3051
Sök

Angående: YstadTräffen Fredagar kl.20 Världens Ände

9 Inlägg
25 april 2010
Hallå alla. jag kommer på fredag till träffen smile klart man inte missar det smile

3 968 Inlägg
25 april 2010
Vilka kommer Fredag 30/4 ? (Valborg)

1. Andreas79 - Honda Civic Vtec [Fotograferar]
2. MrJAM - SAAB 9-3SS [Fotograferar]
3. Skaneraggaren - Peugeot 206 GTI
4. Cribbster - Volvo V70

F.d Yrkeschafför. Numera Magister.
154 Inlägg
25 april 2010
Nu har jag inte läst på detta själv men enligt en traffipaxare som stoppat mej för buller en gång
så måste det göras bullertest för böterna. Men ombesiktning kan man få. Jag sa till han att mäta
bullernivån o då kom diskusionen igång och jag fick köra därifrån med en ombes. Gjorde inget
åt avgassystemet utan körde bara in o ombes utan att bes.mannen sa något.

Men har vi inte tillstånd att vara på S Dragongatan för att träffas? Känns konstigt att de kommer
o vill bötfälla då. Kan inte någon ta reda på mer fakta på den punkten så ingen får obefogade böter?
Jag tycker att vi borde ha pressen på vår sida o få ut till allmänheten hur Polisen gör där nere.
För är det så att massa bilar står på tomgång så länge så är det fel.

Själv fick jag böter förra året på premiären för otillåten ljuskombination.

Mvh Tomas

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
25 april 2010

Catch the moment, soon It'll be over

1 464 Inlägg
26 april 2010
Tejptomas skrev:
Men har vi inte tillstånd att vara på S Dragongatan för att träffas? Känns konstigt att de kommer o vill bötfälla då. Kan inte någon ta reda på mer fakta på den punkten så ingen får obefogade böter?
Jag tycker att vi borde ha pressen på vår sida o få ut till allmänheten hur Polisen gör där nere.

Först lite konkret fakta;

· Bilträffen har ett godkännande från både kommun och polis (orginalen tom.).
· Bilträffen innebär ej att besökare har tillstånd att dyka upp med eller använda fordon som ej klarar av att passera en besiktning/fordonskontroll, exempelvis olagligt användande av dimljus/halvljus-kombinationer, blått ljus fram, överskridande av dB på avgassystem, 14 personer i bilen osv m.m.

Om någon anser att det skrivs ut obefogade böter, med ovan två punkter som bas, så ska det givetvis påpekas. Både jag och Jill (med flera) tar gärna diskussionen med berörda om man inte vill göra så själv, men då får det vara konkret fakta som ska diskuteras.

Så, hur motiverar vi exempelvis olaglig belysning? Jag är personligen idel öra. wink

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
26 april 2010
Olaglig belysning -

Dimljus + halvljus
eller Dimljus när det börjar bli mörkt.. :p

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

3 968 Inlägg
26 april 2010
När jag pratade med flera poliser så frågade
jag vad folk blev stoppade för och vad de kollade
mest, det var som sagt olaglig belysning/otillåten kombination
av belysning för det mesta... men över lag verkar de nöjda
med hur folk skötte sig i fredags, den uppfattningen fick
iallafall jag smile

De var väldigt schyssta ändå... kör ni bara lagligt på alla sätt
och vis och har en positiv syn till polisen så kommer allt
bli bra det tror jag iallafall cool

De gör trots allt sitt jobb... dock var det otroligt mycket
poliser just i fredags.

Kör man bara lagligt - så har man inget att dölja eller hur ? smile

Jag har då inget emot poliser, det är alltid lika trevligt att prata
med dem faktiskt. Som sagt så verkar många av dem ha
stort bilintresse med vilket är riktigt trevligt.

De får gärna gå runt och kolla in alla fina bilar, flera poliser
berömde faktiskt i fredags att det fanns många fina bilar där tongue
Senast redigerat av Andreas79 (26 april 2010)

92 Inlägg
26 april 2010
Hur blir det med plats bytte efter 21.30?smile

1 464 Inlägg
26 april 2010
Th3 skrev:

Jag kan börja med att skriva att jag inte under några omständigheter för talan för vad som händer före eller efter träffen. Däremot har jag sett och kan meddela att dessa events nu officiellt är helt klart separata händelser med helt andra (kanske?) folk som drar i trådarna.

Bilträffen, är fast, kommer att fortsätta vid Dragongatan & Världens Ände.

Ev. efterfester kommer att föras på annan plats än i anslutning till Dragongatan/Ystadträffen.

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
MrJAM skrev:
Th3 skrev:

Jag kan börja med att skriva att jag inte under några omständigheter för talan för vad som händer före eller efter träffen. Däremot har jag sett och kan meddela att dessa events nu officiellt är helt klart separata händelser med helt andra (kanske?) folk som drar i trådarna.

Bilträffen, är fast, kommer att fortsätta vid Dragongatan & Världens Ände.

Ev. efterfester kommer att föras på annan plats än i anslutning till Dragongatan/Ystadträffen.

Helt korrekt uppfattat smile

Kommer nog förbi en sväng på fredag! smile

2. MrJAM - SAAB 9-3SS [Fotograferar]
3. Skaneraggaren - Peugeot 206 GTI
4. Cribbster - Volvo V70
5. Hellberg - 240

92 Inlägg
26 april 2010
Aja, lär inte dyka upp där dom närmaste 2 månaderna med Supran ändå sad

1 517 Inlägg
26 april 2010
Th3 skrev:
Aja, lär inte dyka upp där dom närmaste 2 månaderna med Supran ändå sad

vad har hänt med den ? hmm

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

92 Inlägg
26 april 2010
Ett stycke toppa pakning har gjort sitt har kört på orginal så har väntat på det men inte att det skulle hända i början av säsongen tongue Och Brembo skivorna fram behövssvarvas om då bromsarna tog så pass stryk i helsingborg att dom sa upp sig och låg emot hela vägen hem! Så Topppakning, bromsklossar och svarva om skivorna =/

154 Inlägg
26 april 2010
MrJAM skrev:
Tejptomas skrev:
Men har vi inte tillstånd att vara på S Dragongatan för att träffas? Känns konstigt att de kommer o vill bötfälla då. Kan inte någon ta reda på mer fakta på den punkten så ingen får obefogade böter?

· Bilträffen innebär ej att besökare har tillstånd att dyka upp med eller använda fordon som ej klarar av att passera en besiktning/fordonskontroll, exempelvis olagligt användande av dimljus/halvljus-kombinationer, blått ljus fram, överskridande av dB på avgassystem, 14 personer i bilen osv m.m.

Om någon anser att det skrivs ut obefogade böter, med ovan två punkter som bas, så ska det givetvis påpekas. Både jag och Jill (med flera) tar gärna diskussionen med berörda om man inte vill göra så själv, men då får det vara konkret fakta som ska diskuteras.

Så, hur motiverar vi exempelvis olaglig belysning? Jag är personligen idel öra. wink

Jag personligen skulle ju kanske komma med någon form av förslag i stil med att allt efter rondellen
och söderut är en "frizon" där man t ex kan köra med otillåten belysning för att visa upp bilen.
Lika barn leka bäst så jag tror inte att någon mer än Polisen skulle tycka annorlunda i detta ämne.
Och med "frizon" menar jag inte fritt fram för allt jävelskap men som jag sa t ex lampor osv.
Parkering på trottoar och i vändzon är 2 andra saker som borde släppas. Men gasande och
börnande och på annat sätt störande av ordning ska ju regleras som det gör idag. Det får ju
vara någon form av civiliserat uppträdande ju. Även fast vi flesta här är skåningar. lol

Men om vi har ett godkännande från både Polis och kommun, hur kommer det sej då att de kommer
och ska ge böter för som någon skrev att de stod i en vändzon? Känns som om Polisen bara kan
komma in på t ex Vallåkra o sätta dit alla som beträder gräsmattan. Visst, en dålig liknelse men ni fattar tänket....

Mvh Tomas

1 517 Inlägg
26 april 2010
Th3 skrev:
Ett stycke toppa pakning har gjort sitt har kört på orginal så har väntat på det men inte att det skulle hända i början av säsongen tongue Och Brembo skivorna fram behövssvarvas om då bromsarna tog så pass stryk i helsingborg att dom sa upp sig och låg emot hela vägen hem! Så Topppakning, bromsklossar och svarva om skivorna =/

okej låter inte alls biligt hmm  hoppas det fixar sig smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

92 Inlägg
26 april 2010
Tubbex skrev:
Th3 skrev:

okej låter inte alls biligt hmm  hoppas det fixar sig smile

Det dyra är bromsarna, men det får jag lösa när jag kommer hem från Berlin wink

1 464 Inlägg
26 april 2010
Tejptomas skrev:
Jag personligen skulle ju kanske komma med någon form av förslag i stil med att allt efter rondellen och söderut är en "frizon" där man t ex kan köra med otillåten belysning för att visa upp bilen.  Lika barn leka bäst så jag tror inte att någon mer än Polisen skulle tycka annorlunda i detta ämne.
Och med "frizon" menar jag inte fritt fram för allt jävelskap men som jag sa t ex lampor osv.
Parkering på trottoar och i vändzon är 2 andra saker som borde släppas. Men gasande och
börnande och på annat sätt störande av ordning ska ju regleras som det gör idag. Det får ju
vara någon form av civiliserat uppträdande ju. Även fast vi flesta här är skåningar. lol

Haha. "Även fast..." wink

Begreppet "frizon" som önskemål användes när jag pratade med polisen inför flytten från Elgiganten till VÄ och det fungerade, vad jag vet, rätt bra. Det året var jag dock frånvarande nästan hela året så nån annan på plats får kommentera det mer.

Och det är något jag kommer att försöka bedriva vidare mer. Snacket var då att polisen är välkomna och får gärna peka och säga till att "det där är olagligt, fixa" och sedan gå vidare utan att dra upp blocket. Tyvärr verkar det som detta missbrukades/ignorerades och då blir det annat ljud i skällan.

Problemet med "frizon" är att svaret kan bli "- Du är välkommen. Men då får du ta hit ditt fordon på släp/dolly eftersom du inte får köra på de ej frizonsbelagda, allmänna vägarna med en olaglig bil." vilket jag antar inte känns som ett alternativ.

Tejptomas skrev:
Men om vi har ett godkännande från både Polis och kommun, hur kommer det sej då att de kommer och ska ge böter för som någon skrev att de stod i en vändzon? Känns som om Polisen bara kankomma in på t ex Vallåkra o sätta dit alla som beträder gräsmattan. Visst, en dålig liknelse men ni fattar tänket....

Som sagt, godkännande från polis och kommun innebär inte undanflykter från de lagliga aspekterna. Vill de ge böter på Vallåkra så gör de nog det också. Och jag har för mig att Vallåkra är privat mark (?) och en tillställning något större, så att jämföra den med Ystadträffen känns ju.. sådär... tongue

Men! Kan jag hålla med dig om nivån på att ge böter för parkering i vändzonen, speciellt också med tanke på dess storlek, är riktigt Glocalnet. Jag lovar att iallafall jag kommer att be dem ta lite lugnare med papper och penna nästa gång de glider förbi. Det skadar inte att be om lite hjälp...

Dåre
182 Inlägg
26 april 2010
Tejptomas skrev:
MrJAM skrev:
Tejptomas skrev:

Jag personligen skulle ju kanske komma med någon form av förslag i stil med att allt efter rondellen
och söderut är en "frizon" där man t ex kan köra med otillåten belysning för att visa upp bilen.
Lika barn leka bäst så jag tror inte att någon mer än Polisen skulle tycka annorlunda i detta ämne.

Men om vi har ett godkännande från både Polis och kommun, hur kommer det sej då att de kommer
och ska ge böter för som någon skrev att de stod i en vändzon? Känns som om Polisen bara kan
komma in på t ex Vallåkra o sätta dit alla som beträder gräsmattan. Visst, en dålig liknelse men ni fattar tänket....

Mvh Tomas

Tycker det låter som en bra ide dock kanske inte parkera i vändzonen dock tycker jag vi skulle få ta bilder i vändzonen då man får en otroligt fin och trevlig bakgrund till bilen.
Dock e det mest därför jag tycker att man inte parkerar i vändzonen.

Och jag tror att vi har godkännande att använda oss av parkeringarna där men bara för det så e inte vändzonen en fri parkerings zon.

Och anledningen till att man parkerar på gräsmattan på vallåkra e att det flygfältet äger den gräsmattan och lånar ut den till vallåkra träffen.

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

154 Inlägg
26 april 2010
Ja, alltså jag fattar vad Vallåkra är o att det är hyrd mark som används för ändå målet.
Har jobbat på Laroy som flyger helikopter och som har sitt kontor där.
Jag försökte bara göra en liknelse. Det jag menar är att "vi" = alla här som kommer till
Ystad på Fredagar har fått tillåtelse att vara nere på VÄ. Och ändå så kommer Polisen
o ger böter, hotar med böter o verkar ha en allmänt dålig attityd. Nu har jag oxo läst att
många här inte uppfattar det så och själv har jag både bra o dåliga erfarenheter från
Poliser i Ystad. Jag kan acceptera att de är där men fan inte att de ger böter nere på VÄ
och att de har en kass attityd. För det är som du uttrycker det MrJam, riktigt Glocalnet!!

Mvh Tomas

1 464 Inlägg
26 april 2010
Jag gissar på att de som råkar illa ut är de som stöter på antingen nyrekryterade "by the book" aspiranter eller nån allmänt tjurig konstapel "som minsann har varit med förr". Vi får väl helt enkelt se hur det ter sig i framtiden när det lugnat sig lite, jämfört med premiärkvällen.

Men ett tips är att smila till och nicka hälsande om de glider förbi. Fråga hur läget är. Driv lite med dem á la "- Står allt väl till herr konstapel?". Det hjälper. Faktistk. smile

2. Skaneraggaren - Peugeot 206 GTI
3. Cribbster - Volvo V70
4. Hellberg - 240

Avbokar. Festligheter som inte går att kombinera med bilkörning. Oavsett poliser. wink

Sök