Tja, var ute o körde igår och något konstigt hände.
Jag hade parkerat bilen i någon minut och när jag sedan satte mig i den och körde så fick den (hurskall jag beskriva det ) en otrolig effektökning spann på ettan och 2an uttan kopplingsdump kanske inte så ovanligt men för mig är det då bilen annars inte spinner tvåan ut rättare sakt inte spinner alls, accen var mycket bättre.
Det jag undrar är hur detta kan gått till, har tidigare misstänkt att kompressorn inte fungerar men på datatestet visade den sig vara ok.
Det enda som jag la märke till var att olje tempen låg på 90c vanligtvis ligger den på 80 + ngn grad.
Någon som vet vad som spökar då bilen när jag först köpte den gick mycket bättre dvs som ovan beskrivet.
har bilen TCS? isf kan denna ha lagt av "effektökningen" du beskriver kan lika gärna vara att TCS lagt av och inte stryper motorn vid hjulspinn. men då borde du förstås ha sett en varningslampa...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Bilen i fråga är då min SLK vilket är den enda jagg har uppe på garaget!
Jag tror att ni missförstod min fråga.
Problemet är: Bilen gick jäkligt bra vid inköp, någonstans på vägen så blev den orkeslös och nu nyligen beskrivet i början så kom orket tillbaka. Så det måste vara något som felar dvs jag menar inte att jag fick en effektökning jämnfört med hur bilens effekt var när den gick bra utan en effektökning jämnfört med hur den går nu dvs orkeslös
Det stog att bilen var chippad, det kanske kan vara något med att boxen spårat ur eller bara gått tillbaka till orginal läge och nu gått tillbaka igen. Då skulle du tycka att den gick sämre/bättre. Men är absolut inte säker så ska inte säga något
Det stog att bilen var chippad, det kanske kan vara något med att boxen spårat ur eller bara gått tillbaka till orginal läge och nu gått tillbaka igen. Då skulle du tycka att den gick sämre/bättre. Men är absolut inte säker så ska inte säga något
Suck, ännu en gissning, varför låter inte folk bara bli att posta om de inte har någon aning, är det så viktigt att visa att man finns? Som 90% av alla andra trådar, åsikt utan insikt...
Till TS: Om bilen går dåligt tycker jag du ska göra en felkodsutläsning, det kan ge svar på mycket och vara en bra grund för fortsatt felsökning.
Polaren har en clk 200 kompressor med samma problem, ibland går den som "fan" men oftast går den som skit. mercedes säger att det är kompressorn då allt annat på bilen är bytt(reparerad för snart 150k på 3 månader, köpt på bilfirma).
Det stog att bilen var chippad, det kanske kan vara något med att boxen spårat ur eller bara gått tillbaka till orginal läge och nu gått tillbaka igen. Då skulle du tycka att den gick sämre/bättre. Men är absolut inte säker så ska inte säga något
Suck, ännu en gissning, varför låter inte folk bara bli att posta om de inte har någon aning, är det så viktigt att visa att man finns? Som 90% av alla andra trådar, åsikt utan insikt...
Till TS: Om bilen går dåligt tycker jag du ska göra en felkodsutläsning, det kan ge svar på mycket och vara en bra grund för fortsatt felsökning.
men han hade ju gjort en felsökning och den visade inget
Det stog att bilen var chippad, det kanske kan vara något med att boxen spårat ur eller bara gått tillbaka till orginal läge och nu gått tillbaka igen. Då skulle du tycka att den gick sämre/bättre. Men är absolut inte säker så ska inte säga något
Suck, ännu en gissning, varför låter inte folk bara bli att posta om de inte har någon aning, är det så viktigt att visa att man finns? Som 90% av alla andra trådar, åsikt utan insikt...
Till TS: Om bilen går dåligt tycker jag du ska göra en felkodsutläsning, det kan ge svar på mycket och vara en bra grund för fortsatt felsökning.
men han hade ju gjort en felsökning och den visade inget
Polaren har en clk 200 kompressor med samma problem, ibland går den som "fan" men oftast går den som skit. mercedes säger att det är kompressorn då allt annat på bilen är bytt(reparerad för snart 150k på 3 månader, köpt på bilfirma).
Även jag misstänker kompressorn men känns sådär o chansa på en ny för x antal tusen när man inte är säker, får dra ett datatest till nu i veckan och se om inte den ger några felkoder på kompressorn.
Har haft ett skitsimpelt problem med kompressorn, att en gummiskarv på stora luftröret inte suttit helt tätt. skruvade åt det och fick de extra krafterna tillbaks. En gång har nån luftmängdsmätare nånting varit paj oxå...