3923
Sök

Konstig effektökning

597 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#1
Tja, var ute o körde igår och något konstigt hände.

Jag hade parkerat bilen i någon minut och när jag sedan satte mig i den och körde så fick den (hurskall jag beskriva det ) en otrolig effektökning spann på ettan och 2an uttan kopplingsdump kanske inte så ovanligt men för mig är det då bilen annars inte spinner tvåan ut rättare sakt inte spinner alls, accen var mycket bättre.

Det jag undrar är hur detta kan gått till, har tidigare misstänkt att kompressorn inte fungerar men på datatestet visade den sig vara ok.

Det enda som jag la märke till var att olje tempen låg på 90c vanligtvis ligger den på 80 + ngn grad.

Någon som vet vad som spökar då bilen när jag först köpte den gick mycket bättre dvs som ovan beskrivet.

Hoppas ni förstår texten lite svårt att beskriva smile

MVH

653 Inlägg
6 maj 2010
#2
En hemlig slags Vtec som mercor har som dyker upp ibland wink

Smoke tires not drugs

347 Inlägg
6 maj 2010
#3
Det kanske var någon som monterat in ett trimchip under tiden du var borta?

446 Inlägg
6 maj 2010
#4
har bilen TCS? isf kan denna ha lagt av wink "effektökningen" du beskriver kan lika gärna vara att TCS lagt av och inte stryper motorn vid hjulspinn. men då borde du förstås ha sett en varningslampa...

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 maj 2010
#5
Börja med att tala om vilken bil det gäller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

597 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#6
För att svara på frågorna;

Bilen i fråga är då min SLK vilket är den enda jagg har uppe på garaget!


Jag tror att ni missförstod min fråga.

Problemet är: Bilen gick jäkligt bra vid inköp, någonstans på vägen så blev den orkeslös och nu nyligen beskrivet i början så kom orket tillbaka. Så det måste vara något som felar dvs jag menar inte att jag fick en effektökning jämnfört med hur bilens effekt var när den gick bra utan en effektökning jämnfört med hur den går nu dvs orkeslös

Hoppas det klarnade lite för er

MVH

7 maj 2010
#7
Det stog att bilen var chippad, det kanske kan vara något med att boxen spårat ur eller bara gått tillbaka till orginal läge och nu gått tillbaka igen. Då skulle du tycka att den gick sämre/bättre. Men är absolut inte säker så ska inte säga något wink


Olika
907 Inlägg
7 maj 2010
#8
Andreas_TypeR skrev:
Det stog att bilen var chippad, det kanske kan vara något med att boxen spårat ur eller bara gått tillbaka till orginal läge och nu gått tillbaka igen. Då skulle du tycka att den gick sämre/bättre. Men är absolut inte säker så ska inte säga något wink

Suck, ännu en gissning, varför låter inte folk bara bli att posta om de inte har någon aning, är det så viktigt att visa att man finns?
Som 90% av alla andra trådar, åsikt utan insikt...

Till TS: Om bilen går dåligt tycker jag du ska göra en felkodsutläsning, det kan ge svar på mycket och vara en bra grund för fortsatt felsökning.

Mvh
Fredrik

888 Inlägg
7 maj 2010
#9
Polaren har en clk 200 kompressor med samma problem, ibland går den som "fan" men oftast går den som skit. mercedes säger att det är kompressorn då allt annat på bilen är bytt(reparerad för snart 150k på 3 månader, köpt på bilfirma).

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 maj 2010
#10
fredriq skrev:
Andreas_TypeR skrev:
Det stog att bilen var chippad, det kanske kan vara något med att boxen spårat ur eller bara gått tillbaka till orginal läge och nu gått tillbaka igen. Då skulle du tycka att den gick sämre/bättre. Men är absolut inte säker så ska inte säga något wink

Suck, ännu en gissning, varför låter inte folk bara bli att posta om de inte har någon aning, är det så viktigt att visa att man finns?
Som 90% av alla andra trådar, åsikt utan insikt...

Till TS: Om bilen går dåligt tycker jag du ska göra en felkodsutläsning, det kan ge svar på mycket och vara en bra grund för fortsatt felsökning.

men han hade ju gjort en felsökning och den visade inget hmm


Olika
907 Inlägg
7 maj 2010
#11
Bensinskallen skrev:
fredriq skrev:
Andreas_TypeR skrev:
Det stog att bilen var chippad, det kanske kan vara något med att boxen spårat ur eller bara gått tillbaka till orginal läge och nu gått tillbaka igen. Då skulle du tycka att den gick sämre/bättre. Men är absolut inte säker så ska inte säga något wink

Suck, ännu en gissning, varför låter inte folk bara bli att posta om de inte har någon aning, är det så viktigt att visa att man finns?
Som 90% av alla andra trådar, åsikt utan insikt...

Till TS: Om bilen går dåligt tycker jag du ska göra en felkodsutläsning, det kan ge svar på mycket och vara en bra grund för fortsatt felsökning.

men han hade ju gjort en felsökning och den visade inget hmm

Har han? Vart står det?

Mvh
Fredrik

854 Inlägg
7 maj 2010
#12
PlatinumRacing skrev:
Det jag undrar är hur detta kan gått till, har tidigare misstänkt att kompressorn inte fungerar men på datatestet visade den sig vara ok.


Olika
907 Inlägg
7 maj 2010
#13
Kmarcus skrev:
PlatinumRacing skrev:
Det jag undrar är hur detta kan gått till, har tidigare misstänkt att kompressorn inte fungerar men på datatestet visade den sig vara ok.


Jag reflekterade aldrig över ordet "datatestet", det ordet måste jag ju börja använda istället...

Mvh
Fredrik

597 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#14
HenkeTIC skrev:
Polaren har en clk 200 kompressor med samma problem, ibland går den som "fan" men oftast går den som skit. mercedes säger att det är kompressorn då allt annat på bilen är bytt(reparerad för snart 150k på 3 månader, köpt på bilfirma).

Även jag misstänker kompressorn men känns sådär o chansa på en ny för x antal tusen när man inte är säker, får dra ett datatest till nu i veckan och se om inte den ger några felkoder på kompressorn.

MVH

1 482 Inlägg
7 maj 2010
#15
Bara för att styrelektroniken säger att allt är okej så betyder det inte alltid att det är okej.

Man kan inte lita blint på datorer tyvärr.

BLT Service
Theracords Music Label

2 Inlägg
21 juni 2010
#16
Har haft ett skitsimpelt problem med kompressorn, att en gummiskarv på stora luftröret inte suttit helt tätt. skruvade åt det och fick de extra krafterna tillbaks. En gång har nån luftmängdsmätare nånting varit paj oxå...



Sök