3786
Sök

Att köra/äga en smart-car...

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
2 maj 2010
Rquired skrev:
ThisIsBlackSunshine skrev:
Rille0 skrev:
Kört en Smart en gång, tycker den va HEMSK fattar inte hur folk kan åka runt i skiten. Slöa som fan, årtusendets segaste växellåda oavsett om du kör med paddlar eller auto, hög ljudniva och allmänt obekväm, samt att dom är fula som stryk. och detta betalar folk pengar för..ofattbart.

+1, häldre att man köper en vespa..betydligt smidigare, billigare, snålare..

Skulle aldrig välja en Vespa över en Smart, anledningen stavas komfort och säkerhet. Man skall aldrig underskatta nyttan av ett tak, ordspråket om "kläder efter väder" är en myt; Det är lika jävla tråkigt att råka ut för en regnskur om man så har ett sprillans nytt regnställ på sig.

Och med tanke på hur många idag kör, speciellt i stadstrafik där både Smart och Vespa bör hålla sig, så skulle jag inte vilja sätta mig oskyddad på en tvåhjuling till vardags heller.

Undantaget kanske är Bmw C1, den verkar vara någorlunda skyddad och säker? Riktigt ful den med, men det verkar folk tycka om Smart med.

Nej, till vardags är fyra hjul och ett tak ett krav lite beroende på vart man kör! smile

hur tänker du nu vid en frontalkrock så hoppar du över den andra bilen när du sitter på en vespa medans du blir mosad i smarten ;-)

ungefär lika meningsfullt att ha bältet påsig i 300blås
chansen att du överlever är betydligt mycket större om du är utanför bilen när den blir frimärks stor smile

Kör fort så hinner inget hända...

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
2 maj 2010
Growe skrev:
Rquired skrev:

Skulle aldrig välja en Vespa över en Smart, anledningen stavas komfort och säkerhet. Man skall aldrig underskatta nyttan av ett tak, ordspråket om "kläder efter väder" är en myt; Det är lika jävla tråkigt att råka ut för en regnskur om man så har ett sprillans nytt regnställ på sig.

Och med tanke på hur många idag kör, speciellt i stadstrafik där både Smart och Vespa bör hålla sig, så skulle jag inte vilja sätta mig oskyddad på en tvåhjuling till vardags heller.

Undantaget kanske är Bmw C1, den verkar vara någorlunda skyddad och säker? Riktigt ful den med, men det verkar folk tycka om Smart med.

Nej, till vardags är fyra hjul och ett tak ett krav lite beroende på vart man kör! smile

hur tänker du nu vid en frontalkrock så hoppar du över den andra bilen när du sitter på en vespa medans du blir mosad i smarten ;-)

chansen att du överlever är betydligt mycket större om du är utanför bilen när den blir frimärks stor smile

Faktumet är att smarten inte blir så krossad som man tror... den är faktiskt känd för sin säkerhet... den är så pytteliten att chassit är jättestarkt... dock så kastas den iväg istället vid kollision, och då kan det uppstå skador... men jag är nog ganska säker på att jag hellre hade suttit i en sån än ett antal andra bilar som man ser i trafiken, och definitivt hellre i en sån än på en vespa....
Senast redigerat av AcesHigh666 (2 maj 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 maj 2010
Growe skrev:
Rquired skrev:

Jo, men kollar man krocktester av Smart så blir man knappast "mos" vid en krock ens i landsvägsfart. Och "hoppar över" var ett snyggt sätt att beskriva det hela, tyvärr skall du ha en jävla tur om du klarar dig igenom själva krocken och sedan har du landningen att tänka på.

Mer realistiskt är att man träffar någonting på vägen, till exempel benen träffar styret och bryts och sedan sitter huvudet som tidigare nämnda frimärke antingen i motorhuven eller vindrutan. Sedan så har vi filbyte, påkörning bakifrån eller att köra in i sidan på en bil kvar. Tror du att man klarar sig utan skador på en tvåhjuling i dessa är man naiv, men i en Smart vågar jag påstå att man kliver ut så gott som utan skador i stadsfart.

I Euro Ncaps tester har den första modellen av Smart tre stjärnor, och den nuvarande samma betyg (på pappret) som Volvo S60. Jag tvivlar på att en tvåhjuling ens skulle få en enda stjärna i ett motsvarande test...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

101 Inlägg
3 oktober 2011
Jag har köpt en smart års 08 med helautomat. Helt otrolig bil. Den är rolig på alla sätt. man skrattar för den är riktigt rolig att köra sen skrattar man när man ser folkets blickar. Jag kan inte riktigt förklara vad det är med bilen som gör den speciell. Jag köpte diesel motor och den drar c:a 3 liter/100km har även kört den långa sträckor till exempel till mantorp fram och tillbaka utan några problem alls. Från mig får bilen 5/5 i poäng. OBS jag har fortfarande inte kört bilen på vintern men det blir nog riktigt kul om inte annat en riktig liten utmaning tongue

918 Inlägg
3 oktober 2011
Hoppas du vet när tråden skapades.

Sök