Kommer det varken soppa eller gnista så kan det vara EWS enheten/Styrboxen som klappat. Och detta är absolut inte billigt att byta. Men innan vi kan konstatera att det är detta så finns det några saker du bör kolla.
Kontrollera pumpen om den fungerar. Om du kan göra detta genom att bygla relät vet jag inte pga EWS2, men eftersom vi ska försöka gå förbi den nu så är det bäst att plocka ur pumpen och kolla den manuellt.
Sen mäter du upp Vevaxelgivaren som sitter i framkant på motorn vid triggerskivan. Denna givare ger tändsignalen till boxen, funkar inte denna givare får man ingen gnista. Ligger den över 1000ohm är den trasig förmodligen. Bör ligga mellan 600-800ohm mellan 2 stift, andra stiften ger inget utslag.
Kan även vara ett relä fel. Huvudrelät kan ha klappat. Det klappade på en av mina bmw. Vart det sitter på E39 vet jag inte, formodligen vid datorboxarna. Leta på google efter ett elschema till E39, det finns.
Om allting över fungerar så kan det vara startspärren som strular. Detta bör du lämna in till BMW då det är kodat system som man inte ska pilla på utan rätt utrustning. Allt med Ews systemet kostar många tusenlappar dock...
BLT Service
Theracords Music Label