2491
Sök

Ska kompletera mitt Centrallås med larm

leg. dödsklant
128 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#1
Hej. jag har nu ett halvt problem med installationen av mitt larm. Jag har kommit till punkten att jag nu ska koppla in larmet på centrallåset, men har INTE en motor i förardörren (Golf 2 -91).
Jag vet att jag måste skaffa en motor och sätta där i, men inte vilken.

Det finns både plus- och minusdrivna motorer. Och jag TROR att jag ska ha en positiv, men är inte säker.

Sedan kommer frågan hur jag kopplar den när jag väl har den.

En sladd ska till konstat +12v, en till låsning av resterande dörrar och en till upplåsning av samma. Sedan ska jag ha en för att få signalerna från larmet om låsning och en för upplåsning. Men vilken ska till vad?
Var kan jag billigast och bäst köpa en sådan motor?

Sedan har jag fått med ett startspärrsrelä att kopla in. Jag kan inte läsa koplingsschemat, och ska lägga upp en bild när jag kommer åt min scanner så jag kan få in den i datorn.

Den som bor i Örebro och kan erbjuda konsult får en kram wink

All hjälp mottages, och jag vet att det är lite luddigt just nu. Hoppas ändå att ni hjälper mig efter förmåga smile

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#2
larmet finns på http://www.vikinglarm.se/product_info.a … amp;page=1

i min bildörr idag sitter en 3polig strömbrytare för centrallåset. en konstant +12v och en vardera pol för låsning/upplåsning av centrallåset.
om det nu räcker med en 2polig motor är det gott nog, men det känns inte som om det skulle räcka? jag kan ju i det läget inte koppla det både till resten av dörrarna och till larmet? eller?

edit: jag menar nu att jag nog ska köpa en 5polig motor, eller det är i alla fall vad jag tror. i DETTA fall kommer det bli fråga om +/- i motorn..
Senast redigerat av frisedel (17 april 2010)

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#3
okay? ja då får jag vällan göra så big_smile tack för det mycket snabba svaret!
jag hade ju tänkt byta ut den 3poliga jag har, till en 5polig  för att täcka in funktionen av de båda som jag i sådant fall kommer ha. känns bättre, men kanske för invecklat om det nu är så enkelt som du får det att låta. smile

GÅR det att koppla in en 5p i dörren om man vill?

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#4
den trepoliga kontakten som idag är kopplad på förardörren har en röd (+12v) en röd/gul och en ../.. (glömt). när jag idag har mätt med multimetern så har jag mätt upp +0.2v på vardera av de andra polerna..

mätningarna gav 1=0.2v 2=12v 3=0.2v

när 1&2 kopplas samman låses bilen, och när 2&3 kopplas samman låses bilen upp. allt annat är vakuumstyrt och vakuumpumpen sitter i skuffen.. detta ger att allt jag behöver göra är ju som sagt styra förardörren.

om det nu GÅR att stoppa i en 5p så kommer jag göra det. jag har ganska mycket gott omdöme och elektriker att rådfråga.. dessutom oroar jag mig för hur mycket utrymme jag kommer behöva för att koppla in ÄNNU en motor hmm
Senast redigerat av frisedel (17 april 2010)

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#5
japp. jag har en jumper att flytta. då går signalen från 0.5 sekunder till 3.5 smile

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/archive/129039/908584_946qys.jpg
kopplingsschema till larmet

om någon fattar hur startspärren i övre högra hörnet ska kopplas in, vore det bra om denne säger till!!

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

509 Inlägg
18 april 2010
#7
Till
87a och 86 plusmatning
30 till + matning på spole (15)
85 från larmet (jordar)

leg. dödsklant
128 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#8
eh?
kan 87a och 86 kopplas till VILKEN +12v som helst?
vad innebär "(15)" som står? att 30 ska kopplas till +pol på tändspolen kan jag förstå av det du skrev.

det kommer ju en gul kabel från larmet, vart ska den kopplas i sammanhanget? som jag läser det (och det är nog fel) så ska gul 86 och vit 85 kopplas samman. då jag inte tror det ska göras blir det lite klurigt i skallen på mig.

om schemat är dåligt, kan den som fattar något ta hem bilden och rita pilar eller skriva ett helt nytt åt mig? ni vore söta då wink

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#9
ja, jag fattar inte hur jag ska koppla det bara hmm lite därför jag skriver här

men för att sammanfatta så ska:
Gul kabel från larmet koplas samman med Vit 85
Grön 30 ska koplas samman med tändspolen, eller ska den ERSÄTTA befintlig kabel på tändspolen?
Grön 87A och Gul 86 ska koplas på valfri konstant +12v

har jag rätt hittills?

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#10
då kommer min enkla fråga (ovanligt?) är det enklare att kopla in det hela på bränsle sidan än på tändningen? nu är detta en tämligen standard Golf mk2 -91 så det är inte så mycket larmet för säkerheten som mitt psykiska lugns sak

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#11
nu har jag kommit en bit, men säkringen på kabeln FRÅN bateriet går hela tiden. först gick den när jag kopplade på strömmen eftersom jag hade kopplat kabeln till dörrbrytaren fel. vet inte hur den ska kopplas rätt bara. den blåa kabeln på 5p kontakten.

när väl den kabeln kopplasts ur, och hela startspärrsreläet kopplats bort gick säkringen när jag skulle provtuta larmet. och sedan när jag låste upp det efter att låst..

någon som har tankar?
Senast redigerat av frisedel (26 april 2010)

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#12
kopplade in mig på bränslepumpen som du sa, med den kabeln du sa.. men när säkringen går, så snurrar fläkten till innan den dör iom att säkringen brinner ut.

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#13
https://www1.garaget.org/gallery/archive/129039/915355_3wf4xv.jpg
klossen till tändningen. hittade den kabel som ACCn skulle kopplas med. smile

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#14
huvudströmmen kopplade jag direkt på batteriet för att inte fucka upp något. hittade en genomföring som blev bra. sedan kopplade jag kabeln med säkringen via en sockerbit till denna kabel.

jag blir inte klok på detta.. jag ska kolla mina papper och se vad jag kan säga om vad jag kopplat var

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#15
du kan ju se "kopplingsschemat" och vi kan ju börja uppifrån

2p till LEDn är inte fel. det är originalkablar

5p - röd (-) till fönsterupprullningen, som jag itne har är inte inkopplad
    - grön (+) till positiv dörrbrytare är inte inkopplad.. rätt eller fel?
    - gul (-) till larmet kopplas på startspärren
    - vit kopplas på kabeln som sluter över nyckeln (den tunnaste brun/röda i bilden ovan)
    - orange tjuvas in på bromsljuset

3p till rörelsesensorn och stötsensorn är båda original

12p - brun (+) kopplas på blinkers (en var likadant)
      - röd/svart (+) till bagageluckemotor har jag ingen
      - röd (+) med säkring kopplas DIREKT på batteriet
      - svart (-) jordas på ett jordbläck i stolpen vid förardörren
      - rosa (+) kopplas samman med den ena originalkabeln på sirenen, den andra jordas i motorrummet

säkringen gick fen till o med när jag ville testtuta larmet..
Senast redigerat av frisedel (26 april 2010)

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#16
ja, kupéfläkten snurrar till..

Swedenrockers skrev:
Fläkten? Som i kupéfläkten?
Snurrar kupéfläkten innan säkringen till larmet går? Var kopplade du in strömförsörjningen till larmet nånstans?
frisedel skrev:
kopplade in mig på bränslepumpen som du sa, med den kabeln du sa.. men när säkringen går, så snurrar fläkten till innan den dör iom att säkringen brinner ut.


Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#17
efter att ha felsökt idag, och räknar alla säkringarna som gick igår (17st) så har jag nu kommit en bit. jag kopplade startspärren över tändspolen, men den ville inte vara med riktigt.
sedan har jag fortfarande problem med säkringen, men jag har tagit reda på VAR felet ligger.

jag har som schemat säger, kopplat in en vardera brun, på vardera ledning till blinkers. men så fort dom ska blinka så exploderar säkringen.. men det är även HÄR som fläkten får för sig att snurra till. över blinkersen?! tydligen..

sedan har jag börjat koppla in den 5p-motor som ska styra förardörren. jag har en +/- brytare, och detta ska inte vara något problem.

men startspärren blir jag inte klok på. om det nu inte var säkringen till larmet som gick igen. för jag kunde inte larma på heller.. skit.

tankar?

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#18
nja, nu var det inte alla 17 som gick samtidigt. det var på samma plats hela tiden. det var den säkringen från batteriet som går in i larmet.

ang blinkerskablarna så ja, det var en svart/vit och en grön/svart precis som det står i Haynes lilla röda. wink dessutom så snurrar ju fläkten till. lite irriterande, för jag misstänker glappkontakt och att det är DÄRFÖR skiten inte vill. men jag kommer inte åt att se. säkringsboxen vill inte flytta sig så mycket.

imorgon ska jag nog fortsätta lite mera. men om du har fler idéer om hur jag ska koppla mig på blinkersen så lyssnar jag. i värsta fall får dom dock fan vara. tänker inte ruinera mig på säkringar om jag inte måste.

det som är kvar är, få fart på startspärren och ev. koppla in de bruna kablarna på blinkersen. även att få in den nya motorn i förardörren. men det är bara 3 kablar kvar att dera ut så det ska nog gå bra roll
Senast redigerat av frisedel (27 april 2010)

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#19
japp jag har både fått ner säkringsboxen och mätt med multimeter.. men ja, om det skaver mellan två kablar, och de får kontakt så kan det ju resultera i knepiga saker om man kopplar in något mer.. som nu..

men jag ska mäta igen och noggrant på den vit/svarta imorgon. den grön/svarta har jag redan mätt.. men då kommer min fråga. om jag nu, som jag har, kopplat in mina bruna kablar högt uppe vid ratten. vad skulle en vit/svart kabel till FLÄKTEN göra där då? känns lite skumt.

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#20
jag ska ju iofs förbi v-ås 1a maj.. om jag inte fått ordning på det innan skriver jag en rad om det. men jag ska kolla det där med lamporna imorgon. nu är det inget jag tänkt på, och det har inte varit så tidigare att fläktarna gått om jag blinkat så.. =/ hmm

nu tror jag nog att det ska vara enklare än såhär, så jag ska kolla med VAG i här i örebro imorgon. jag har snackat med en av deras killar tidigare om detta. ja, nu ska jag dricka the och äta mackor. upp 0530..

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/


Sök