Hej, har en volvo 945 Turbo ifrån 95.
Får felkod 2 4 1, läser ut detta:
Kall motor (lägre temperatur än 65 °C) och stigande temperatur på temperaturgivare.
Varm motor (högre än 65 °C), motor på dellast och EGR signalen förändras ej.
Om styrenheten känner att EGR temperaturgivaren ändrar sig mer än 60 mV innan motortemperaturen har nått 65 °C, tolkar styrenheten detta som att EGR flöde förekommer och felkod sätts.
När styrenheten lägger ut en styrsignal till vakuumregulatorn ska signalen från EGR temperaturgivaren förändras. Om signalen från givaren inte förändras tolkar styrenheten detta som ett flödesfel och sätter felkod.
Felorsak:
Felaktig EGR ventil (läcker alt. öppnar ej)
Felaktig signal eller spänning saknas till vakuumregulator (EGR omvandlare)
Felaktig vakuumregulator
Dålig jordförbindelse
Fel på motortermostaten
Avbrott i signalledning
För dåligt vakuum till EGR ventilen (i vita slangen)
Fel på gul slang (spräckt, igensatt)
Felsymptom:
Motorn kan gå ojämnt på tomgång.
Går mycket riktigt kasst på tomgång.
Bifogar även ett par kort så ni kan hjälpa mig bättre och lokalisera var denna vakuumslang skall sitta!