Edit 2019: Tyvärr har ju samtliga bildlänkar gått förlorade med tiden men ska försöka få tillbaka en del av dem.
Finns en del att läsa för er som är genuint intresserade dock, annars hoppa till sidan 5, där fungerar bilder igen. :-)
Kan ju bara inte motstå frestelsen att visa er vad jag ägnar den lilla lediga tid jag har åt.
Men en snabb resumé först!
Bilen som motorn är ämnad för ser ut på detta viset. En Mustang -67a.
Originalmotorn från -67 är orenoverad och helt standard, 289cui / 4,7l med 2 portsförgasare skulle den för 39år sedan ge 200 hkr & 386Nm, dagens effektutag är troligen mycket lägre då den är illa sliten med åren.
För att råda bot på bristande potens körde jag 110mil t.o.r och hämtade mig en motor i Tierp.
En 351cui / 5,7liter helt ned plockad i delar och inte riktigt komplett.
Sedan började då jakten på de delar jag ville ha på / i min motor. Lika bra att göra det ordentligt från böran ju. Det inhandlades flattoppklovar, en 4ports Holley dubbelpump förgasare och lyckades även finna insug & toppar från en -69 motor, årsmodellen med störst kanaler & ventiler! *mycket nöjd* Att topparna även hade guideplates och dubblaventilfjädrar är ju ingen nackdel! Nya lager och sådana grejer lades ju självklart i varukorgen med.
Har nu börjat bygga ihop motorn. Och har endast lite smågrejer kvar att köpa för att motorn skall bli komplett. Hoppas den skall vara monterad i bil i slutett av Maj. Då jag plockat ihop lite gott från div årsmodeller och tillverkare är det svårt att veta exakt vad effekten blir men minst 300hkr och 500Nm är fullt möjligt om allt lirar som det skall. Edit; Motorn jag köpte hade 8,2 i komp, men eftersom jag byter kolvar & toppar landar det nu på ca 11.
Kolvarna är i motorn. (jo, det är sant)
Massa lager blir det!
Kamaxel och dess drivning på plats
Matchportningen klar;
Insug
vs
Topp;
vs
vs
Nu börjar motorn se ut som en motor igen...
Inga komentarer alls?
Mina vippor kom hem från USA med..
Ska det mätas lite så man vet hur långa stötstängerna skall vara.
Nu har jag fått mina stötstänger och allt finns i motorn. Men självklart hade jag ju fel vattenpump så en ny sådan måste nu beställas. Annars är det rätt nära nu...