3340
Sök

Bilprovningen läser av mätarställningen fel

zazza
13 april 2010
Trådstartare
Svensk bilprovning verkar ha stora beskymmer med att läsa av mätarställningen rätt. Senaste exemplet är att bilprovningen tycker bilen gått 11209 km när den i själva verkat gått 1120,9 km sedan den nya mäteres sattes in då den gamla visade miles. de "glömmer" punkten som faktiskt visas på själva mätaren. I detta fallet bryr de sig inte heller om att man säger till dom hur mycket den hade gått innan mätarbytet som den även finns papper på.
Kan detta påverka ex försäkring eller något annat ??

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
13 april 2010
Försäkringen kan ju påverkas såtillvida att vissa delar av en helförsäkring (t ex maskinskada) gäller i t ex 8 år eller 10 000mil. I värsta fall får du inte hjälp om dom nitiskt kollar och ser att bilen minsann hade gått över 10 000 mil för ett år sen (även om mätaren visar 1500 mil nu, t ex).

Sen kan det ju definitivt påverka den dagen du får för dig att sälja bilen, och en noggrann spekulant kikar i SBP-historiken och ser att bilen "hoppar" i hur långt den gått, beroende på hur SBP nu skrivit in miltalet. Väldigt många backar ju om dom tror att någon fifflat med mätaren... Att säljaren "hävdar att SBP skrivit in fel" hjälper nog inte supermycket...
Senast redigerat av matteeee (13 april 2010)

/Mattias

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 april 2010
ibland orkar de inte äns skriva mätarställningen hade en 940 turbo som hade gå typ 34 tusen mil lr nått sånt när den va godkänd stog de på transport styrelsen miltal vid senade bes  0 km haha

zazza
13 april 2010
Trådstartare
Ska man vara en sådan där jobbig kund och tvinga dom rätta till det eller vad gör man åt saken.

5 650 Inlägg
13 april 2010
zazza skrev:
Ska man vara en sådan där jobbig kund och tvinga dom rätta till det eller vad gör man åt saken.

spelar vell inte sån stor roll igentligen när man kommer i nästa år och de står en snubbe som kan sitt jobb är ju allt tillrättat igen...

dBverkstan.se
64 Inlägg
13 april 2010
Ja samma sak har hänt min farsa också då dom läst av trippmätaren istället

zazza
13 april 2010
Trådstartare
Det är nu tredje gången detta händer, 2 gånger på en bil och en gång på en annan

läsa av tripmätaren var ju otroligt begåvat gjort, han hade nog en inte hlet bra dag på jobbet.

Egenföretagare
999 Inlägg
13 april 2010
MrEricsson skrev:
zazza skrev:

spelar vell inte sån stor roll igentligen när man kommer i nästa år och de står en snubbe som kan sitt jobb är ju allt tillrättat igen...

Det spelar en jävla roll. Kanske inte på en gammal bil för några tusen men för de flesta andra.

Hände mig förra året, dom skrev 35 000 mil istället för 25 000 mil.
Som tur var upptäckte jag det innan jag åkte därifrån, så jag lyckades få dom att ringa huvudkontoret och ändra.

Jag skulle sälja bilen så då var det förbannat viktigt att få det ändrat!

5 650 Inlägg
13 april 2010
weeeman skrev:
MrEricsson skrev:
zazza skrev:

Det spelar en jävla roll. Kanske inte på en gammal bil för några tusen men för de flesta andra.

Hände mig förra året, dom skrev 35 000 mil istället för 25 000 mil.
Som tur var upptäckte jag det innan jag åkte därifrån, så jag lyckades få dom att ringa huvudkontoret och ändra.

Jag skulle sälja bilen så då var det förbannat viktigt att få det ändrat!

så säg tex bilen har knappt gått nått sen senaste bes och den har tex varit inne på verkstad för service lr reparation lr dyligt och då står de alltid mil tal sen tex 1 månd senare 10 tusen mil tror du då typ inte folk fattar att de skrivit fel..

går liksom inte spec fort och köra 10 k mil finns alltid nått som backar upp att man har rätt
så vida man inte tex köper import bilar som saknar serviceböcker osv och aldrig är inplockad på en verkstad.

Egenföretagare
999 Inlägg
13 april 2010
Som jag sa, på gamla bilar som inte är värda något spelar det ingen roll.

Men jag är noga med mina bilar, bara för att SBP inte kan skriva & läsa skall jag inte behöva lida när jag säljer bilen.

Blir man inte misstänksam när mätarställningen verkar helt galen är man dum.

24 Inlägg
13 april 2010
va en jobbig person o låt dem rätta till sitt misstag de får alla göra när dom gör fel så varför ska dom komma undan ?

Sök