2472
Sök

Att köra/äga en smart-car...

23 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
Som topic säger.

Lämnade in bilen idag och fick som lånebil en Smart. Inte nog med det, den är automat och endast två människor får plats, och inte som i min A3 där man "kan" få plats fler, om man vill.roll

Fick en snabb genomgång av hur bilen fungerade, hur man växlade och liknande information.
Ganska snart fick jag lite panik, då det faktiskt saknas en pedal, och de andra två var inte alls som min egen utan bromsen är nog 2-2 1/2 ggr så stor och tar väldigt konstigt.
Sen kommer vi till körningen. Att köra en automat var... något nytt. Visst har kört en gammal bil med automat (mazda 323 kanske det var?) men detta var helt annorlunda!hmm

Det tog mig ungefär 5 stoppljus, 2 högersvängar, 1 vänster och 2 rondeller innan jag fick kläm på det... Och då var jag ju hemma!
Hade det varit X fria mil hade jag nog tagit bilen ännu en tur och testat den, bara för att kunna utvärdera den!

Så nu kommer frågan (at last...)
Ni som äger och kör (har ägt/kört) en smart, (helst automat) hur är bilen att köra?
Är det en bra stadsbil? Är den låst till att vara en stadsbil?

Hade varit kul att veta vad ni som har kört mer än 10minuter tycker om denna... underligga bli, kallad smart.smile

MVH// jaizon

= Audi A3 Quattro =

835 Inlägg
29 april 2010
Har en på jobbet. Hade aldrig köpt en men de funkar att skutta omkring i stan med. Funkar väl att köra lite längre med också men ingen höjdare. Meeen bra & billig stads/företagsbil! Drar mycket uppmärksamhet fortfarande(!) så bra att stripa sitt företags loggo & mail på! smile

138 Inlägg
29 april 2010
Jag har en smart fortwo års-00

Nja stadsbil behöver den endast inte vara, den är jävligt praktisk som stadsbil men funkar längre sträckor också. Man vänjer sig rätt fort när man väl äger en smart. Den är jävligt bensinsnål och smidig som bara den... Som Epitaph sa så drar den till sig en del uppmärksamhet smile

Smart bilar har en automat/sekventiell 6 växlad låda...Så känner du för att växla kan du göra det också.
Senast redigerat av Slickk_dude (29 april 2010)

2 021 Inlägg
29 april 2010
Kört en Smart en gång, tycker den va HEMSK fattar inte hur folk kan åka runt i skiten. Slöa som fan, årtusendets segaste växellåda oavsett om du kör med paddlar eller auto, hög ljudniva och allmänt obekväm, samt att dom är fula som stryk. och detta betalar folk pengar för..ofattbart.

Muttley
29 april 2010
Rille0 skrev:
Kört en Smart en gång, tycker den va HEMSK fattar inte hur folk kan åka runt i skiten. Slöa som fan, årtusendets segaste växellåda oavsett om du kör med paddlar eller auto, hög ljudniva och allmänt obekväm, samt att dom är fula som stryk. och detta betalar folk pengar för..ofattbart.

De sparar ju pengar på bilen om de inte behöver en större bil och skiter totalt i vad utrymme och extrem komfort heter.

De drar väl under halvlitern?

835 Inlägg
29 april 2010
ThisIsBlackSunshine skrev:
Rille0 skrev:

+1, häldre att man köper en vespa..betydligt smidigare, billigare, snålare..

Eh ja.

På samma sätt som en pickis är bra för vissa är en smartcar bra för andra. Företag, storstadsfolk mm mm. De kostar typ 20-40k o billiga i drift & att äga. Sen om ni inte vill ha nån fattar vi med. Ingen allroundbil direkt. Men jäkligt smidig för stadsuppdrag & allmänt kringflackande till olika ställen inom en lagom radie.

653 Inlägg
29 april 2010
Epitaph skrev:
Rille0 skrev:

Eh ja.

På samma sätt som en pickis är bra för vissa är en smartcar bra för andra. Företag, storstadsfolk mm mm. De kostar typ 20-40k o billiga i drift & att äga. Sen om ni inte vill ha nån fattar vi med. Ingen allroundbil direkt. Men jäkligt smidig för stadsuppdrag & allmänt kringflackande till olika ställen inom en lagom radie.

Dom är inte smidiga för något och ser förjävliga ut!

Smoke tires not drugs

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 april 2010
sk8ville skrev:
Epitaph skrev:

Eh ja.

Skulle hellre fickparkera en sån i nåt trångt P-hus än med en vanlig nyare bil av valfritt märke. roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

653 Inlägg
29 april 2010
Opelmadness skrev:
sk8ville skrev:
Epitaph skrev:

Eh ja.

Skulle hellre fickparkera en sån i nåt trångt P-hus än med en vanlig nyare bil av valfritt märke. roll

Okej det är det enda bra med den tongue

Smoke tires not drugs

835 Inlägg
29 april 2010
Seriöst inlägg. De är bra för jättemycket. Men är man trångsynt så är man. Jag skulle aldrig ha en till vardag men till företaget ABSOLUT! smile

835 Inlägg
29 april 2010
Smidigt när man åker på kundbesök & ska "flacka runt". Billig, man kan faktiskt köra grejer i den med. Kanske inte om man har ett byggföretag men det säger ju sig själv. Bläddra lite uppåt så skrev vi lite om att den faktiskt fortfarande drar åt sig uppmärksamhet. Billigt att stripa upp lite snyggt i företagets färger/loggo. Man får fortf erbj att bli "kexchokladsbil" eller liknande smile

Roos
30 april 2010
Är som tidigare sagt väldigt fula och komforten är inte den bästa, hade en av de tidigare modellerna ett tag, var en perfekt pendlarbil till jobbet då jag drog ner soppakostnaderna mer än hälften i månaden. Bara för att något är fult betyder det inte att det inte går att köra. Skulle inte tveka på att äga en igen som pendlarbil även om de känns jävligt omanliga att åka omkring i.

-utan 940
1 728 Inlägg
30 april 2010
Jag tycker inte de ser speciellt slöa ut. big_smile

Senast redigerat av Andreas 940 (30 april 2010)

23 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
Wikipedia.com (engelska) skrev:
Företag har använt Smart för att montera motorcykelmotorer, såsom Suzuki Hayabusa fyrcylindrig 1340 cc. Den mest kraftfulla modellerna kan accelerera från 0 till 100 km / t på mindre än 3,5 sekunder.

Det är väl inte en smart längre? Kanske hade fått en annan uppfattning om jag hade kört en sådan smile

Intressant att läsa!
Men det känns som majoriteten tycker att som stadsbil, pendlarbil och reklamjippo fungerar den, men skulle inte använda den som "detta-är-min-bil". Är detta en korrekt uppfattning?

= Audi A3 Quattro =

3 120 Inlägg
30 april 2010
jaizon skrev:
Wikipedia.com (engelska) skrev:
Företag har använt Smart för att montera motorcykelmotorer, såsom Suzuki Hayabusa fyrcylindrig 1340 cc. Den mest kraftfulla modellerna kan accelerera från 0 till 100 km / t på mindre än 3,5 sekunder.

Det är väl inte en smart längre? Kanske hade fått en annan uppfattning om jag hade kört en sådan smile

Intressant att läsa!
Men det känns som majoriteten tycker att som stadsbil, pendlarbil och reklamjippo fungerar den, men skulle inte använda den som "detta-är-min-bil". Är detta en korrekt uppfattning?

Tja den har ju "motorcykelväxellåda" från fabrik och motorn härstammar väl också från MC-världen.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 april 2010
Rille0 skrev:

Word !

Autotech

Moving Minds
127 Inlägg
30 april 2010
Folk som kör mycket vill betala mindre för sin bensin. Det är en av anledningarna.
Den andra anledningen är att om du kör i stan med den då är den guld värd! Det är en typisk stads bil.

138 Inlägg
2 maj 2010
En smart fortwo är perfekt för den som vill minska bensinkostnaderna, den är dessutom perfekt att parkera bland andra bilar. Man får inga dörruppslag då det sitter plastpaneler på utsidan av dörrarna.
Senast redigerat av Slickk_dude (2 maj 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 maj 2010
Rille0 skrev:

Skulle aldrig välja en Vespa över en Smart, anledningen stavas komfort och säkerhet. Man skall aldrig underskatta nyttan av ett tak, ordspråket om "kläder efter väder" är en myt; Det är lika jävla tråkigt att råka ut för en regnskur om man så har ett sprillans nytt regnställ på sig.

Och med tanke på hur många idag kör, speciellt i stadstrafik där både Smart och Vespa bör hålla sig, så skulle jag inte vilja sätta mig oskyddad på en tvåhjuling till vardags heller.

Undantaget kanske är Bmw C1, den verkar vara någorlunda skyddad och säker? Riktigt ful den med, men det verkar folk tycka om Smart med.

Nej, till vardags är fyra hjul och ett tak ett krav lite beroende på vart man kör! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
2 maj 2010
tkd_rille skrev:
Rille0 skrev:

De sparar ju pengar på bilen om de inte behöver en större bil och skiter totalt i vad utrymme och extrem komfort heter.

De drar väl under halvlitern?

hoppas verkligen dom drar långt under halv litern en liten tvålkopp

min fiat uno 60s 57hk manuell den snittade jag på 0.55 stånde weberförgasare osv allltså långt ifrån optimerad för att gå snålt

dessutom utrustad med baksäte och tro det eller den rymmer iallfall 4-5st i baksätet
åkt E-tuna-örebro med 8personer i den
fast då drog den iof inte 0.55 men iallfall

och drar då inte en bil som är 20år nyare mindre bensin när den väger hälften av en uno så är det ett skämt och alla som äger en sån har blivit totalt grundlurade

Kör fort så hinner inget hända...

Sök