3018
Sök

ökar 3" avgas effekten på bilen?

10 287 Inlägg
29 april 2010
#21
Precis. Det var ju det jag for efter i mitt kryptiska inlägg.
Det handlar inte om mottryck - utan om avstämning.
Mottryck....alltså trycka tillbaka avgaser baklänges in i cylindrarna. Det ger inge pulver.

Sedan att man kan vålda i bränsle/luftblandning i cylindrarna genom överladdning och på så sätt vinna över avgasmottrycket "by sheer force" är ju en lösning men den går ju att göra mer eller mindre bra.

/Göran


jonTe skrev:
Instämmer...har svårt att kunna förstå att mottryck är bra överhuvudtaget....vad skulle man vinna på att det

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Most Wanted
22 Inlägg
29 april 2010
#22
Om man har för stort avgasrör på en sug motor, så försvinner kompressionen, det gör att motorn tappar sin kraft på de högre varvtalen, den blir orklös ungefär, det behövs ett visst tryck för att motorn ska prestera optimalt.
men på turbomotorer, så gör ett nedsatt tryck i avgasröret det motsatta,
lägre tryck gör att turbon blir piggare och kan ladda snabbare eftersom suger ut avgaserna, högre avgasflöde =  ladda snabbare
Men hursomhelst så låter det skönt med båda varianterna ;P
Senast redigerat av Andres112 (29 april 2010)


1 224 Inlägg
29 april 2010
#23
jonTe skrev:
ajonasson skrev:
Jag är väldigt osäker på detta om "mottryck". Vissa säger att det är bra med visst mottryck andra säger inte. Tvåtaktare vet ju alla som haft med 2taktare att göra att det då är allt. Men fyrtaktare vet i fan riktigt, jag menar.. topfuel dragsters har inga långa rör direkt. (Kan dock vara för deras motor konfiguration)

Instämmer...har svårt att kunna förstå att mottryck är bra överhuvudtaget....vad skulle man vinna på att det är svårt för avgaserna att ta sig ut ur cylindern?
Dock kan jag köpa att ett väl avstämt grenrör kan göra en hel del då man kan utnyttja pulserna från respektive cylinder men som sagt.....vad skulle man vinna i effekt att ha mottryck?
Eller man kan vända på det.....vad skulle man förlora på att ha lågt mottryck?

Den insatte svarar......

mvh Jonas

Som andres112 säger, tänk er sedan ur ett enkelt och logiskt perpektiv. Prova blås ut ett ljus med vidöppen mun, blir inte så mycket tryck i luftstrålen. Testa sedan att blåsa ut ljuset med ganska liten mungipa.
Ett lite väl översatt sätt att berätta det på men hoppas att ni fattar haken. Sugmotorer fungerar bäst med ett motryck helt enkelt.
Mvh

i-vtec Do you?

11 Inlägg
29 april 2010
#24
aa min erfarenhet säger att sugisar ska ha lite mottryck o turbo e det bara öpna opp:) hängde på ett org system på min benz sugis häromdagen. den gick mycket bättre o drar nästan 0,4 mindre i bränsle.

979 Inlägg
29 april 2010
#25
Jag har prövat 3 olika avgassystem på min Sierra sugmotor!! Det första va ett 2,5" från katten med 2 dämpare. Det lätt ju högre och så men jag vill nog inte påstå att den gick mycket bättre än org.

Sen monterade jag 2,5" hela vägen istället. Då blev faktiskt bilen en aning slöare än org, dock så kom den igång på dom högre varven och gick faktsikt bättre än org. fortfarande 2 dämpare + katt

Just nu kör jag ett 2" system med saab katalysator (grövre än sierra org) pluss 2 ljuddämpare.
Och med detta avgassystemet går den helt klart bäst med! bra med gasrespons & ett härligt ljud. Orkar hela vägen nu. Så ja, man ska nog inte köra med för stort avgas på en sugis! Detta är testat på en 2 liters motor. har man större motor så kanske man borde köra med 2,5" avgas, dock inte större anser jag!

Hpc

923 Inlägg
29 april 2010
#26
Man vill alltid ha så lågt motstånd som möjligt i avgsaröret. Både i sug och Turbo.
Det erhåller man genom att ha RÄTT diameter på rören.
För klent rör, så går det så tungt att kolven måste trycka ut avgaserna. För grovt rör, så stannar avgaserna direkt när avgasventilen stängen. Men med rätt diameter får man upp hög gashastighet som i tin tur kan suga ut avgaserna ut cylindern. Ibland "för bra" så att man tilloch med tar med sig färskgaser ut ur motorn direkt till avgasröret. Det är heller inte bra. An avvägning mot kamaxeln.

Men rätt längd på rören så får man olika våglängder att maximera effekten. Så det är precis lika viktigt att man har rätt läng och rätt diameter på rören.
Det här gäller först och främst i främre delen av avgasrören. Primärrören.
men det gäller också där avgaserna samlas ihop, och i delen där avgaserna leds ut i luften.

Att säga att ett smalare rör ger mer motstånd är alltså inte rätt.
Avgasröret ska fungera som en pump som suger ut avgaserna. man utnyttjar alltså den energi som gått förlorad inne i motorn till att göra annat effektiv jobb istället.

Mats

1 353 Inlägg
29 april 2010
#27
Andres112 skrev:
Om man har för stort avgasrör på en sug motor, så försvinner kompressionen, det gör att motorn tappar sin kraft på de högre varvtalen, den blir orklös ungefär, det behövs ett visst tryck för att motorn ska prestera optimalt.

kan du förklara närmre? för när har du komrimeringen i cylinderhuset? när avgasventilen är öppen eller när insugsventilen är öppen eller e de kanske tillochmed när BÄGGE ventilerna e stängda och själva kompressionen sker inne i den slutna cylindern?? hur kan då kompressionen bli lägre pga ett grovt avgassystem? ja hade köpt din förklaring och kompressionen hade sket isamband med att avgasventilen e öppen då det isåfall skulle smita ut genom ventilen o genom grenrör och avgassystemet..
men i detta fallet har du fel..
http://www.youtube.com/watch?v=FfTX88Sv4I8
kika på filmen, speciellt från 3:50.
mvh


4 001 Inlägg
29 april 2010
#28
mats757 skrev:
Man vill alltid ha så lågt motstånd som möjligt i avgsaröret. Både i sug och Turbo.
Det erhåller man genom att ha RÄTT diameter på rören.
För klent rör, så går det så tungt att kolven måste trycka ut avgaserna. För grovt rör, så stannar avgaserna direkt när avgasventilen stängen. Men med rätt diameter får man upp hög gashastighet som i tin tur kan suga ut avgaserna ut cylindern. Ibland "för bra" så att man tilloch med tar med sig färskgaser ut ur motorn direkt till avgasröret. Det är heller inte bra. An avvägning mot kamaxeln.

Men rätt längd på rören så får man olika våglängder att maximera effekten. Så det är precis lika viktigt att man har rätt läng och rätt diameter på rören.
Det här gäller först och främst i främre delen av avgasrören. Primärrören.
men det gäller också där avgaserna samlas ihop, och i delen där avgaserna leds ut i luften.

Att säga att ett smalare rör ger mer motstånd är alltså inte rätt.
Avgasröret ska fungera som en pump som suger ut avgaserna. man utnyttjar alltså den energi som gått förlorad inne i motorn till att göra annat effektiv jobb istället.

Mats

Där har man det viktigaste, om tid finns så ska vi laborera vid bänkningen av min motor med olika diametrar och utformningar samt "strypringar" i slutröret.
Det är ju ganska vanligt inom MC att man har en slags strypring i slutröret för att få rätt avstämning på avgassystemet

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Most Wanted
22 Inlägg
29 april 2010
#29
Crille88 skrev:
Andres112 skrev:
Om man har för stort avgasrör på en sug motor, så försvinner kompressionen, det gör att motorn tappar sin kraft på de högre varvtalen, den blir orklös ungefär, det behövs ett visst tryck för att motorn ska prestera optimalt.

kan du förklara närmre? för när har du komrimeringen i cylinderhuset? när avgasventilen är öppen eller när insugsventilen är öppen eller e de kanske tillochmed när BÄGGE ventilerna e stängda och själva kompressionen sker inne i den slutna cylindern?? hur kan då kompressionen bli lägre pga ett grovt avgassystem? ja hade köpt din förklaring och kompressionen hade sket isamband med att avgasventilen e öppen då det isåfall skulle smita ut genom ventilen o genom grenrör och avgassystemet..
men i detta fallet har du fel..
http://www.youtube.com/watch?v=FfTX88Sv4I8
kika på filmen, speciellt från 3:50.
mvh

Men ta bort avgasröret helt då, då borde den gå lika bra utan enligt ditt påstående. så får du se hur det går.
Varför kör stcc bilarna med avgasrör och inte utan när man kan spara så mycket vikt?
för inte en diskussion när kunskap saknas.


4 001 Inlägg
29 april 2010
#30
Andres112 skrev:
Crille88 skrev:
Andres112 skrev:
Om man har för stort avgasrör på en sug motor, så försvinner kompressionen, det gör att motorn tappar sin kraft på de högre varvtalen, den blir orklös ungefär, det behövs ett visst tryck för att motorn ska prestera optimalt.

kan du förklara närmre? för när har du komrimeringen i cylinderhuset? när avgasventilen är öppen eller när insugsventilen är öppen eller e de kanske tillochmed när BÄGGE ventilerna e stängda och själva kompressionen sker inne i den slutna cylindern?? hur kan då kompressionen bli lägre pga ett grovt avgassystem? ja hade köpt din förklaring och kompressionen hade sket isamband med att avgasventilen e öppen då det isåfall skulle smita ut genom ventilen o genom grenrör och avgassystemet..
men i detta fallet har du fel..
http://www.youtube.com/watch?v=FfTX88Sv4I8
kika på filmen, speciellt från 3:50.
mvh

Men ta bort avgasröret helt då, då borde den gå lika bra utan enligt ditt påstående. så får du se hur det går.
Varför kör stcc bilarna med avgasrör och inte utan när man kan spara så mycket vikt?
för inte en diskussion när kunskap saknas.

Det verkar vara du som saknar kunskap.
1. Läs Mats757:s inlägg
2. STCC har ett reglemente som måste följas, annars hade bilarna/motorer osv. sett helt annorlunda ut

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Most Wanted
22 Inlägg
29 april 2010
#31
kolvas skrev:
Andres112 skrev:
Crille88 skrev:
kan du förklara närmre? för när har du komrimeringen i cylinderhuset? när avgasventilen är öppen eller när insugsventilen är öppen eller e de kanske tillochmed när BÄGGE ventilerna e stängda och själva kompressionen sker inne i den slutna cylindern?? hur kan då kompressionen bli lägre pga ett grovt avgassystem? ja hade köpt din förklaring och kompressionen hade sket isamband med att avgasventilen e öppen då det isåfall skulle smita ut genom ventilen o genom grenrör och avgassystemet..
men i detta fallet har du fel..
http://www.youtube.com/watch?v=FfTX88Sv4I8
kika på filmen, speciellt från 3:50.
mvh

Men ta bort avgasröret helt då, då borde den gå lika bra utan enligt ditt påstående. så får du se hur det går.
Varför kör stcc bilarna med avgasrör och inte utan när man kan spara så mycket vikt?
för inte en diskussion när kunskap saknas.

Det verkar vara du som saknar kunskap.
1. Läs Mats757:s inlägg
2. STCC har ett reglemente som måste följas, annars hade bilarna/motorer osv. sett helt annorlunda ut

Så du menar att kompression inte har någonting med avgassystemet att göra överhuvudtaget?? så bilarna går lika bra utan helt ?? tänk efter på vad du säger.
Senast redigerat av Andres112 (29 april 2010)


4 001 Inlägg
29 april 2010
#32
Andres112 skrev:
kolvas skrev:
Andres112 skrev:

Men ta bort avgasröret helt då, då borde den gå lika bra utan enligt ditt påstående. så får du se hur det går.
Varför kör stcc bilarna med avgasrör och inte utan när man kan spara så mycket vikt?
för inte en diskussion när kunskap saknas.

Det verkar vara du som saknar kunskap.
1. Läs Mats757:s inlägg
2. STCC har ett reglemente som måste följas, annars hade bilarna/motorer osv. sett helt annorlunda ut

Så du menar att kompression inte har någonting med avgassystemet att göra överhuvudtaget?? så bilarna går lika bra utan helt ?? tänk efter på vad du säger.

utveckla gärna din teori och säg hur vi andra är okunniga.

Mats757 skrev:
Men rätt längd på rören så får man olika våglängder att maximera effekten. Så det är precis lika viktigt att man har rätt läng och rätt diameter på rören.
Det här gäller först och främst i främre delen av avgasrören. Primärrören.
men det gäller också där avgaserna samlas ihop, och i delen där avgaserna leds ut i luften.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Most Wanted
22 Inlägg
29 april 2010
#33
kolvas skrev:
Andres112 skrev:
kolvas skrev:

Det verkar vara du som saknar kunskap.
1. Läs Mats757:s inlägg
2. STCC har ett reglemente som måste följas, annars hade bilarna/motorer osv. sett helt annorlunda ut

Så du menar att kompression inte har någonting med avgassystemet att göra överhuvudtaget?? så bilarna går lika bra utan helt ?? tänk efter på vad du säger.

utveckla gärna din teori och säg hur vi andra är okunniga.

Mats757 skrev:
Men rätt längd på rören så får man olika våglängder att maximera effekten. Så det är precis lika viktigt att man har rätt läng och rätt diameter på rören.
Det här gäller först och främst i främre delen av avgasrören. Primärrören.
men det gäller också där avgaserna samlas ihop, och i delen där avgaserna leds ut i luften.


Jag sa att du är okunnig inte de andra. För din teori höll inte, därför citerar du de andras inlägg. Jag sa inte att Mats 757 hade fel, förvräng inte mina ord tack.


10 287 Inlägg
29 april 2010
#34
Nu får Mats och Kolvas rätta mig om jag inte har 100% koll men svaret är Nej - kompressionen har inget med avgassystemet att göra.

Enda tillfället när en cylinder kan kommunicera med avgassystemet är när avgasventilen är öppen, och när avgasventilen är öppen så spelar geometriska kompressionen ingen roll. Teoretiskt kan leak-down spela roll men ytterst liten. Det som spelar roll är pumpegenskaperna.

/Göran




Andres112 skrev:
Så du menar att kompression inte har någonting med avgassystemet att göra överhuvudtaget??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Most Wanted
22 Inlägg
29 april 2010
#35
Sharky skrev:
Nu får Mats och Kolvas rätta mig om jag inte har 100% koll men svaret är Nej - kompressionen har inget med avgassystemet att göra.

Enda tillfället när en cylinder kan kommunicera med avgassystemet är när avgasventilen är öppen, och när avgasventilen är öppen så spelar geometriska kompressionen ingen roll. Teoretiskt kan leak-down spela roll men ytterst liten. Det som spelar roll är pumpegenskaperna.

/Göran




Andres112 skrev:
Så du menar att kompression inte har någonting med avgassystemet att göra överhuvudtaget??


Det känns tveksamt...
Men vi tar ett exempel då, sätt på ett 3" system från grenrören på en nissan micra och sedan jämnför den med orginalröret, kommer inte orginalröret kännas markant rappare och piggare då det finns ett visst tryck i röret för just den motorn? jag har testat detta på riktigt, på en mazda 6 2.0L och jag kände en väldigt stor skillnad prestandamässigt sista varven dog motorn helt med röret utan kompression.


1 422 Inlägg
29 april 2010
#36
Andres112 skrev:
Om man har för stort avgasrör på en sug motor, så försvinner kompressionen, det gör att motorn tappar sin kraft på de högre varvtalen, den blir orklös ungefär, det behövs ett visst tryck för att motorn ska prestera optimalt.
men på turbomotorer, så gör ett nedsatt tryck i avgasröret det motsatta,
lägre tryck gör att turbon blir piggare och kan ladda snabbare eftersom suger ut avgaserna, högre avgasflöde =  ladda snabbare
Men hursomhelst så låter det skönt med båda varianterna ;P

Kompressionen styrs inte av hur grovt avgasrör du har, däremot gashastigheten styrs. Skillnad på mottryck i avgasröret och kompression i förbränningsrummet.

Häktar man på för grova rör på en sugis blir den ju mer orkeslös från botten och på toppen går den ungefär likadant som innan men man BRUKAR inte förlora speciellt på topp pga grova rör, tvärt om.

Testar du att göra ett kompprov på en motor med och utan avgasrör kommer du få samma resultat
Senast redigerat av cheffer (29 april 2010)


1 353 Inlägg
29 april 2010
#37
Andres112 skrev:
Crille88 skrev:
Andres112 skrev:
Om man har för stort avgasrör på en sug motor, så försvinner kompressionen, det gör att motorn tappar sin kraft på de högre varvtalen, den blir orklös ungefär, det behövs ett visst tryck för att motorn ska prestera optimalt.

kan du förklara närmre? för när har du komrimeringen i cylinderhuset? när avgasventilen är öppen eller när insugsventilen är öppen eller e de kanske tillochmed när BÄGGE ventilerna e stängda och själva kompressionen sker inne i den slutna cylindern?? hur kan då kompressionen bli lägre pga ett grovt avgassystem? ja hade köpt din förklaring och kompressionen hade sket isamband med att avgasventilen e öppen då det isåfall skulle smita ut genom ventilen o genom grenrör och avgassystemet..
men i detta fallet har du fel..
http://www.youtube.com/watch?v=FfTX88Sv4I8
kika på filmen, speciellt från 3:50.
mvh

Men ta bort avgasröret helt då, då borde den gå lika bra utan enligt ditt påstående. så får du se hur det går.
Varför kör stcc bilarna med avgasrör och inte utan när man kan spara så mycket vikt?
för inte en diskussion när kunskap saknas.

jag har rätt mycket mer kunskap än vad du har det märks ganska fort med tanke på omogenheten i ditt inlägg, jag gjorde för fan inget jävla påhopp på dig och jag sa aldrig att en bil ska köras utan avgassystem,
däremot la ja fram riktigt fakta gentemot det du skrev, både i text o bild så fattar inte va du hugger om. utav hela denna tråden så finns det 2 (nu 3) vettiga inlägg och det är mina, de första när ja nämnde att man inte vinner effekt på att byta efter katt och sen jämförelsen att blåsa genom sugrör och även nu när ja snyggt o fint utan fula ord o annat tjafs förklarar att kompression har inte ett skit o göra med avgassystem eftersom (o nu säger ja de igen) kompressionen sker när BÄGGE VENTILERNA ÄR STÄNGDA.
så ta nu och använd ögonen och läs va både jag skrivit och även cheffer mats757 och sharky

OBS!! och den här gången kan du läsa o förstå utan att dra dina egna tolkningar och göra massa onödiga påhopp på mig, jag har inte ljugit eller skrivit felaktig fakta.
och tydligen så måste man skriva wink tongue smile i varenda mening för att folk inte ska ta illa upp, ja skriver i största väl mening trots att ja inte har massa fjortissmajlisar, skulle ja behöva uttrycka mig "argt" så söker jag upp den personen än o ta de på ett forum..

oj blev endel text nu men man är så jävla trött på alla missförstånd över internet...
tjohej!! wink smile tongue


Most Wanted
22 Inlägg
29 april 2010
#38
Crille88 skrev:
Andres112 skrev:
Crille88 skrev:
kan du förklara närmre? för när har du komrimeringen i cylinderhuset? när avgasventilen är öppen eller när insugsventilen är öppen eller e de kanske tillochmed när BÄGGE ventilerna e stängda och själva kompressionen sker inne i den slutna cylindern?? hur kan då kompressionen bli lägre pga ett grovt avgassystem? ja hade köpt din förklaring och kompressionen hade sket isamband med att avgasventilen e öppen då det isåfall skulle smita ut genom ventilen o genom grenrör och avgassystemet..
men i detta fallet har du fel..
http://www.youtube.com/watch?v=FfTX88Sv4I8
kika på filmen, speciellt från 3:50.
mvh

Men ta bort avgasröret helt då, då borde den gå lika bra utan enligt ditt påstående. så får du se hur det går.
Varför kör stcc bilarna med avgasrör och inte utan när man kan spara så mycket vikt?
för inte en diskussion när kunskap saknas.

jag har rätt mycket mer kunskap än vad du har det märks ganska fort med tanke på omogenheten i ditt inlägg, jag gjorde för fan inget jävla påhopp på dig och jag sa aldrig att en bil ska köras utan avgassystem,
däremot la ja fram riktigt fakta gentemot det du skrev, både i text o bild så fattar inte va du hugger om. utav hela denna tråden så finns det 2 (nu 3) vettiga inlägg och det är mina, de första när ja nämnde att man inte vinner effekt på att byta efter katt och sen jämförelsen att blåsa genom sugrör och även nu när ja snyggt o fint utan fula ord o annat tjafs förklarar att kompression har inte ett skit o göra med avgassystem eftersom (o nu säger ja de igen) kompressionen sker när BÄGGE VENTILERNA ÄR STÄNGDA.
så ta nu och använd ögonen och läs va både jag skrivit och även cheffer mats757 och sharky

OBS!! och den här gången kan du läsa o förstå utan att dra dina egna tolkningar och göra massa onödiga påhopp på mig, jag har inte ljugit eller skrivit felaktig fakta.
och tydligen så måste man skriva wink tongue smile i varenda mening för att folk inte ska ta illa upp, ja skriver i största väl mening trots att ja inte har massa fjortissmajlisar, skulle ja behöva uttrycka mig "argt" så söker jag upp den personen än o ta de på ett forum..

oj blev endel text nu men man är så jävla trött på alla missförstånd över internet...
tjohej!! wink smile tongue

Jag bryr mig fullständigt inte om du skriver smileys eller inte. Det du skrev tyckte jag inte stämde inte till 100%. Det var det enda jag påpekade. Om du vill ta det här personligt är det upp till dig. Jag är här för att diskutera, inte bråka. Jag kanske också har fel men det gör inget för mig, jag lär mig.
Senast redigerat av Andres112 (29 april 2010)


10 287 Inlägg
29 april 2010
#39
Med "kompression" avses normalt det som händer inuti cylinderna.
Visst kommer du även att ha kompression/expansion i gaserna i grenrör/avgassystem och givetvis påverkas dom av storlek och utformning av grenrör/avgassystem (och de facto av hur hela gasdynamiken ser ut från luftfilter och bakåt).

Det hela handlar om Akustik, man kan räkna på det på samma sätt som man räknar på akustik. Man får bukar och noder ("tryck" och "vakuum") på olika ställeb i grenrör/avgassystem som hela tiden flyttar på sig beroende på hur kolvarna, ventilerna och gasspjäll står och hur fort allt rör sig.

Titta här (eigen modes):

http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_mode

Där finns en bra animerad bild på bukar och noder.

Men det vi försöker framföra är att mottryck i grenrör/avgassystem som trycker tillbaka (av)gaser genom öppen avgasventil bara är av ondo. (ur effektsynpunkt. Avgasrening är en helt annan potatis)

Sedan att det blir pannkaka om man ändrar hejvilt på vad en konstruktör har räknat/simulerat fram är inget konstigt.

/Göran

Överkurs: Denna sida är riktigt bra om man vill lära sig vad som händer med "bukar och noder" när man ändrar geometriska mått: (ändra måtten på rummet och klicka i "show" för den frekvens man vill se)

http://www.hunecke.de/en/calculators/ro … modes.html



Andres112 skrev:
Men vi tar ett exempel då, sätt på ett 3" system från grenrören på en nissan micra och sedan jämnför den med orginalröret, kommer inte orginalröret kännas markant rappare och piggare då det finns ett visst tryck i röret för just den motorn? jag har testat detta på riktigt, på en mazda 6 2.0L och jag kände en väldigt stor skillnad prestandamässigt sista varven dog motorn helt med röret utan kompression.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Most Wanted
22 Inlägg
29 april 2010
#40
Sharky skrev:
Med "kompression" avses normalt det som händer inuti cylinderna.
Visst kommer du även att ha kompression/expansion i gaserna i grenrör/avgassystem och givetvis påverkas dom av storlek och utformning av grenrör/avgassystem (och de facto av hur hela gasdynamiken ser ut från luftfilter och bakåt).

Det hela handlar om Akustik, man kan räkna på det på samma sätt som man räknar på akustik. Man får bukar och noder ("tryck" och "vakuum") på olika ställeb i grenrör/avgassystem som hela tiden flyttar på sig beroende på hur kolvarna, ventilerna och gasspjäll står och hur fort allt rör sig.

Titta här (eigen modes):

http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_mode

Där finns en bra animerad bild på bukar och noder.

Men det vi försöker framföra är att mottryck i grenrör/avgassystem som trycker tillbaka (av)gaser genom öppen avgasventil bara är av ondo. (ur effektsynpunkt. Avgasrening är en helt annan potatis)

Sedan att det blir pannkaka om man ändrar hejvilt på vad en konstruktör har räknat/simulerat fram är inget konstigt.

/Göran

Överkurs: Denna sida är riktigt bra om man vill lära sig vad som händer med "bukar och noder" när man ändrar geometriska mått: (ändra måtten på rummet och klicka i "show" för den frekvens man vill se)

http://www.hunecke.de/en/calculators/ro … modes.html

Okej, jag tycker att det har blivit lite för avancerat nu med alla termer för att folk ska kunna förstå, orginalfrågan var om bilen går bättre om man kör 3" avgassystem,
jag säger att om man har för grovt rör på en sugmotor så kommer responsen försämras och den kommer motorn kännas trögare på de högre varvtalen,
det var fallet på en kompis bil, skillnaden i effekt var markant. men på turbo är det tvärt om, ett lägre motstånd är bara positivt för turbons respons och laddhastighet.
om ni inte håller med mig på det då, orkar jag inte ens bry mig att svara tillbaka tongue.
Senast redigerat av Andres112 (29 april 2010)



Sök