4056
Sök

Rättigheter som privatperson vid köp av bil som visas sig trasig efter 2veckor

111 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Finns service protokoll från 2005 med anmärkning läckage från insugspackning, samma nedslag finns även 2007, därefter finns det inte nånstans att det ska vara åtgärdat.
Verkar som säljaren visste om detta.....

5 198 Inlägg
7 april 2010
han kan lika gärna säga att han åtgärdat det själv.. men som sagt troligen visste han det

111 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Tror det också, och de är inte tillmötesgående med att hjälpa mig på något sätt utan hävdar att köpet är genomfört... Jag har hela tiden varit trevlig, inget hot överhuvudtaget... Jag spånar vidare

jorgen72
7 april 2010
madetomeasure skrev:
Tror det också, och de är inte tillmötesgående med att hjälpa mig på något sätt utan hävdar att köpet är genomfört... Jag har hela tiden varit trevlig, inget hot överhuvudtaget... Jag spånar vidare

Det är väll klart att han inte vill hjälpa dej har du köpt bilen så får du ju stå ditt kast det går ju inte komma o gnälla efter 2 veckor. TYvärr är det nog bara o bita i det sura äpplet o antingen laga bilen eller sätta ut den på annons o hoppas att någon köper den.

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 april 2010
madetomeasure skrev:
Finns service protokoll från 2005 med anmärkning läckage från insugspackning, samma nedslag finns även 2007, därefter finns det inte nånstans att det ska vara åtgärdat.

Sånt kollar man alltid igenom som köpare innan affären går i lås.

Ser man papper om förvarningar redan -05 och sedan igen -07 kan man väl offra några sekunder att fråga hur det blev med det...

Skiter man i att undersöka bilens historia lite bättre så kan man inte bråka så mycket efteråt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Muttley
7 april 2010
madetomeasure skrev:

Nu säger du ju ändå emot dig själv, du hitta felet grattis. Då är problemet löst=). Du kan inte kräva en krona från förra ägaren för du får kolla upp det själv.

5 198 Inlägg
7 april 2010
tkd_rille skrev:
madetomeasure skrev:

Nu säger du ju ändå emot dig själv, du hitta felet grattis. Då är problemet löst=). Du kan inte kräva en krona från förra ägaren för du får kolla upp det själv.

Antagligen hitta han pappren efter han köpt bilen...

43 Inlägg
7 april 2010
gamlingen skrev:

Ringer man Svensk Bilprovning så skickar dom besikningsprotokoll flera år tillbaka i pdf form till en e-postadress.

Man behöver inte ens stå som ägare för bilen man frågar om.

5 198 Inlägg
7 april 2010
nu va det ju serviceprotokoll som han hade

jorgen72
7 april 2010
ThisIsBlackSunshine skrev:
gamlingen skrev:
tkd_rille skrev:

Man kan ju kolla besiktningspapprerna på internet, dom senaste 3 åren har ja för mig.

edit: eller de kanske bara är för sina egna bilar som man äger?

Det står ju inte med på ett bes papper det är ju en anmärkning som verkstan har gjort när bilen blev servad

43 Inlägg
7 april 2010
Det kanske det inte gör roll
Jag brukar inte titta så noga på besiktningspappret, Man kör ju SEAT så det brukar vara blankt cool

88 Inlägg
7 april 2010
Kolla i serviceboken var bilen är servad, är det på samma ställe dom senaste gångerna när förra ägaren servat bilen.
Bra, ring stället och fråga om bilen varit där för problem med vattenläckage.
Visar det sig att den varit det så har säljaren undanhållit information.

2 182 Inlägg
7 april 2010
madetomeasure skrev:

Varör ingen anmärkning 2006,2008 och 2009? Dåligt servad? Fått problemet fixat? Återkommande fel?

Din bil ditt problem, så enkelt är det.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

5 198 Inlägg
7 april 2010
Niklas1987 skrev:
madetomeasure skrev:

Varör ingen anmärkning 2006,2008 och 2009? Dåligt servad? Fått problemet fixat? Återkommande fel?

Din bil ditt problem, så enkelt är det.

precis,, borde vart på senare år oxå,, om den varit servad på firma.. likväl som den kan ha blivit lagad privat... stt det finns på papper från 2007 säger inget

111 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Har ringt svenska bil där den blivit servad till 2007 och BDT där den servats efteråt, ingen uppgift finns att problemet är åtgärdat.

2 182 Inlägg
7 april 2010
madetomeasure skrev:
Har ringt svenska bil där den blivit servad till 2007 och BDT där den servats efteråt, ingen uppgift finns att problemet är åtgärdat.

Hjälper tyvärr inte dig nu, sånt måste kollas innan köp

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Muttley
7 april 2010
gamlingen skrev:
tkd_rille skrev:
madetomeasure skrev:

Ja då är de ju att skylla sig själv. 
Då jag säljer saker brukar jag låta folk titta runt på objektet. jag lägger aldrig tid på att vara med sj smile
Om de då inte tittar efter problemen då, så behöver de inte leta när de betalt och tagit hem fordonet och sen komma och gnälla.

jorgen72
7 april 2010
carloz skrev:
Det kanske det inte gör roll
Jag brukar inte titta så noga på besiktningspappret, Man kör ju SEAT så det brukar vara blankt cool

Det har alltid varit blankt papper på min golf också o man behöver inte titta på bes pappret för o veta att inte bes gör service

jorgen72
7 april 2010
madetomeasure skrev:

Sluta gnälla nu o ta det som en man du kollade inte upp bilen tillräckligt när du köpte den eller har felet kommit efter du köpte bilen så  laga bilen eller sälj den

1 353 Inlägg
8 april 2010
25-35 k lät lite dyrt ändå...

jag jobbar på en auktoriserad cheva verkstad,och om jag kommer ihåg rätt så tror jag att det var  ~18 000:- för arbete att byta båda toppackningarna och insugspackning.

Sen tillkommer ju delar och eventuell provtryckning / planing utav topparna.
men tvivlar på några 35 k ändå

There's no replacement for displacement

Sök