10 april 2010
Trådstartare
Tjena.
Min Saab 900 SE, med en helt ny v6:a från -08 har varit avställd över vintern pga. lite småprojekt (Så som rostlagning m.m). Ställde på bilen den 8:de April eftersom min mamma och hennes sambo skulle låna den till hans föräldrar.
Igår låg han och rensade skräp ur bilen, och hittade då en icke inkopplad kabel under sätet. Han la direkt tillbaka den på samma plats, och tänkte inte mer på de. Efter ett par minuter började bilen ryka riktigt ordentligt i kupén och under motorhuven, och vi öppnade huven för att koppla loss batteriet. Tyvärr var det redan för sent. OBS! Sladden har inget med billjud att göra, då sladden var en av dom minsta dimensionerna man kan hitta.. Där satt en kabelsko/klämma i ändan på sladden. Troligtvis har sladden legat klämd under sätet på en ickeledande del i inredningen, och därför har det inte hänt tidigare.
Kabeln hade brunnit hela vägen från batteriet och in under sätet, och satt fyr på motorrummets isolering, plastdetaljer på oåtkomliga ställen etc.. Ringde då direkt brandkåren eftersom bilen stod parkerad ca 50 cm från ett rum med en naturgas behållare (Används till uppvärmning av villan).
När brandkåren kom, stod det lågor ut ur motorhuven och inne i hela kupén. Dom fick snabbt slut på elden, men tyvärr är bilen mer sönder än hel just nu.. Brandmännen konstaterade att det var en eftermonterad kabel som inte hade en säkring, och intygade att det var just den kabeln som börjat brinna.
Bilen är köpt på en bilfirma, och har lån på den ! Jag har ägt bilen i ca 4 månader, varav bilen har varit avställd i 3 av dom. Jag fick övrigt ingen varudeklaration alls när jag köpte bilen (Vilket jag såg på konsumentverkets hemsida igår att man faktiskt skulle få). Där står också på konsumentverket att bilfirman har bevisbördan på sig i 6 månader, och ett fel som inträffar inom 6 månader räknas som befintligt.
Eftersom jag vet att bilfirman kommer att göra ALLT för att neka hjälp, tänkte jag fråga om någon tror att jag kan få rätt i en eventuell tingsrätt? Jag kommer nämligen lämna en stämningsansökan direkt på måndag om han vägrar..
Eller är det bättre att försöka få det på min mammas sambos drulleförsäkring eftersom det hände på uppfarten till huset? Bilen var nämligen enbart trafikförsäkrad då den egentligen bara skulle köras 4 mil.
Enormt tacksam för snabba svar..
Mvh, ThellaN
Senast redigerat av ThellaaN (10 april 2010)