3683
Sök

Är det fortfarande 50km/h i tättbebyggt område?

152 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Hej jag lärde mig i trafikskolan precis att 50 väg gäller om inget annat anges det stämmer va?

läste tex den här artikeln http://www.karlstad.se/apps/symfoni/kar … enDocument

blir lite förrvirrad.. det är 50 vägar om inget annat anges eller ?

Musiker
472 Inlägg
9 april 2010
Vad jag förstår så kan en enskild kommun fatta beslut om något sådant...

EDIT:
tobbe12 skrev:

Bashastigheten är 70km/h i Sverige.
Senast redigerat av Ras_J (9 april 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

152 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Ras_J skrev:
Vad jag förstår så kan en enskild kommun fatta beslut om något sådant...

EDIT:
tobbe12 skrev:

Bashastigheten är 70km/h i Sverige.

ja men då ska det väl stå ??? det måste ju finnas en skylt om d eller hur? man kan inte bara säga aa i bla bla gäller 40 km/h utan en skylt

Musiker
472 Inlägg
9 april 2010
Man har tydligen skyldighet att hålla sig informerad om lokala bestämmelser, men jag är ute på lite hal is nu och orkar inte plocka fram lagboken för jag är lite full! tongue

;)

1 534 Inlägg
9 april 2010
70km/h om inget annat anges brukar det vara ja, men i tätbebyggt område är det nog 50km/h som gäller

152 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
jonnielahti skrev:
bashastigheten i tätbebyggt område är alltid 50 km/h om inte någon annan hastighetsbegränsning finns ''körkortsboken''

TACK!

Musiker
472 Inlägg
10 april 2010
Juvakka skrev:
Taget från wikipedia. Nu vet jag att det inte är en tillförlitlig källa men varför ljuga om detta? Läs det feta.
När skylt som anger tättbebyggt område dyker upp på vägen gäller i de flesta länder 50 km/h om inget annat anges. Några länder har 60 km/h och i några länder kan det variera mellan 50 och 60 beroende på tid på dygnet. Sitter det däremot en hastighetstavla så gäller dess hastighetsbegränsning istället. I några länder som Sverige och Polen skyltas tättbebyggt område med en vit skylt som har en symbol som ser ut som en stad enligt den övre skylten till höger. Ofta finns ortens namn också i skylten. I andra länder är det bara en skylt som visar själva ortnamnet. Färgerna på skyltarna kan variera. Det finns i flera länder ortnamnsskyltar som saknar funktionen för att visa hastighet. Utseendet kan variera på dessa i olika länder. I Sverige gäller hastighetsbegränsning till 50 km/h inom tättbebyggt område om kommunen inte beslutat att begränsningen skall vara 30 eller 40 km/h. Emellertid måste sedan 1 november 2008 hastighetsbegränsningen skyltas med vanliga hastighetsskyltar, se 3 kap. 17 § 1-2 st och 10 kap. 13-13a §§ trafikförordningen (1998:1276).

Senast redigerat av Ras_J (10 april 2010)

;)

152 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Ras_J skrev:
Juvakka skrev:
Taget från wikipedia. Nu vet jag att det inte är en tillförlitlig källa men varför ljuga om detta? Läs det feta.
När skylt som anger tättbebyggt område dyker upp på vägen gäller i de flesta länder 50 km/h om inget annat anges. Några länder har 60 km/h och i några länder kan det variera mellan 50 och 60 beroende på tid på dygnet. Sitter det däremot en hastighetstavla så gäller dess hastighetsbegränsning istället. I några länder som Sverige och Polen skyltas tättbebyggt område med en vit skylt som har en symbol som ser ut som en stad enligt den övre skylten till höger. Ofta finns ortens namn också i skylten. I andra länder är det bara en skylt som visar själva ortnamnet. Färgerna på skyltarna kan variera. Det finns i flera länder ortnamnsskyltar som saknar funktionen för att visa hastighet. Utseendet kan variera på dessa i olika länder. I Sverige gäller hastighetsbegränsning till 50 km/h inom tättbebyggt område om kommunen inte beslutat att begränsningen skall vara 30 eller 40 km/h. Emellertid måste sedan 1 november 2008 hastighetsbegränsningen skyltas med vanliga hastighetsskyltar, se 3 kap. 17 § 1-2 st och 10 kap. 13-13a §§ trafikförordningen (1998:1276).

okej så det är alltså 50 oavsett hur smal vägen är och inget annat har angivts?

Musiker
472 Inlägg
10 april 2010
Nä det är max 70km/h, om man vågar lita på wikipedia...
Är som sagt för tillfället lite för onykter för att orka läsa igenom lagtexterna! tongue

EDIT: Här finns kanske något intressant:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 39&p=1

;)

152 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Ras_J skrev:
Nä det är max 70km/h, om man vågar lita på wikipedia...
Är som sagt för tillfället lite för onykter för att orka läsa igenom lagtexterna! tongue

EDIT: Här finns kanske något intressant:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 39&p=1

asså jag menar stadstrafik...

Musiker
472 Inlägg
10 april 2010
Jo alltså i tråden jag länkade till vill jag minnas att vi bla kom överens om:
1. Att bashastigheten i Sverige är max 70km/h.
2. Att stadsskyltarna (i Sverige) tidigare betydde max 50km/h, men att man ändrade till att man alltid måste skylta med hastighetsskyltar eftersom folk inte orkade lära sig vad stadsskyltarna betydde...

EDIT: Detta borde ju rimligtvis betyda att max 70km/h råder även efter en stadsskylt förutsatt att inget annat angivits!

;)

205 Inlägg
10 april 2010
Årets körkorts bok säger 50km/h, om det inte sitter en hastighets skylt som säger annat, då hastighets skylten går före skylten för tättbebyggt område smile

Men om du nu är osäker, skulle jag välja att köra lugnt, än fort wink

Trying is the first step towards failure

4 005 Inlägg
10 april 2010
Jo exakt, skylten betyder fortfarande max 50km/h. DOCK så måste alla nya skyltar ha hastighetsskylt på båda sidor samtidigt. Tidigare tättbebyggtskyltar ska kompletteras men kommer inte att kunna göras samtidigt av naturliga skäl.

Musiker
472 Inlägg
10 april 2010
Juvakka skrev:

Så trotts detta betyder de alltså fortfarande max 50km/h även om där inte sitter någon hastighetsskylt, vad var det för vits med lagändringen då?? lol

;)

152 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
BmW_Tokig skrev:
Årets körkorts bok säger 50km/h, om det inte sitter en hastighets skylt som säger annat, då hastighets skylten går före skylten för tättbebyggt område smile

Men om du nu är osäker, skulle jag välja att köra lugnt, än fort wink

inom tätort va?

9 108 Inlägg
10 april 2010
Har inte sett någon tätortsskylt utan tillhörande 50-skylt faktiskt, det ska finnas numera. Dock betyder märket 50 om inget annat anges men man ska ha 50-skylt för att förtydliga.

Sedan är det faktiskt så att om man svänger av från en 90-väg och det inte är nya skyltar är det faktiskt fortfarande 90 även om det såklart antagligen inte är lämpligt. "Bashastigheten" har inget med högsta tillåtna hastighet att göra utan är bara vad det brukar vara. Detta är i alla fall vad STRs författningsansvarige lärt mig wink Han var även polis under typ 40 år.

152 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
MilleN skrev:
Har inte sett någon tätortsskylt utan tillhörande 50-skylt faktiskt, det ska finnas numera. Dock betyder märket 50 om inget annat anges men man ska ha 50-skylt för att förtydliga.

Sedan är det faktiskt så att om man svänger av från en 90-väg och det inte är nya skyltar är det faktiskt fortfarande 90 även om det såklart antagligen inte är lämpligt. "Bashastigheten" har inget med högsta tillåtna hastighet att göra utan är bara vad det brukar vara. Detta är i alla fall vad STRs författningsansvarige lärt mig wink Han var även polis under typ 40 år.

jo man en vanlig väg är väl 50 om inget annat anges?

91 Inlägg
10 april 2010
Ja det är 50km/h inom tätområde, om inget annat anges, är det 30 då ska det vara skyltat annars är det 50 som gäller (inom tätområde) , är det 70 väg så står det 70... eller om man åker förbi en stadskylt där stadsskylten upphör då är det 70 också...

9 108 Inlägg
10 april 2010
tobbe12 skrev:
jo man en vanlig väg är väl 50 om inget annat anges?

Någonstans är alltid en hastighet angiven. Jag tror inte det finns någon stad i Sverige utan en enda hastighetsskylt eller en tätortsskylt? Man kan givetvis förutsätta att det är 50 om man inte ser en skylt men någonstans sitter det angivet.

Exempel: I Helsingborg ändrade man för ett tag sedan en sträcka i staden från 70 till 50 (Förbi McDonalds Stattena) och det enda man gjorde var att plocka ner 70-skyltarna, förvånansvärt många fattar inte att det är 50 utan bränner på i 70 för att "det sitter ju inga skyltar", men det sitter ju likt förbannat 50-skyltar någonstans tidigare på alla andra ställen runtomkring där man kommer ifrån hehe wink

Artikeln du länkar till ovan är ju en lokal föreskrift i Karlstad, men även där sitter det antagligen skyltar någonstans smile

152 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
steven86 skrev:
Ja det är 50km/h inom tätområde, om inget annat anges, är det 30 då ska det vara skyltat annars är det 50 som gäller (inom tätområde) , är det 70 väg så står det 70... eller om man åker förbi en stadskylt där stadsskylten upphör då är det 70 också...

kan någon bekräfta detta?

Sök