3083
Sök

Ford Mustang HT -67 "Hellre ökänd än okänd"

En Ford Mustang -67 i El Paso , Texas dök upp på e-Bay. En daily driver med frisk kaross men lite slitet chassi och drivlina. En budgivning senare var den min. Såååå långt bort men ändå så nära. På den vägen är det....

Better than God \o/
53 998 Visningar
Uppdaterades senast 18 januari 2022
Better than God \o/
1 883 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#1
Edit 2019: Tyvärr har ju samtliga bildlänkar gått förlorade med tiden men ska försöka få tillbaka en del av dem.
Finns en del att läsa för er som är genuint intresserade dock, annars hoppa till sidan 5, där fungerar bilder igen.  :-)

Kan ju bara inte motstå frestelsen att visa er vad jag ägnar den lilla lediga tid jag har åt.

Men en snabb resumé först!

Bilen som motorn är ämnad för ser ut på detta viset. En Mustang -67a.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/102/102-f0b94d0b26c6fa0c0d3894f719d6ce0c.jpg


Originalmotorn från -67 är orenoverad och helt standard, 289cui / 4,7l med 2 portsförgasare skulle den för 39år sedan ge 200 hkr & 386Nm, dagens effektutag är troligen mycket lägre då den är illa sliten med åren.
http://www.geting.se/image.php/IMG_698.jpg

För att råda bot på bristande potens körde jag 110mil t.o.r och hämtade mig en motor i Tierp.
http://www.geting.se/image.php/Bild00fe5.jpg
En 351cui / 5,7liter helt ned plockad i delar och inte riktigt komplett.

Sedan började då jakten på de delar jag ville ha på / i min motor. Lika bra att göra det ordentligt från böran ju. Det inhandlades flattoppklovar, en 4ports Holley dubbelpump förgasare och lyckades även finna insug & toppar från en -69 motor, årsmodellen med störst kanaler & ventiler! *mycket nöjd* Att topparna även hade guideplates och dubblaventilfjädrar är ju ingen nackdel! Nya lager och sådana grejer lades ju självklart i varukorgen med.
http://www.geting.se/image.php/ddd008.jpg http://www.geting.se/image.php/ddd001.jpg http://www.geting.se/image.php/ddd002.jpg http://www.geting.se/image.php/ddd006.jpg http://www.geting.se/image.php/ddd003.jpg

Har nu börjat bygga ihop motorn. Och har endast lite smågrejer kvar att köpa för att motorn skall bli komplett. Hoppas den skall vara monterad i bil i slutett av Maj. Då jag plockat ihop lite gott från div årsmodeller och tillverkare är det svårt att veta exakt vad effekten blir men minst 300hkr och 500Nm är fullt möjligt om allt lirar som det skall. Edit; Motorn jag köpte hade 8,2 i komp, men eftersom jag byter kolvar & toppar landar det nu på ca 11.
http://www.geting.se/image.php/klil19.jpg http://www.geting.se/image.php/ddfd18.jpg http://www.geting.se/image.php/dddd21.jpg



http://www.geting.se/image.php/lipsill.jpg
Kolvarna är i motorn. (jo, det är sant)  roll

http://www.geting.se/image.php/snuuk.jpg

Massa lager blir det!

http://www.geting.se/image.php/pippo.jpg

Kamaxel och dess drivning på plats

Matchportningen klar;
Insug
http://www.geting.se/image.php/ins01.jpg vs http://www.geting.se/image.php/ins02.jpg

Topp;
http://www.geting.se/image.php/topps01.jpg vs http://www.geting.se/image.php/topps02.jpg


http://www.geting.se/image.php/uts01.jpg vs http://www.geting.se/image.php/uts02.jpg


Nu börjar motorn se ut som en motor igen...  smile

http://www.geting.se/image.php/Ka....13.jpg

Inga komentarer alls?  roll

Mina vippor kom hem från USA med..  smile

http://www.geting.se/image.php/0mkmkm09.jpg

Ska det mätas lite så man vet hur långa stötstängerna skall vara.



Nu har jag fått mina stötstänger och allt finns i motorn. Men självklart hade jag ju fel vattenpump så en ny sådan måste nu beställas. Annars är det rätt nära nu...

http://www.geting.se/image.php/ppoopp.jpg
Senast redigerat av MrTurbo (1 april 2019)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

608 Inlägg
6 juni 2006
#2
inget dåligt sätt att fördriva tiden på det där inte tongue blir ju bra de där!
måst nog själv skaff nån amerikanare nån gång att skruva lite på smile sku villa ha en dodge charger 69 eller en chevrolet camaro från slute av 60-talet eller en mustang skulle ju inte heller va helt fel wink men än så länge får man fortsätta att ägna sin tid åt volvon smile

lycka till me resten av arbete!

old volkswagens never die,they just get lower:D

Better than God \o/
1 883 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#3
Kanske ska förklara det där med lite tid, jag har tre bilar, två ungar, en fru och ett heltidsjobb.  smile Så ibland blir det att åka till garaget vid 21.00 och vara hemma vid 03.00...  wink

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
6 juni 2006
#4
jävla fint detdära, men ska du bara renovera motorn eller ska den i en bil också? vilken i så fall och bilder på den är ett måste! big_smile

man lever bara en gång så lev väl!

Moderator+
1 081 Inlägg
6 juni 2006
#5
Bullo skrev:
jävla fint detdära, men ska du bara renovera motorn eller ska den i en bil också? vilken i så fall och bilder på den är ett måste! big_smile

Läste du första inlägget ens?

MrTurbo skrev:
Bilen som motorn är ämnad för ser ut på detta viset. En Mustang -67a.

http://www.geting.se/image.php/289.jpg

mvh

Vem jag?

8 156 Inlägg
8 juni 2006
#6
Underbart! Det lär låta bra om den bilen när du får i den där motorn.
Hur mycket soppa kommer den dricka, tror du?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
#7
"Bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde..."  :p
Vet inte, inget jag funderat på och troligen inget andra med jänkebilar heller klurar nått större på. Bensinsnåla bilar får japanerna bygga.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

1 417 Inlägg
9 juni 2006
#8
Underbart! smile Hoppas motorn blir strulfri när du får i den sen, så du inte måste skruva och skruva till du tappar intresse tongue


Fartälskare
390 Inlägg
9 juni 2006
#9
Riktigt snyggt Mustang! Kommer nog rusa många mil den motorn wink

Speedparts That´s why.......

Better than God \o/
1 883 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
#10
Nu står motorn i garaget och väntar på bilen. Ställer in bilen och börjar pula med det i slutet av veckan. Skall målas i motorrum etc med...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
#11
wooohhhhhh....

http://www.geting.se/image.php/sweeet.jpg

Lite småpill kvar dock, orkade inte med det i slutet...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

51 Inlägg
3 juli 2006
#12
ojojoj...jag undrar om det kittlar i fötterna smile riktigt nice. underbar årgång.


Fartygsingenjör
550 Inlägg
3 juli 2006
#13
oj oj detta ser ut att bli ett prisvinnande bygge, riktigt frän smile

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
#14
sorry, visst missat att uppdatera här på LÄNGE! :o

Motorn gick nästan hela sommar -06 men ett kamhaveri satte stopp sedan. Motorn är helt nedplockad i delar igen och nya delar inköpta. Tex rullkam, rullyftare, aluinsug, brytarlöst tändsystem mm. Väntar nu på att min vevaxel skall komma tillbaka efter slipning.

Under tiden har jag renoverat hela framvagnen, blästrat & lackat länkarmar, pressat i nya hårdare bussningar i dem. Nya hårda sänkningsfjädrar och nya fjädertallrika till dem såklart. Byter allt som har söndertorkat gummi mao  Sänker den  2" fram, även shelbysänkning fram, detta syns här i mina nu fräscha hjulhus, samt 2" bak.

http://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_001.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_002.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_003.jpg
http://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_004.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_005.jpg



Har också monterat i en varvräknare i panelen. Sitter perfekt där i mitten så man ser den tydligt.
http://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_006.jpg
(ja den e graderad till 11000rpm he he)
Senast redigerat av MrTurbo (8 april 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#15
Fyller på med motorbygget med.

Byter ut den vanliga "flat tapet" kammen mot en rullkam, denna har högre duration och lyft än den förra kammen, till den kammen hör även rullyftarna och monterings kittet till dessa. Tillsammans med det nya alu-insuget kommer detta ge en mycket rappare motor. Brytarlöständnig som ger extra krut över 3000rpm gör ju sitt till med. Man skall ju inte glömma att utseéndet kan vara viktigt med så ventilkåporna och de nya tändkablarna (röda) kommer ju göra gott med. Motorn klarar att varvas upp till 7000rpm (kam & insug slutar iofs ge effekt vid 6500rpm) så ihop med den nya utväxling på 3;55 kommer den bli en killer i trafikljusen! smile

http://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_007.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_008.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_009.jpg
http://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_010.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_011.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_012.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_014.jpg
Senast redigerat av MrTurbo (8 april 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
12 april 2007
Trådstartare
#16
Nu har jag fått ner mustangen på hjulen igen. Nya däck vart det fram också. Den är sänkt ca 2" bak med förstärkta fjädrar (hård), fram är den också sänkt ca 2". 1" med fjädrar och 1" med shelbysänkning (ännu hårdare). Så ihop med min nya styrsnäcka så kommer det troligen gå att hålla farten uppe i kurvorna med.  Jag hoppas verkligen motor och låda klarar och få ner den lite fram, annars kommer det ju se galet ut.  smile  Tyvärr känns de nya däcken lite smala men får överleva det.



http://www.mustangpower.se/mustang14/03/02/tn_012.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/03/02/tn_014.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/03/02/tn_015.jpg

http://www.mustangpower.se/mustang14/03/02/tn_016.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/03/02/tn_017.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/03/02/tn_018.jpg

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
#17
Snubben som har min vevaxel hade vart på semester i Ryssland en vecka! Konstigt att jag inte fått tag på honom...  NOT! Bah.....

Nästa vecka då kanske.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
15 april 2007
#18
Här fanns det ju en levande mustangtråd! Så trevligt! smile Nästa vecka kan bli en intressant vecka... Tycker projektet ser jättebra ut. Tror jag dragit i dig tidigare, va? Annars är du välkommen i Club Of American Ford med din mustang, så kan vi presentera den i klubbtidningen (jag är redaktör för den)...

Roligt projekt att följa i vilket fall som helst! smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

19 Inlägg
15 april 2007
#19
o´j har det blivit fel upplösning på bilderna?


19 Inlägg
15 april 2007
#20
fan kör 4.11 i min utväxlning, riktikt jobbig när man kör i 90 - 100 km i/h
vad har du och tips om man vill ner lite typ kanske 3.73? eller blir det för slött tro?
få gärna maila mig bobfist@gmail.com eller www.bobfist.com



Sök