3660
Sök

Kraftig bilbrand pga. osäkrad kabel.

66 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Tjena.

Min Saab 900 SE, med en helt ny v6:a från -08 har varit avställd över vintern pga. lite småprojekt (Så som rostlagning m.m). Ställde på bilen den 8:de April eftersom min mamma och hennes sambo skulle låna den till hans föräldrar.

Igår låg han och rensade skräp ur bilen, och hittade då en icke inkopplad kabel under sätet. Han la direkt tillbaka den på samma plats, och tänkte inte mer på de. Efter ett par minuter började bilen ryka riktigt ordentligt i kupén och under motorhuven, och vi öppnade huven för att koppla loss batteriet. Tyvärr var det redan för sent. OBS! Sladden har inget med billjud att göra, då sladden var en av dom minsta dimensionerna man kan hitta.. Där satt en kabelsko/klämma i ändan på sladden. Troligtvis har sladden legat klämd under sätet på en ickeledande del i inredningen, och därför har det inte hänt tidigare. 

Kabeln hade brunnit hela vägen från batteriet och in under sätet, och satt fyr på motorrummets isolering, plastdetaljer på oåtkomliga ställen etc.. Ringde då direkt brandkåren eftersom bilen stod parkerad ca 50 cm från ett rum med en naturgas behållare (Används till uppvärmning av villan).

När brandkåren kom, stod det lågor ut ur motorhuven och inne i hela kupén. Dom fick snabbt slut på elden, men tyvärr är bilen mer sönder än hel just nu.. Brandmännen konstaterade att det var en eftermonterad kabel som inte hade en säkring, och intygade att det var just den kabeln som börjat brinna.

Bilen är köpt på en bilfirma, och har lån på den ! Jag har ägt bilen i ca 4 månader, varav bilen har varit avställd i 3 av dom. Jag fick övrigt ingen varudeklaration alls när jag köpte bilen (Vilket jag såg på konsumentverkets hemsida igår att man faktiskt skulle få). Där står också på konsumentverket att bilfirman har bevisbördan på sig i 6 månader, och ett fel som inträffar inom 6 månader räknas som befintligt.

Eftersom jag vet att bilfirman kommer att göra ALLT för att neka hjälp, tänkte jag fråga om någon tror att jag kan få rätt i en eventuell tingsrätt? Jag kommer nämligen lämna en stämningsansökan direkt på måndag om han vägrar..

Eller är det bättre att försöka få det på min mammas sambos drulleförsäkring eftersom det hände på uppfarten till huset? Bilen var nämligen enbart trafikförsäkrad då den egentligen bara skulle köras 4 mil.

Enormt tacksam för snabba svar..

Mvh, ThellaN
Senast redigerat av ThellaaN (10 april 2010)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
10 april 2010
Räcker det inte med 1 tråd ??  du har liksom 3 trådar om samma sak nu

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

509 Inlägg
10 april 2010
Vem kortslöt kabeln?
Jag tror du förlorar hur du än gör.
Hur mycket är bilen värd eftersom du bara har trafikförsäkring?
Jag har till och med min sketna 740 helförsäkrad (ca 2200:-/år)
Lycka till
Senast redigerat av Nico-the-kid (10 april 2010)

446 Inlägg
10 april 2010
eftersom ni sett kabeln och struntat i att t.ex. isolera den så har ni uppträtt vårdslöst, räkna inte med rätt i rätten så att säga.. tongue

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 april 2010
nått jag undrar lite är om du tagit lån på bilen å eventuellt har bilen som säkerhet, då måste du ha den helförsäkrad ?

66 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
VW_67 skrev:
eftersom ni sett kabeln och struntat i att t.ex. isolera den så har ni uppträtt vårdslöst, räkna inte med rätt i rätten så att säga.. tongue

Tro mig.. Vi han inte. Vi bara hittade den, och när vi lagt tillbaka den där den låg från början, började de ryka som F*N. Det är alltså en jävla tur att kabeln inte råkat flytta sig undertiden jag kört med den. Vi hade inte hunnit isolera den, även om jag hade haft eltejp i närheten, vilket jag inte har i bakfickan precis? Inte min mammas sambo heller för den delen.

Ja, bilen är på lån, men direkt till bilfirman (Dvs. inte via ett annat bolag.)

Men dom kan inte lägga skulden på någon annan än bilfirman som borde upptäckt kabeln eftersom alla inte är bilkunniga? Och hade man dammsugat bilen, hade det troligtvis hänt samma sak då. Inte fan uppträder man "Vårdslöst" för att man städar sin bil och råkar hitta en kabel som ligger löst, och som man inte vet vad man ska göra med?!?!

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 april 2010
Köper man en beg bil av handlare tycker man att den ska vara genomgången och eftermonterade saker kontrollerade lite extra så man vet allt är OK. Men kan ju vara svår att upptäcka.

De har ju sålt en bil med feldragen elektronik. Avsaknad av rätt dimensionerad säkring på kabel som går direkt till batteriet är ju livsfarligt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
10 april 2010
Jag tycker att det är solklart att bilfirman bör åka på det. De har sålt en bil som har haft en kabel dragen direkt från batteriet och legat utan isolering under sätet. Det spelar ingen roll om TS hittade den och la tillbaka den, kabeln skulle inte varit där från början. Dessutom kunde denna kabeln kortslutas när som helst, alltså inte bara när TS städade bilen. Tänk om det händer på motorvägen i 110 km/h...

Sedan kan jag väl hålla med om att det är ganska dumt att hitta en okänd kabel utan isolering och bara lägga tillbaka den. Men i vilket fall som helst så skulle inte kabeln legat där från början, det är ju en uppenbar brandrisk.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

8 883 Inlägg
10 april 2010
Eftersom du varit och rivit i bilen så ser jag det svårt att du får något på "garantin".
vad ligger bilen i för prisklass 10-20 000 med tanke på att du rostlagat den eller?
Eftersom bilen är försäkrad så är det ju via den man får lösa problemet och inte via evt garantier.

Fotograf på tierpidag.se

Kluraren
90 Inlägg
10 april 2010
En liten dum fråga bara.......
Du säger att du inte skulle hunnit även OM du haft eltejp i bakfickan , samtidigt säger du att du la tillbaka kabeln. Varför då inte leta upp någonting att isolera den med INNAN du/ni ens tänkte på att lägga tillbaka den igen.....
För det börja ju ryka efter ett par minuter " står i först inlägget " som ni la tillbaka kabeln som du skriver det....
Låter lite motsägelsefullt och jag tror INTE detta håller i rätten tyvärr

66 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
Eftersom du varit och rivit i bilen så ser jag det svårt att du får något på "garantin".
vad ligger bilen i för prisklass 10-20 000 med tanke på att du rostlagat den eller?
Eftersom bilen är försäkrad så är det ju via den man får lösa problemet och inte via evt garantier.

20.000 kr kostade bilen, + då räntan. Hade som sagt bara trafikförsäkring på den eftersom den bara skull köras en kortare runda..

Frågan är om försäkringsbolaget hade täckt upp detta även om jag haft helförsäkring? Med tanke på att som vissa säger, är det bilfirman som inte kontrollerat bilen ordentligt innan försäljning.

Och eftersom jag inte ens fått en varudeklaration på bilen, borde det vara totalt omöjligt för bilfirman att slingra sig?

66 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Volvo-nisse skrev:
Du säger att du inte skulle hunnit även OM du haft eltejp i bakfickan , samtidigt säger du att du la tillbaka kabeln. Varför då inte leta upp någonting att isolera den med INNAN du/ni ens tänkte på att lägga tillbaka den igen.....
För det börja ju ryka efter ett par minuter " står i först inlägget " som ni la tillbaka kabeln som du skriver det....

Om man inte ens vetat att kabeln var inkopplad? tändningen på bilen var ju av, så inte tänker man i dom banorna direkt.

Sen dessutom hade vi inte en aning om att kabeln var osäkrad och gick direkt till batteriet.

Och som sagt, om en gammal dam ägt bilen, och enbart skulle dammsuga den, hade samma sak hänt antagligen. Och ska man då kalla de vårdslöst ?

Jag menar, inte fan köper man en bil från en firma, och räknar med att man måste vara bilexpert för att förhindra bilbränder etc.

Jag är inte utbildad inom el, och inte heller bilar.. Hade jag varit elektriker hade jag köpt det på ett helt annat sätt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 april 2010
ThellaaN skrev:
Volvo-nisse skrev:

Om man inte ens vetat att kabeln var inkopplad? tändningen på bilen var ju av, så inte tänker man i dom banorna direkt.

Sen dessutom hade vi inte en aning om att kabeln var osäkrad och gick direkt till batteriet.

Och som sagt, om en gammal dam ägt bilen, och enbart skulle dammsuga den, hade samma sak hänt antagligen. Och ska man då kalla de vårdslöst ?

Jag menar, inte fan köper man en bil från en firma, och räknar med att man måste vara bilexpert för att förhindra bilbränder etc.

Jag är inte utbildad inom el, och inte heller bilar.. Hade jag varit elektriker hade jag köpt det på ett helt annat sätt.

de finns ju nått som heter sunt förnuft  men å andra sidan om man köpt en bil å man hittar en kabel som ser lite skum ut så är de lite overkill att en vanlig svensson ska veta vart kabeln är till för å vart den går.

och bilfirman har faktiskt sålt en felaktig vara.

nu har jag inte läst tråden men jag har för mig de även finns något som säger att man måste ha kablar avsäkrade typ 30 cm från batteripoolen annars gäller inte försäkringen?

Var bilen nyrekondad när du köpte den av firman?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 april 2010
tycker du ska ringa och höra med dom. bilen började brinna efter du hade städat den och enligt brandkåren så var den en kabel under stolen som orsakade det. hur ställer ni er till det?

2slow

66 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Anledningen till varför jag frågar här, är för att gubben som äger firman skiter totalt i sina kunder.. Han är enormt ignorant, och bryr sig inte alls om något !

Jag vet att han kommer att neka, och att jag måste lämna detta till tingsrätten.. Men kan jag få rätt tro? :p

Själv tycker jag att jag borde få det..

Random Hero
4 047 Inlägg
11 april 2010
i dina bilder på din sida har du ju stått o glott på bilen medans den började brinna ? vfr inte dra fram en brandsläckare o släcka elden ist för o stå o glo ?

Dog food lid. Backwards

Driver
2 111 Inlägg
11 april 2010
DusanMandick skrev:
i dina bilder på din sida har du ju stått o glott på bilen medans den började brinna ? vfr inte dra fram en brandsläckare o släcka elden ist för o stå o glo ?

Undrar samma sak... bara för att du ringt brandkåren så är det ju inte så dumt att iallafall försöka rädda de som räddas kan. Skillnad om de brunnit i närheten av soppatanken, då hade jag förstått dig om du hållit avstånd.

Sen kommer säkert gubben/firman som du köpte bilen hävda att du själv dragit kabeln, iofs ligger väl bevisbördan på dem nu men...

Hoppas de löser sig till det bästa.

Edit: Borde fan vara lag på att man måste ha en brandsläckare i bilen precis som det är med varningstriangel.
Senast redigerat av Janken (11 april 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

4 005 Inlägg
11 april 2010
Gissningsleken kan börja smile

Jag tycker att du ska ta kontakt med den elaka gubben och se hur han löser det. Vägrar han så ta kontakt med advokat direkt för att få lite rådgivning inför ev stämning.

Random Hero
4 047 Inlägg
11 april 2010
Janken skrev:
DusanMandick skrev:

Undrar samma sak... bara för att du ringt brandkåren så är det ju inte så dumt att iallafall försöka rädda de som räddas kan. Skillnad om de brunnit i närheten av soppatanken, då hade jag förstått dig om du hållit avstånd.

Sen kommer säkert gubben/firman som du köpte bilen hävda att du själv dragit kabeln, iofs ligger väl bevisbördan på dem nu men...

Hoppas de löser sig till det bästa.

Edit: Borde fan vara lag på att man måste ha en brandsläckare i bilen precis som det är med varningstriangel.

ja liksom min bil börja brinna när ja låg i 90, en oljeslang flög av o spraya olja på ett glödhett grenrör, men ja körde in till kanten o börja ösa snö på skiten, inte springa iväg för o ta massa kort o sen gnälla i en tråd. du kunde ha räddat din bil eller helt enkelt fixat kabeln ist för lägga tillbaka den utan att veta va de va. du har gjort fel, stå för det ?

Dog food lid. Backwards

8 883 Inlägg
11 april 2010
ThellaaN skrev:
Volvo-nisse skrev:

Att du saknar kunskaper om bilar fråntar dig inte undersökningsplikten som köpare.
Tror du får svårt att få gehör av säljaren för dina krav, du har tex inte haft bilen helförsäkrad vilket han garanterat kommer att kräva eftersom du har lån på bilen genom säljaren.

Fotograf på tierpidag.se

Sök