2912
Sök

Audi 10V Turbo(MC2), extraspridare i insuget?

820 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#1
Ja som topic, har sökt en hel del på forumet men inget hittat.

Hur mycket tål den motorn original? Jag har börjat fundera på om man kanske skall göra nått mer kul med den, men vill gärna veta hur mycket den håller för inann cool

Mvh Joakim
Senast redigerat av Panzar_Audi (8 juni 2010)

Om man säger

177 Inlägg
15 april 2010
#2
kolla på nordicaudi:P


Olika
907 Inlägg
15 april 2010
#3
Med orörd insprutning orkar den nånstans uppåt 250 hk om bränslet räcker till, det varierar från bil till bil, strax över 1 bar går ladda, med extra bränsle uppåt 1,5 bar som bör ge närmare 300 hk där turbon kroknar och bara levererar värme om man ökar laddtrycket ytterligare.

Det finns de som plockat ur 400 hk och kanske mera med orörd bottendel men då behöver man ha ett bättre grenrör anser jag som inte sitter så nära insuget och alstrar värme.

Mvh
Fredrik

820 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#4
fredriq skrev:
Med orörd insprutning orkar den nånstans uppåt 250 hk om bränslet räcker till, det varierar från bil till bil, strax över 1 bar går ladda, med extra bränsle uppåt 1,5 bar som bör ge närmare 300 hk där turbon kroknar och bara levererar värme om man ökar laddtrycket ytterligare.

Det finns de som plockat ur 400 hk och kanske mera med orörd bottendel men då behöver man ha ett bättre grenrör anser jag som inte sitter så nära insuget och alstrar värme.

Ah okej, bra att veta, då är den ganska så stadig med andra ord? smile

Undrade bara litegrann inann jag vågar ge den lite mer mat och luft ^^

Vart kan man köpa bättre spridare till denna motor? Vad för soppapump bör man köra på? räcker det med en pump från en t.ex S4a?

Mvh Joakim

Om man säger

Olika
907 Inlägg
15 april 2010
#5
Panzar_Audi skrev:
fredriq skrev:
Med orörd insprutning orkar den nånstans uppåt 250 hk om bränslet räcker till, det varierar från bil till bil, strax över 1 bar går ladda, med extra bränsle uppåt 1,5 bar som bör ge närmare 300 hk där turbon kroknar och bara levererar värme om man ökar laddtrycket ytterligare.

Det finns de som plockat ur 400 hk och kanske mera med orörd bottendel men då behöver man ha ett bättre grenrör anser jag som inte sitter så nära insuget och alstrar värme.

Ah okej, bra att veta, då är den ganska så stadig med andra ord? smile

Undrade bara litegrann inann jag vågar ge den lite mer mat och luft ^^

Vart kan man köpa bättre spridare till denna motor? Vad för soppapump bör man köra på? räcker det med en pump från en t.ex S4a?

Mvh Joakim

Det är inte spridarna som är begränsningen, det är bränslemängdsfördelaren som måste bearbetas.

Det är högre bränsletryck i mek. insprutning än elektronisk inspr. så pumpen från tex S4 orkar förmodligen inte med alls, den som sitter i tanken lär klara en del effekt, häng på en bränsletrycksmätare så ser du när det börjar tryta.

Mvh
Fredrik

820 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#6
fredriq skrev:
Panzar_Audi skrev:
fredriq skrev:
Med orörd insprutning orkar den nånstans uppåt 250 hk om bränslet räcker till, det varierar från bil till bil, strax över 1 bar går ladda, med extra bränsle uppåt 1,5 bar som bör ge närmare 300 hk där turbon kroknar och bara levererar värme om man ökar laddtrycket ytterligare.

Det finns de som plockat ur 400 hk och kanske mera med orörd bottendel men då behöver man ha ett bättre grenrör anser jag som inte sitter så nära insuget och alstrar värme.

Ah okej, bra att veta, då är den ganska så stadig med andra ord? smile

Undrade bara litegrann inann jag vågar ge den lite mer mat och luft ^^

Vart kan man köpa bättre spridare till denna motor? Vad för soppapump bör man köra på? räcker det med en pump från en t.ex S4a?

Mvh Joakim

Det är inte spridarna som är begränsningen, det är bränslemängdsfördelaren som måste bearbetas.

Det är högre bränsletryck i mek. insprutning än elektronisk inspr. så pumpen från tex S4 orkar förmodligen inte med alls, den som sitter i tanken lär klara en del effekt, häng på en bränsletrycksmätare så ser du när det börjar tryta.

Ah just det ja, den har ju elektronisk ja.

Men jag tackar för information, då vet man ju vart man ska börja iaf!

Hur bör man gå tillväga på bästa sätt med bränslemängdsfördelaren? smile

Mvh Joakim

Om man säger

820 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#7
Återupplivar min gamla tråd här..

Hur är det med extraspridare i insuget? hur styr man dem på bästa sätt? Vad bör man ha för några?
Hur skall dom placeras?

Tacksam för svar! Mvh Joakim

Om man säger

820 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#8
Uppar min tråd igen med lite fler frågor..

Sett en massa som sätter på extraspridare på sin 10v turbo, men många som får problem med skenande ladd osv, läste nånstans att man löste det med en separat styrbox för extrabränslet? Någon vänlig själ som kan förklara för mig hur det fungerar?

Mvh Joakim

Om man säger

6 Inlägg
12 augusti 2010
#9
Tjena!

Jag har hållit på en del med 10v och kanske kan ge lite tips.. Ska man ha lite mer kul med dessa bilar så ska du ditcha det mekaniska sprutet helt och ersätta det med ett elektroniskt.. Jag kör Megasquirt i min Audi 100 Turbo och det funkar klockrent.

Du kommer dock behöva göra lite ändringar för att få saker att passa.

Du skulle nog även kunna använda en Megasquirt som tilläggsprut, men den uppsättningen har jag inte kört tyvärr.. Men rent teoretiskt ska det lira..

Jag kör s4 spridare, s4 turbo och en bosch racepump som jag satt i tanken.

Men en Megasquirt i denna kärra så blir det en helt annan bil, och öppnar upp för en massa potential. Har läst om de som plockat ut över 400hk på hjulen med orginal bottendelarna och kört hårt så visst håller det.
Dock är det som det sägs att grenröret är flaskhalsen i det hela, men när CIS boxen är väck så kan du få plats med en större turbo och hemmabyggt grenrör.

Mvh Emil
Senast redigerat av zenile (12 augusti 2010)

820 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#10
zenile skrev:
Tjena!

Jag har hållit på en del med 10v och kanske kan ge lite tips.. Ska man ha lite mer kul med dessa bilar så ska du ditcha det mekaniska sprutet helt och ersätta det med ett elektroniskt.. Jag kör Megasquirt i min Audi 100 Turbo och det funkar klockrent.

Du kommer dock behöva göra lite ändringar för att få saker att passa.

Du skulle nog även kunna använda en Megasquirt som tilläggsprut, men den uppsättningen har jag inte kört tyvärr.. Men rent teoretiskt ska det lira..

Jag kör s4 spridare, s4 turbo och en bosch racepump som jag satt i tanken.

Men en Megasquirt i denna kärra så blir det en helt annan bil, och öppnar upp för en massa potential. Har läst om de som plockat ut över 400hk på hjulen med orginal bottendelarna och kört hårt så visst håller det.
Dock är det som det sägs att grenröret är flaskhalsen i det hela, men när CIS boxen är väck så kan du få plats med en större turbo och hemmabyggt grenrör.

Mvh Emil

Tackar för ett bra förklarande svar så att lekman som jag förstår smile

Tyvärr så ska jag sälja bilen, skall köpa en S4a eller S6a istället, kombi och V8!

Men om jag mot förmodan behåller bilen så får du nog tyvärr räkna med en tjötig jävel som kommer ställa massa korkade frågor wink

Om man säger

6 Inlägg
13 augusti 2010
#11
Där ser man..

Synd att det är lite dålig tajming då man precis blivit farsa annars hade jag nog lagt ett bud på den isf smile

Lite drygt att köra 300hk på framhjulen och skulle vilja ha en quattro istället och har planer att lyfta över grejerna.

Får man fråga vad du vill ha för den?big_smile

820 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
#12
zenile skrev:
Där ser man..

Synd att det är lite dålig tajming då man precis blivit farsa annars hade jag nog lagt ett bud på den isf smile

Lite drygt att köra 300hk på framhjulen och skulle vilja ha en quattro istället och har planer att lyfta över grejerna.

Får man fråga vad du vill ha för den?big_smile

Fasiken också wink

Jotack, kan tänka mig att det är ganska jobbigt tongue

Jag hade tänkt mig nånstans mellan 15-20 000:-, men det beror på för just nu är tomgången helt mongolid imellanåt, innertaket har lossnat(har limmat tillbaka det, men det ser ju inte bra ut), den går inte riktigt som den ska när man drar på.. sad Ska pröva byta styrbox till original idag om jag orkar och se om det gör nån skillnad!

Om man säger

6 Inlägg
16 augusti 2010
#13
Kanske kan hjälpa dig..

Det du beskriver kan ha olika orsaker. Jag tror dock inte det är fel på boxen för om den går bra annars så är det nog inte den, men man vet aldrig.

Dumpventilen tex är den stängd vid tomgång?

Tomgångspumpen kanske håller på att ge upp. Felen kan vara sammanhängande.

Skum tomgång och att det går kasst när man drar på kan vara nån slang som läcker.

Kan även vara fuelcutten som hoppar in.

Vad jag förstår så laddar du lite mer i den med hjälp av en pysventil, och då uppstår problemet strax innan eller efter 1 bar (beroende på box och om den är chippad)? Rätta mig om jag har fel..

I sådant fall så är det troligast att soppan stängs av (Fuel cut) från boxen.

Jag har dock haft andra skumma problem vid högt laddtryck. Ett exempel var när jag hade luftbubblor i kylarsystemet. Jag trodde att jag hade vatten i då vattennivån i expansionskärlet var rätt. Men det visade sig att övre slangen på kylaren var tom ifrån vatten(och större delar av topplocket) och med en paj tempgivare så gjorde det inte saken bättre. Multitempgivaren är en av de sakerna som pajjar ofta på dessa bilar vilket gör att tempmätaren ofta visar fel eller funkar inte alls. När de visar fel så är det sämre för då kan man tro att bilen har rätt temp fastän den inte har det.

Antagligen blev motorn för varm på en del ställen så att den började självtända och tändningen backades ordentligt eller så fick jag fuelcut för boxen tycker att grejerna inte var justa, vilket medförde att bilen tappa all effekt när den ville börja ladda.

Efter att jag avluftat kylarsystemet så gick bilen kanon igen.

En annan sak som hänt mig var att jag "sprängde" en backventil eftersom jag ladda så mycket (den sitter vid torpedväggen nära spolarbehållaren). Då började bilen bete sig lite som du beskriver.. Kass tomgång och tveka när jag började ladda.

Rätt vanligt att man skjuter gavlarna på Intercoolern också.

Pröva att ladda lite lägre och se om problemet försvinner och kolla alla slangar/backventiler, och att intercoolern inte är i 2 delar smile. Se till att dumpen är stängd vid tomgång också..

/ Emil
Senast redigerat av zenile (16 augusti 2010)

820 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#14
Tack som satan för hjälpen! Skall definitivt kolla upp dessa saker, min tempmätare visar fel, men har pratat med han som renovera toppen, han såg också det, bytte nån givare och den fortsatte visa fel, så han mätte tempen i toppen vid "fullvarm" bil och det var tydligen rätt, men skall försöka lufta systemet! Eftersom att jag fått byta expansionskärl, det läckte.

Sen så läcker den lite soppa från bränslemängdsfördelaren, fuktar sig där.

Men det knepigaste av allt är att jag servade den för inte alls längesen, stift, olja, oljefilter och luftfilter och då gick den perfekt i 2 dagar sen började allting igen!

Tack än en gång för all hjälp smile

Om man säger

6 Inlägg
17 augusti 2010
#15
Jo..

Mulittempgivareproblemet är standard på dessa bilar smile

Du har typ 1000 olika tempgivare(känns det som) på dessa bilar. Den som inte funkar är den som sitter på undersidan av slangkopplingen där övre slangen från kylaren går in i topplocket. Det är en fet donig och är den största av alla givarna. Den har 4 eller 3 stift. Har den 4 stift så är den av den gamla elektroniska typen vilket pajjade typ efter 50 mil smile Vatten och elektronik går inte ihop så att säga.

Har den 3 stift så är den mekanisk och SKA hålla längre..

De givarna kostar skjortan men du kan få tag i dem hyffsat billigt ifrån staterna.. www.034motorsport.com är ett exempel där jag beställde min och allt annat i trimväg..

/ Emil

Olika
907 Inlägg
17 augusti 2010
#16
zenile skrev:
Jo..

Mulittempgivareproblemet är standard på dessa bilar smile

Du har typ 1000 olika tempgivare(känns det som) på dessa bilar. Den som inte funkar är den som sitter på undersidan av slangkopplingen där övre slangen från kylaren går in i topplocket. Det är en fet donig och är den största av alla givarna. Den har 4 eller 3 stift. Har den 4 stift så är den av den gamla elektroniska typen vilket pajjade typ efter 50 mil smile Vatten och elektronik går inte ihop så att säga.

Har den 3 stift så är den mekanisk och SKA hålla längre..

De givarna kostar skjortan men du kan få tag i dem hyffsat billigt ifrån staterna.. www.034motorsport.com är ett exempel där jag beställde min och allt annat i trimväg..

/ Emil

http://nascom.se/produkter2.php?Cat1=2& … &Col=2

Hur ser en mekanisk temperaturgivare ut???

Mvh
Fredrik

6 Inlägg
17 augusti 2010
#17
Den där siten har jag inte sett förut.. Tackar.

Nja mekanisk är den ju inte("egentligen").. Den 4 poliga har en massa ytmonterade kretsar och sånt kräver en drivspänning på en av pinnarna då det finns styr elektronik inbyggt i givaren. De var väldigt känsliga för vatten då givarna oftast läckte in lite eller blev för varm och pajjade styrelektroniken.

Den andra varianten behöver ingen drivspänning då man har skippat elektroniken och istället funkar som en vanlig tempgivare. Det finns lite bimetaller(eller vad det är) som är känsliga för temperatur och på "mekanisk" väg slår av och på beroende på temperatur, ungefär som den som går till fläkten. En av pinnarna slår på och av och säger till ECU:n att motorn blivit för varm och kan även orsaka taskig körbarhet eller reducerat laddtryck som följd.
En av pinnarna är för mätaren i bilen och den andra är för självtest om jag inte minns fel.

"Mekanisk" kanske var fel ord men jag har inte hittat nått bättre smile

Mvh Emil

6 Inlägg
17 augusti 2010
#18
Hittade en länk som svar på din fråga http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … html#gauge ..
Scrolla ner lite så förstår du vad jag menar.

820 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#19
Tackar för all information, jag ska forska vidare i detta om jag har ork.. just nu är jag bara trött på allt vad krångel-med-bil heter tongue Jag får se hur jag gör, men tack för all info!

Om man säger

12 Inlägg
21 januari 2011
#20
Tjena!

har också en -87 100 T, med ett problem!  den går hur bra som helst när jag kör lugnt eller gasar på halvt men så fort man trycker på rejält så slår den av o huvudet flyger in i ratten xD men fortsätter jag ha gas så kommer den igen, detta är väldigt irriterande.

Jag har skaffat laddtrycksmätare o den ska inte vara trimmad o ladda 0.39 originalt, men enligt mätaren så flyger den upp på betydligt högre ladd. har ägt bilen i tre år o dett har pågåt sen i somras!! jag vet att det kan vara ECUn som slår av vid 0,6 men varför skulle den ladda så högt?? har ju aldrig gjort det tidigare har bara haft laddtrycksmätare i nån månader så vet inte vad den ladda innan. men det  har verkar som att den med tiden har börjat accelerera kraftigare o sen börjat ladda ojämnt tills den slog ifrån i femman en gång sen har den börjat göra det oftare! hände bara på femman, sen efter ett tag fyran osv ända till 2an.

har funderat på om de kan vara läckage i membranet på WGn eller nån tempgivare i ICn skrev nån?? men vet inte. de ända jag har märkt är att den kan går lite ojämnt vid start när den är varm i 10-12sek sen går den bra men alldrig så man behöver gasa, minns inte om den alltid gjort så!

Tackar för svar, tips! big_smile


Sök