker jag på 1,2,3 och undviker högre växlar och tänker på att hela tiden ha lite varv så fungerar det bättre och då händer det oftast inte men det finns undantag även där.


2.) Bilen är stört omöjlig att starta efter att ha stängs av efter en kortare körning. Går utmärkt att starta om du kört ett tag (<15 min) men om du åker iväg lite snabbt till macken och ska iväg igen två minuter efter att du köpt din chipspåse är det bara att glömma. Samma sak där, måste vänta 1-3 minuter eller ut och spraya med startgas. roll

Det som gör det hela så jävligt är att den kan gå KLOCKRENT under en hel vecka för att sedan balla ur totalt och bara hata allt och alla som vill köra den. Jag och min far "delar" på bilen och han pendlar dagligen med den ca 4-5 mil och det kan som sagt gå veckor utan att detta inträffar för att sedan hända flera gånger under hemfärden etc.

Någon som har någon som helst tanke vad detta kan bero på? Skulle bli grymt glad om detta på något sätt gick att lösa, det är inte hållbart som det är nu och det är synd då bilen fungerar bra i övrigt och vi är nöjda med den.

Just nu är vi lite inne på bränslefilter, bränsleacumulator och/eller bränslepump. Eventuellt även något med spridarna men tveksamt på det. Hur lätt är det att felsöka något som dyker upp lite slumpmässigt bara? sad

Kom igen, kom med alla tänkbara tips och funderingar! Uppskattas förjävla mycket!
Senast redigerat av Emil889 (4 april 2010)

31 Inlägg
4 april 2010
#2
Lösningen på mitt problem med 320n var OVPn. När jag läste runt fick jag reda på att ifall den var kass så kunde bilen bete sig i princip hur som helst.

Du hittar den bakom batteriet. Den har ett metallskal och ovanpå sitter en eller två säkringar (tror det är en 15A eller två 10A). Kolla dessa. Om de är hela så kan man mäta för att se om den släpper igenom ström eller öppna den. Ska finnas en stor lödning som kan släppa. Denna går i så fall att löda tillbaks eller så kan köpa ett nytt .Mitt kostade 1100 på Hedin Bil men fanns begagnat för 5-600.

Jag valde den lätta (men dyra) vägen och körde skiten till verkstad. Googla OVP+mercedes så får du fram en bild och hur många som helst med konstiga problem.


Sök