Fågelskit och insekter är ett rent helvete under sommarhalvåret,känns som att man omedelbart måste få bort det från lacken speciellt om solen ligger på och bränner fast det...jag har ett litet kit med mig som jag använder efter varje tur med bilen.
![smile](img/smilies/smile.png)
Kitet består av:
-2 stora petflaskor fyllda med rent vatten.
-1 tom 2-liters glassbytta med lock som jag perforerat för att ventilera ut fukt.
-1 st mjuk tvättsvamp av bra kvalitet
-1 Water absorber från Turtle.
Ser jag minsta fågelskit,insekt eller liknande på lacken så tar jag fram kitet,fyller glassburken till hälften med rent vatten,lägger ned svampen och blöter upp den innan jag varsamt duttar bort skiten utan att röra svampen i någon riktning för att undvika repor.
Sedan tar jag Water absorbern och duttar bort allt överflödigt vatten från lacken vilket resulterar i att lacken torkar utan att få fula kalkfläckar samtidigt som all skit försvinner som kan skada lacken.
Denna metod funkar ypperligt för mig i alla fall och jag har aldrig fått den minsta repa ännu,nackdelen är väl att jag måste ägna 5-10 min efter varje tur med bilen på att göra detta men det är det verkligen värt jämfört med att skada lacken.