3660
Sök

Jag byte bromsbelägg - oljud?

140 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
Hej

Jag bytte nyligen bromsbelägg.
Efter jag har bytt, och provkört bilen, så hörs det oljud när man bromsar.
Missade jag smörja in något eller?
Och när jag trampar på bromsen så hörs något slags luft. Jag har trampat in flera gånger så att koven eller vad det heter nu ska komma på plats, men fortfarande hörs luft när man trycker ner bromsen. Tar det tid innan det blir bra?

Motborgare
1 099 Inlägg
8 april 2010
AtaPulja skrev:
Hej

Jag bytte nyligen bromsbelägg.
Efter jag har bytt, och provkört bilen, så hörs det oljud när man bromsar.
Missade jag smörja in något eller?
Och när jag trampar på bromsen så hörs något slags luft. Jag har trampat in flera gånger så att koven eller vad det heter nu ska komma på plats, men fortfarande hörs luft när man trycker ner bromsen. Tar det tid innan det blir bra?

Förmodligen så har du en liten slitkant på skivorna. Då de nya beläggen inte är inslitna mot den äldre skivan så blir det gnäll ett tag. Antigen får du leva med det några mil, eller så får du plocka av skivorna och slipa ner den inre och yttre kanten.

Du hör nog bromsservot. Ljudet har nog alltid varit där, fast det är just nu du har blivit uppmärksam på det. När man tror något är fel så skärper sanserna sig.

-- K

140 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
Tack för din tydliga svar Kavli.

Forummoderator
26 373 Inlägg
8 april 2010
Om man vänder på frågan - dvs jag har bytt till en ny bromsskiva på v70:in fram och efter det skrapar det lite när man bromsar.

Är detta normalt? *känns som en dum fråga för det lär det ju vara men såg att frågan var uppe så..*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Motborgare
1 099 Inlägg
8 april 2010
AirOne skrev:
Om man vänder på frågan - dvs jag har bytt till en ny bromsskiva på v70:in fram och efter det skrapar det lite när man bromsar.

Är detta normalt? *känns som en dum fråga för det lär det ju vara men såg att frågan var uppe så..*

Det är nog mindre normalt. Är det inte så att bromskjölden tar i skivan? --Dock borde det skrapa hela tiden, men ibland är toleranserna små. Du bytte väl klossar när du bytte skiva, och vände dom inte in-ut i farten? (Jag har faktiskt lyckas göra det själv en gång när det var stressigt som f)

-- K

Forummoderator
26 373 Inlägg
8 april 2010
Kavli skrev:
AirOne skrev:

Det är nog mindre normalt. Är det inte så att bromskjölden tar i skivan? --Dock borde det skrapa hela tiden, men ibland är toleranserna små. Du bytte väl klossar när du bytte skiva, och vände dom inte in-ut i farten? (Jag har faktiskt lyckas göra det själv en gång när det var stressigt som f)

-- K

Njae. Skulle ju inte ens byta skiva då jag egentligen skulle byta hjullager, men då gamla skivan kände för att gå av på mitten och bli en gigantisk cd-skiva, så blev det således även en ny bromsskiva.
Så jag klämde bara på oket över den nya skivan sen när hjullagret - navet - var bytt. (skruvade dit allt såklart...inte "bara" klämde på oket..roll)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök