Bes.man slet av mina bromsslangar o gav mig körförbud?!

Janken Driver
30 april 2010 · 2 111 Inlägg

Bromstestet brukar ju var i princip de första de gör?.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
tomtemat
30 april 2010 · 218 Inlägg

Janken skrev:
Bromstestet brukar ju var i princip de första de gör?.

Det står till och med på mitt papper att bromsteste ej är utfört för att bromsslangarna är "brustna"

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Lozinmust "Unloaded"
30 april 2010 · 1 557 Inlägg

tomtemat skrev:

Turbocab skrev:
Har aldrig vart med om att dom gör så? Galet...  Dom testar ju bromsarna med max tryck på rullen - gjorde han det på din också? Och inga problem? Då köper jag inte riktigt att det var trafikfarligt skick på din bil, för det testet uppfyller en panikbromsning på landsvägen också. Att han verkligen skulle rycka och slita flera gånger låter som framprovoserat fel. Tyvärr är man ju ganska maktlös mot myndighetsfrosseri, och du har bara att laga bilen. Men jag tycker det låter som att killen på BP inte fått sig nåt på väldigt länge och tar ut frustrationen på kunderna. Dåligt.

Han testade inte ens bromstestet. han ryckte av slangarna först, körde ut, kollade avgasvärden, gav mig nyckeln o fråga om han skulle "hjälpa mig" genom att ringa efter bärgare

Men brukar inte en besiktningshall se ut som såhär;
Första steget; ljusinställning osv
Andra steget; besiktningsman kör över bromstest, fram och bak.
Tredje steget; bilen hissas upp

Eller? Är inte det en standard? Eller skiljer det helt beroende på vart man är? Jag har besiktat i Örebro(Bista och Lillån), Lindesberg och Karlskoga; all the same, men men, man lär sig alltid något nytt.

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
tomtemat
30 april 2010 · 218 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:
Om det är din saab du snackar om så har slangarna på både 9-3 och 900 en ganska taskig konstruktion i hylsan som gör att de dels rostar fort och när de väl rostat så går de lätt av. Slangen lossnar helt enkelt från nipplen och glider av hylsan helt. En frisk hylsa går inte att rycka av, dock är de ofta så dåliga att en lätt vridning på hylsan eller ett lätt drag i den gör att de tunna resterna av hylsan spricker.

Mvh Ludde

Japp det är saaben, vettefan om den hade rostat lr nåt han drog tills den lossnade o sa att detta va ett vanligt fel på saabar och betyder körförbud.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
tomtemat
30 april 2010 · 218 Inlägg

Mechanimal skrev:

tomtemat skrev:

Turbocab skrev:
Har aldrig vart med om att dom gör så? Galet...  Dom testar ju bromsarna med max tryck på rullen - gjorde han det på din också? Och inga problem? Då köper jag inte riktigt att det var trafikfarligt skick på din bil, för det testet uppfyller en panikbromsning på landsvägen också. Att han verkligen skulle rycka och slita flera gånger låter som framprovoserat fel. Tyvärr är man ju ganska maktlös mot myndighetsfrosseri, och du har bara att laga bilen. Men jag tycker det låter som att killen på BP inte fått sig nåt på väldigt länge och tar ut frustrationen på kunderna. Dåligt.

Han testade inte ens bromstestet. han ryckte av slangarna först, körde ut, kollade avgasvärden, gav mig nyckeln o fråga om han skulle "hjälpa mig" genom att ringa efter bärgare

Men brukar inte en besiktningshall se ut som såhär;
Första steget; ljusinställning osv
Andra steget; besiktningsman kör över bromstest, fram och bak.
Tredje steget; bilen hissas upp

Eller? Är inte det en standard? Eller skiljer det helt beroende på vart man är? Jag har besiktat i Örebro(Bista och Lillån), Lindesberg och Karlskoga; all the same, men men, man lär sig alltid något nytt.

Fel av mig, ljuset ställde han in, kollade bälten osv.  sen körde han upp på bromsbänken lr va man ska säga, vettefan om han utfärde testet lr inte för det va första gången ja besiktade. Sen hissade han upp den o hittade 2 fina slangar som han drog loss.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Janken Driver
30 april 2010 · 2 111 Inlägg

Mechanimal skrev:

tomtemat skrev:

Turbocab skrev:
Har aldrig vart med om att dom gör så? Galet...  Dom testar ju bromsarna med max tryck på rullen - gjorde han det på din också? Och inga problem? Då köper jag inte riktigt att det var trafikfarligt skick på din bil, för det testet uppfyller en panikbromsning på landsvägen också. Att han verkligen skulle rycka och slita flera gånger låter som framprovoserat fel. Tyvärr är man ju ganska maktlös mot myndighetsfrosseri, och du har bara att laga bilen. Men jag tycker det låter som att killen på BP inte fått sig nåt på väldigt länge och tar ut frustrationen på kunderna. Dåligt.

Han testade inte ens bromstestet. han ryckte av slangarna först, körde ut, kollade avgasvärden, gav mig nyckeln o fråga om han skulle "hjälpa mig" genom att ringa efter bärgare

Men brukar inte en besiktningshall se ut som såhär;
Första steget; ljusinställning osv
Andra steget; besiktningsman kör över bromstest, fram och bak.
Tredje steget; bilen hissas upp

Eller? Är inte det en standard? Eller skiljer det helt beroende på vart man är? Jag har besiktat i Örebro(Bista och Lillån), Lindesberg och Karlskoga; all the same, men men, man lär sig alltid något nytt.

Exakt detta jag syftade på.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
JohanssonTranemo
30 april 2010 · 13 Inlägg

Janken skrev:

Mechanimal skrev:

tomtemat skrev:
Han testade inte ens bromstestet. han ryckte av slangarna först, körde ut, kollade avgasvärden, gav mig nyckeln o fråga om han skulle "hjälpa mig" genom att ringa efter bärgare

Men brukar inte en besiktningshall se ut som såhär;
Första steget; ljusinställning osv
Andra steget; besiktningsman kör över bromstest, fram och bak.
Tredje steget; bilen hissas upp

Eller? Är inte det en standard? Eller skiljer det helt beroende på vart man är? Jag har besiktat i Örebro(Bista och Lillån), Lindesberg och Karlskoga; all the same, men men, man lär sig alltid något nytt.

Exakt detta jag syftade på.

Vet att vissa ställen har en separat "hall" för bromstest, vet att Ulricehamn t.ex. hade det innan så när allt annat var klart kördes bilen in där för det sista.

Senast redigerat av JohanssonTranemo (30 april 2010)

Lozinmust "Unloaded"
30 april 2010 · 1 557 Inlägg

Janken skrev:

Mechanimal skrev:

tomtemat skrev:

Han testade inte ens bromstestet. han ryckte av slangarna först, körde ut, kollade avgasvärden, gav mig nyckeln o fråga om han skulle "hjälpa mig" genom att ringa efter bärgare

Men brukar inte en besiktningshall se ut som såhär;
Första steget; ljusinställning osv
Andra steget; besiktningsman kör över bromstest, fram och bak.
Tredje steget; bilen hissas upp

Eller? Är inte det en standard? Eller skiljer det helt beroende på vart man är? Jag har besiktat i Örebro(Bista och Lillån), Lindesberg och Karlskoga; all the same, men men, man lär sig alltid något nytt.

Exakt detta jag syftade på.

Låter mysko det han fick på pappret isåfall, att de ej utfört bromstest pga. för dåliga bromsar/whatev, iochmed att det mer eller mindre sker på automatik då man testar de när man förflyttar sig från ljusinställningen till upplyftet? Det är nu det börjar bli intressant, ANTOG besiktningsmannen att; "nej bromsarna är undermåliga på denna bil så bromstest är onödigt!" och bara körde rätt över rullarna utan att stanna med fram eller bakhjul på? Hursom, mysko. Och jag ber om ursäkt Janken ifall jag upprepad det du sa.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
Janken Driver
30 april 2010 · 2 111 Inlägg

Mechanimal skrev:

Janken skrev:

Mechanimal skrev:

Men brukar inte en besiktningshall se ut som såhär;
Första steget; ljusinställning osv
Andra steget; besiktningsman kör över bromstest, fram och bak.
Tredje steget; bilen hissas upp

Eller? Är inte det en standard? Eller skiljer det helt beroende på vart man är? Jag har besiktat i Örebro(Bista och Lillån), Lindesberg och Karlskoga; all the same, men men, man lär sig alltid något nytt.

Exakt detta jag syftade på.

Låter mysko det han fick på pappret isåfall, att de ej utfört bromstest pga. för dåliga bromsar/whatev, iochmed att det mer eller mindre sker på automatik då man testar de när man förflyttar sig från ljusinställningen till upplyftet? Det är nu det börjar bli intressant, ANTOG besiktningsmannen att; "nej bromsarna är undermåliga på denna bil så bromstest är onödigt!" och bara körde rätt över rullarna utan att stanna med fram eller bakhjul på? Hursom, mysko. Och jag ber om ursäkt Janken ifall jag upprepad det du sa.

Håller med dig! intressant tongue  haha ingen fara, tyckte inte att du kopierade mig direkt haha

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Rock-Star
30 april 2010 · 2 982 Inlägg

tomtemat skrev:

Residence skrev:
då är det iaf inte föremål för g.org utan du skall vända dig till SBP o fråga "vad i helsike de gör" och om besiktningsmannen har en arbetsbeskrivning till hands. därefter ska du kontrollera óm han har följt sin arbetsbeskrivning eller om han kört sigg egna race.

ps. BMW tyresö kör sitt egna race! *varning*

Är det nån mer som råkat ut för nåt liknande på besiktning? skrev jag då ja ville veta om det är vanligt eller inte med rycka slita i allt som man kommer åt...

sorry, ibland är fingrarna snabbare än hjärnan... smile

Rock-Star
30 april 2010 · 2 982 Inlägg

engolf skrev:
Jag har aldrig varit med om att en bes.man har dragit i bromsslangarna på min bil.
Var gick slangen av, i mitten eller där den är pressad? Där den går in i den pressade metallhylsan är den ganska lätt att dra sönder.

bes mannen har aldrig rör bromsrören på min bil utan endast TITTAT och gjort en okulär bedömning med hjälp av sin ficklampa.

Louksor
30 april 2010 · 1 915 Inlägg

Här i stan så gör de bromstesten i en liten byggnad på utsidan besiktningslokalen, så sista sak innan provkörning. Förr var bromstestet bland det första de gjorde. Men byggt om lite sedan dess.

Har aldrig varit med om att de dragit i bromsslangarna på besiktningen, de brukar bara kolla över lite snabbt efter sprickor och läckage. Besiktade min 945a förra veckan, var inställd på att få tillsägelse eller 2a på en bromsslang som jag sett har torkat och massa sprickor i, men den sa de ingenting om. Men det blir byte ändå, bromsar är viktiga saker.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Noxxer
30 april 2010 · 1 482 Inlägg

i Rissne så gick det till följande på min bil:

In i hallen. Bilen lyftes och kontrollerades under och ljus osv.
Ut o värmde kattarna.
Tillbaka in i bromshallen ( sepparat byggnad ).
Sist avgastest.

Bes mannen hade ingen hammare eller någonting vid kontroll av bilen. Han ryckte inte i någonting. Kollade bara med ficklampa och kände på lite saker, inget mer.

Skulle inte förvåna mig om dom kommer vara nitiska mot min andra bil där typ allting är helt nytt smile

BLT Service
Theracords Music Label
twin_cam Smålänning
30 april 2010 · 7 877 Inlägg

En bromsslang går inte slita av ens i hylsan...

Du kan hänga dig i en bromsslang som är fastskruvad i nippeln utan att den lossnar om den är frisk.

Så det var rätt gjort, dom tidiga "opel"-saabarna har tydligen dåliga bromsslangar som rostar upp i nippeln, och då lossnar dom lätt som synes.

Men försår din frustation, dom hade nästan garanterat hållit minst ett år till, men han måste som sagt se till att din bil är trafksäker oavsett vad som händer...

Själv är jag BTW lite sur på SBP för att dom inte hittar vad som klonkar i min framvagn...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
azid Det som inte dödar gör ont
30 april 2010 · 2 668 Inlägg

Lite hårt gjort av honom kanske. Men jag har stampat av båda rören bak på en 9-5a 98a som var i princip nybesad,inte så kul

2slow
Knugcab
30 april 2010 · 5 111 Inlägg

tomtemat skrev:
Bilen bredvid fick inget ryck o slit?

Om det är ett så vanligt fel på just Saab så får man nog räkna med att de sliter lite extra när man kommer med en sådan, just för att vara extra säker på saken.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
kolvas
30 april 2010 · 4 001 Inlägg

enligt mig så gjorde han rätt, jag har kört av spindelleder och  haft fjöderbenet enbart hängande i bromsslangen under inbromsning utan att det gått av så den påfrestningen han utförde mot din bromsslang är ganska mild förhållandevis och går den sönder då så ska den bytas omgående.

som sagts innan i tråden så har olika bilar olika svagheter och dessa kontrolleras extra under besiktningen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Bi0HaZZarD Speed FMK
1 maj 2010 · 849 Inlägg

twin_cam skrev:
Själv är jag BTW lite sur på SBP för att dom inte hittar vad som klonkar i min framvagn...

Är inte direkt SBP's jobb att hitta störande ljud i folks bilar. Deras uppgift är att kolla så att eventuella missljud inte är farliga wink

Mvh Ludde

Germax
1 maj 2010 · 12 086 Inlägg

Samtidigt som jag tycker att går en bromsslang att slita av för hand är den kass så skulle jag ju bli lagom ifrågasättande vad fan han höll på med om han gjorde så på min bil.

H3dlund Med lem
1 maj 2010 · 1 127 Inlägg

Deras jobb att hitta fel på din bil, var slangen så jävla dålig så den gick att rycka av så skall du inte klaga. En fräsch sådan drar man inte av i första taget.

Och det är ju inte direkt nån våldsam kostnad att byta.. roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang