Kanske kan hjälpa dig..
Det du beskriver kan ha olika orsaker. Jag tror dock inte det är fel på boxen för om den går bra annars så är det nog inte den, men man vet aldrig.
Dumpventilen tex är den stängd vid tomgång?
Tomgångspumpen kanske håller på att ge upp. Felen kan vara sammanhängande.
Skum tomgång och att det går kasst när man drar på kan vara nån slang som läcker.
Kan även vara fuelcutten som hoppar in.
Vad jag förstår så laddar du lite mer i den med hjälp av en pysventil, och då uppstår problemet strax innan eller efter 1 bar (beroende på box och om den är chippad)? Rätta mig om jag har fel..
I sådant fall så är det troligast att soppan stängs av (Fuel cut) från boxen.
Jag har dock haft andra skumma problem vid högt laddtryck. Ett exempel var när jag hade luftbubblor i kylarsystemet. Jag trodde att jag hade vatten i då vattennivån i expansionskärlet var rätt. Men det visade sig att övre slangen på kylaren var tom ifrån vatten(och större delar av topplocket) och med en paj tempgivare så gjorde det inte saken bättre. Multitempgivaren är en av de sakerna som pajjar ofta på dessa bilar vilket gör att tempmätaren ofta visar fel eller funkar inte alls. När de visar fel så är det sämre för då kan man tro att bilen har rätt temp fastän den inte har det.
Antagligen blev motorn för varm på en del ställen så att den började självtända och tändningen backades ordentligt eller så fick jag fuelcut för boxen tycker att grejerna inte var justa, vilket medförde att bilen tappa all effekt när den ville börja ladda.
Efter att jag avluftat kylarsystemet så gick bilen kanon igen.
En annan sak som hänt mig var att jag "sprängde" en backventil eftersom jag ladda så mycket (den sitter vid torpedväggen nära spolarbehållaren). Då började bilen bete sig lite som du beskriver.. Kass tomgång och tveka när jag började ladda.
Rätt vanligt att man skjuter gavlarna på Intercoolern också.
Pröva att ladda lite lägre och se om problemet försvinner och kolla alla slangar/backventiler, och att intercoolern inte är i 2 delar
. Se till att dumpen är stängd vid tomgång också..
/ Emil