Jag skulle slå ett slag för Volkswagen Passat Kombi, Volvo 740/940 Kombi, Audi 80 Kombi och Audi 100/A6 Kombi.
Volvo 740/940 är rosttåliga, lastar massvis, däremot är deras bränsleförbrukning inte den bästa. Lättmekade och delar finns att få tag på överallt, plus för bakhjulsdrift om du ibland känner för att sladda.
Volkswagen Passat Kombi verkar hyfsat rosttålig och baken ser ut att vara i stil med 740/940. Bränslemässigt är jag osäker men jag får för mig att dom drar en bit under vad en Volvo gör. Måste inflika att det är lite märkligt att modellen i slutet av 80-talet tar all luft in till motorn via VW-märket fram.
Audi 80 Kombin är galvaniserad så vad jag förstår så hålls rosten borta mycket längre, bränslemässigt bör dom dra lite, dock verkar kanske inte bagageutrymmet så stort. Snygga är dom iallafall och lite ovanliga. Här får du en medelstor bil som väger rätt lite med lite extra bagageutrymme. Verkar finnas en uppsjö av halvkombimodellen på blocket så det bör gå att få tag i delar till den rätt lätt.
Audi 100/A6 Kombi verkar har stort bagageutrymme, väljer du 80-talsvarianten får du en rejäl lutning på bakrutan vilket gör den unik utseendemässigt men det stjäl en del plats också. 90-talsversionen ser mycket modernare ut och verkar ha bättre lastutrymme, även den är vad jag förstått galvaniserad. Bränsleförbrukningen bör vara lägre än Volvon.
Det bästa är egentligen att bestämma dig för ett par modeller och testa för att se vilken som faller dig i smaken.
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!