3576
Sök

Saab 9-3 -00 turbon laddar väldigt dåligt. Drar även olja.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej.. sen en månad tillbaka har det hänt någonting med min bil.... den har nu den senaste månaden haft en ovanligt hög bensinförbrukning... ca 1,6liter milen och värst av allt den har på en månad dragit i sig ca 3,5liter olja...

Hur felsöker jag detta nu då??
Tänkte åka runt till de lokala verkstäderna och fråga vad de vill ha för att fixa detta.. men kanske finns någonting jag kan titta på själv?


Bilen är som sagt en saab 9-3og -00 med aero motorn. Den är även utrustad med speedparts steg 2 kit fast ett öppet luftfilter istället för det man får med.

Oljan jag kör med är den jag alltid kört med.. någon helsyntetisk olja ifrån saab..

Turbon laddar även mycket dåligt... så börjar ana oro för att det kan vara turboras på gång?
Lägger in lite bilder jag tog i motorutrymmet..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/920244_gab8ug.jpg
Slangen var tejpad då jag köpte bilen.. men kan ju vara att tejpen inte håller tätt längre?? Den slangen som sitter lite dåligt på bilden har jag tryckt dit bättre igen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/920255_zqfv4j.jpg
Vet inte det här rörets funktion men ska det se ut så där??

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/920252_97wg7t.jpg
Även det där röret ser lite halvdant ut..?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/920248_lb2ggp.jpg
Ska det vara öppet där? Eller fattas det någonting??

/Tribbe.
Senast redigerat av Tribbe (3 maj 2010)


888 Inlägg
1 maj 2010
#2
Oilsludge? Hur långt har den rullat? Testa wd40 metoden.,

497 Inlägg
1 maj 2010
#3
skulle tippa på turbon e kass eller toppackningen är inte så ovanligt på saabarna
kan även vara lmm/nåt läckage i något block/filter?
ryker den mycket vit rök eller blå samt hörs den något konstigare än för ?
kan vara mycket testa som förgårende säger eller ta in den på en verkstad
Senast redigerat av Audi-powah (1 maj 2010)


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#4
Det var efter en wd40 metod som detta uppstod.. Bilen har alltid slukat olja men inte i dom här mängderna.... Jag konstaterade även av wd40 metoden att det läckte där.. men måste ha blivit sjukt mycket värre där isåfall?
Jag har upptäckt att jag fått något liknande fuelcut's eller något... sen detta också... igår när en arbetskompis skulle titta på det så gasade jag lite på friläge på en parkering och då gick den riktigt fett.. rykte svart och det blev en rejäl pöl med kondensvatten.. Bilen har alltid rykt så svårt att se om den ryker mer nu... när motorn är varm så ryker den inte speciellt mycket alls... 

Vad innebär en oilsludge?


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#5
Audi-powah skrev:
skulle tippa på turbon e kass eller toppackningen är inte så ovanligt på saabarna
kan även vara lmm/nåt läckage i något block/filter?
ryker den mycket vit rök eller blå samt hörs den något konstigare än för ?
kan vara mycket testa som förgårende säger eller ta in den på en verkstad

När jag gjorde wd40 metoden så tog jag även bort luftfiltret och gjorde rent det.  Blått ryker den inte och har inte hört något konstigt ljud.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
1 maj 2010
#6
Hur gjorde du rent filtret? Att det cuttar tror jag är lmm,ens fel. Att den drar olja tror jag inte har med toppackningen att göra som tidigare nämts.

2slow

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#7
Jag köpte ett kitt från green filter eller vad det var.. med rengörnings spray samt olja.. Stallde filtret i duschen och duschade det noggrant sen körde jag med rengörnings sprayen och duschade ännu mera... sen fick det stå och torka i ca 20h eller något... efter det så sprayade jag på med oljan.. blev massor olja kvar och jag försökte köra så snålt som jag vågade.. Efter att jag hade oljat så lindade jag in filtret i toa papper och tryckte i massa toa papper i filtret och lät det stå så i ca ett dygn.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
1 maj 2010
#8
Kolla lmm om det finns nån tråd kvar

2slow

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#9
Hur ska det se ut? Finns det någon bild att kolla på?


500 Inlägg
1 maj 2010
#10
Jag gissar på kolvringarna  smile


736 Inlägg
1 maj 2010
#11
Kontrollera så att inte vevhusventilationen är tät, men det verkar ju skumt om det kommer så plötsligt...


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#12
Jag ska lämmna bilen på felsökning veckan som kommer nu. Sen får jag se hur jag går till väga. Köpte någon olja på okq8 nu då det bara var mackarna som var öppna.. Men när jag åkte till MoM märkte jag att turbon inte laddade som den ska... men om det vore turbon skulle det väll ryka? Det konstiga var också att till och från MoM så drog den inga 1,6liter utan gick som vanligt.. Kan det vara så att den drog massor mer soppa när det var lite olja i motorn?


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#13
Har fått höra av massor personer nu att dom tror det är turbon.. Så tänkte försöka kolla det själv. Hur gör jag det enklast? Jag har ingen som helst erfarenhet av att skruva med bilar.. Om jag lossar ett av rören som går in i turbon och kollar så att turbinen inte glappar är det allt? Eller ska jag kolla något mer?
Hur gör jag för det första för att komma åt turbon?

Är det så enkelt så att det bara är att lossa den här muttern?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/920246_up5ted.jpg
Senast redigerat av Tribbe (3 maj 2010)


Hemmainstruktör
641 Inlägg
3 maj 2010
#14
Om du lossar den muttern och lyfter av värmeskölden ser du turbon, men för att komma åt axeln å känna efter glapp måste du lossa antingen avgasröret från turbon (bara 3st muttrat men kann ha rostat fast å skära i gängorna) eller insugsröret (lite mer å plocka den men man behöver inte riskera å dra av bultar som på avgassidan så brukar föredra denna sidan).

Bilderna i första posten skulle jag juh kommentera också. Det svarta röret ser limmat ut men är nog inget problem så länge det inte läcker luft.
Metallfärgade röret är ena av AC rören och dom brukar oxidera ganska mycket specielt vid anslutningarna från slang till rör (är ett gummirör innanför värmeskyddet som synns där på bilden) men så länge ACn kyler och man slipper röra rören borde det inte heller vara nått problem.
Det som ser ut å saknas på toppen där är en vacumpump som bara sitter på automatare, så om din bil e manuell ska det se ut så.
Senast redigerat av Pukadjuret (3 maj 2010)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#15
Okej, då ska jag se om jag vågar lossa insugsröret imorgon.. gillar inte att hålla på med sånt som jag inte har en aning om vad jag gör ;-) Idag vågade jag inte då jag anade att jag inte skulle hinna få ihop det till natten roll Vill ogärna gå till jobbet i onödan..


Hemmainstruktör
641 Inlägg
3 maj 2010
#16
Förutom turbon kann även vevhusventilationen släppa igenom ganska mycket olja, sitter en liten slang med en vit backventil mellan ventilkåpan och spjällhuset, kolla att den inte släpper igenom åt fel håll eller att anslutningen mot ventilkåpan är täppt. Kolla att det inte är sprickor eller avbrott i den lite grövre slangen från ventilkåpan ner till oljefällan. Men som sagt 3.5liter på en månad låter mer som turbon.
Om du inte lyckas å lossa ner delarna för att komma åt turbon kan man även kolla i slangen från intercoolern. Ganska smidig å komma åt för att kolla om olja trycks in genom turbon eller vevhusvent. sitter lite snett framför AC röret du tagit bild på, lossa slangklämman och slangen och kolla hur mycket olja det är i den. En frisk motor är lite fuktig på slangväggen, dålig vevhusvent eller en turbo som börjar släppa igenom olja resulterar i en liten pöl olja, turboras resulterar i en stor pöl olja.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#17
Provade att dra på med bilen idag efter jobbet... och då laddade den nästan så mycket som den brukar göra... kan det ha varit så enkelt som att den där slangen bara behövdes tryckas dit lite bättre??


Hemmainstruktör
641 Inlägg
4 maj 2010
#18
Om det är slangen på magnetventilen du syftar på så tvivlar jag det (den satt nästan hela vägen på och utan hål på slangen borde den inte släppt ut nån tryck därifrån) och det förklarar inte vart all olja tat vägen heller.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

332 Inlägg
4 maj 2010
#19
Pukadjuret skrev:
Förutom turbon kann även vevhusventilationen släppa igenom ganska mycket olja, sitter en liten slang med en vit backventil mellan ventilkåpan och spjällhuset, kolla att den inte släpper igenom åt fel håll eller att anslutningen mot ventilkåpan är täppt. Kolla att det inte är sprickor eller avbrott i den lite grövre slangen från ventilkåpan ner till oljefällan. Men som sagt 3.5liter på en månad låter mer som turbon.
Om du inte lyckas å lossa ner delarna för att komma åt turbon kan man även kolla i slangen från intercoolern. Ganska smidig å komma åt för att kolla om olja trycks in genom turbon eller vevhusvent. sitter lite snett framför AC röret du tagit bild på, lossa slangklämman och slangen och kolla hur mycket olja det är i den. En frisk motor är lite fuktig på slangväggen, dålig vevhusvent eller en turbo som börjar släppa igenom olja resulterar i en liten pöl olja, turboras resulterar i en stor pöl olja.

Lånar tråden lite, skulle du kunna peka ut på bilden vilken slang detta är?

mvh


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#20
Pukadjuret skrev:
Om det är slangen på magnetventilen du syftar på så tvivlar jag det (den satt nästan hela vägen på och utan hål på slangen borde den inte släppt ut nån tryck därifrån) och det förklarar inte vart all olja tat vägen heller.

Okej, tycker du jag bör kolla turbon ändå? Eller bör jag kolla någonting annat först?



Sök