Update ifrån helgen 24/25april!
vart meningen att jag och en polare skulle montera sänkfjädrar i lördags (24/4).
det mesta gick bra tills vi fick loss fjäderbenet. och skulle skruva isär det. fullkomligt omöjligt att få bort toppmuttern. eftersom varken min polare eller jag gjort detta tidigare på SAAB så följde vi haynesboken till punkt och pricka. enligt den var det bara att hålla emot med en insexnyckel och sen lossa muttern, JO TJENA. slet som djur men fick inte loss skiten.
här är bild på muttern i fråga..
hela fjäderbenet med fjädern ihoppressad:
fick även tips om att man skulle kunna hålla i kolvstången med en rörtång och lossa muttern sen men rörtången bara snurrade hur vi än gjorde, vågade inte klämma allt för mycket på kolvstången, tråkigt om man lyckas göra repor i den.
hur som helst, efter att halva dagen gick till att få loss dämparna fram (satt så in i!) och resterande halvan med att försöka få isär en av dämparna så erkännde vi oss besegrade och lade ner det
fick montera tillbaka allting som det var.
så nu är ju frågan om vi har gjort något stort fel eftersom vi inte fick isär den eller ifall det är min vanliga otur bara att allting ska sitta så hårt
vågade inte använda allt för mycket våld ifall man har sönder nånting
här kommer några till bilder:
när ja sen skulle ha bilen på kvällen så upptäcker ja något som låter i skarpa svängar
provar att svänga skarpt några gånger och ibland hörs det och ibland inte. svänger av på en stor tom parkering och kör varv efter varv med fullt rattutslag för att lyssna men då är det helt borta
begriper inte vad det kan vara. kan det ha orsakats av att man dragit någon bult för hårt? tex den som sitter i staget till krängninshämmaren? sitter nån bussning där med. eller kan det vara att bultarna i hjulspindeln kommit fel? stog nånting i haynesboken om att man INTE fick vrida dom i hjulspindeln och att det satt någon "plastchuck" där. jag kollade och inspekterade men hittade ingenting sånt, såg bara ut som vanliga bulthål
om någon nu har orkat läsa igenom allt och uppfattat att jag är i behov av hjälp så får ni gärna kommentera och komma med råd. börjar bli trött på den där jävla bilen nu, ingenting går som man vill
MVH