3925
Sök

Audi a4 -08 Skillnader mellan 2,0l tdi motorerna? Dumpventil?

8 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej. Har nyss köpt min första bil smile en audi a4 -08 2,0l tdi 143hk, och är intresserad av att veta vad det är motormässigt som skiljer audi´s 2,0 liters motorer åt ? I min har jag 143hk och det finns en variant på exakt samma motor men som har 170hk. Vad är det nu som skiljer våra motorer åt bara ecu:n ? Och hur får man upp den i samma isf är det enda att ändra ecu:n eller köpa kcr-box? roll

Sen har jag funderingar på att köpa en dumpventil, men har hört att det inte ska fungera så bra ihop med en bil som har elektroniskt bränslesystem och mäter luften ut vilket jag förmodar att denna har? Så dumpventil är väl bara att glömma? Mvh Erik wink
Senast redigerat av edddlund (6 maj 2010)


1 062 Inlägg
7 maj 2010
#2
Vad jag vet så är turbon större på 170hk, i övrigt samma motor.
Den större turbon gör även 170hk lite segare på responsen på låga varvtal.
Om något mera skiljer vet jag dock inte.

M.V.H.


7 maj 2010
#3
Japp det är så att 170 hk har lite större turbo. MEN din bil med ett chip får du upp den i ca 190 hk vilket resluterar i att du lätt kör ifrån en 170 hk så jag skulle föreslå en chippning.

http://sv.bsr.se/products/t1579/

Där kan du läsa lite om det wink


8 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#4
Tack så mycket misstänkte att det rörde sig om något sånt. Men funderar på om det är värt att chippa eller om man helt enkelt ska köpa en kcr-box bara och spara lite pengar. Sedan tillbaka till det här med dumpventilen kommer det att gå på min bil, eller vad kan man göra ? big_smile


388 Inlägg
9 maj 2010
#5
edddlund skrev:
Tack så mycket misstänkte att det rörde sig om något sånt. Men funderar på om det är värt att chippa eller om man helt enkelt ska köpa en kcr-box bara och spara lite pengar. Sedan tillbaka till det här med dumpventilen kommer det att gå på min bil, eller vad kan man göra ? big_smile
Eftersom det inte finns något gasspjäll på Diesel funkar det inte med dumpventil.


10 287 Inlägg
9 maj 2010
#6
Såvitt jag vet har ett flertal moderna dieslar gasspjäll.

/Göran

yoppe skrev:
Eftersom det inte finns något gasspjäll på Diesel funkar det inte med dumpventil.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

388 Inlägg
9 maj 2010
#7
Sharky skrev:
Såvitt jag vet har ett flertal moderna dieslar gasspjäll.

/Göran

yoppe skrev:
Eftersom det inte finns något gasspjäll på Diesel funkar det inte med dumpventil.
OK där ser man dock vet jag ingen audi diesel med gasspjäll men kan ha fel där också dock återstår ett problem, har man gasspjäll på en diesel kan man ju teoretiskt sett ha en dumpventil men du har ju inget vaccum att tala om på en diesel att öppna dumpen med eller tänker jag galet nu?
Senast redigerat av yoppe (9 maj 2010)


8 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#8
Okej men tror ni att detta chiptrim funkar bra, alltså håller det hög standard jämfört med t.ex kcr-boxen?
Ger ju ändå cirka 20hk mer än kcr och är ändå cirka hälften så dyrt.

http://www.stylingshopen.se/audi/trimbo … 46489.html


2 665 Inlägg
12 maj 2010
#9
2år gammal audi som första bil. Inte illa. (ja klart jag är avis) Hoppas den är skriven på dig.

Kostar väl över 200000kr. Att då tänka på om chippet kostar 2500 eller 5000kr är ju bara löjligt.
Åk till dahlbäck! han kan sin sak.

Du vill ju inte sabba 200000kr när du råkar spara in på 2000kr.

Åker du väldigt mycket i jobbet eftersom du valde en tdi??

Du behöver ingen dump. Tror audi har byggt motorn ganska genomtänkt även om de sparade lite på laddtrycket.

tdi är ju ingen busbil direkt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

9 112 Inlägg
12 maj 2010
#10
Att dumpa laddtrycket på en turbodiesel gör att bilen bara blir slöare. Dupar du trycket så får du dålig spoolup och därmed mindre ork.


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
13 maj 2010
#11
edddlund skrev:
Okej men tror ni att detta chiptrim funkar bra, alltså håller det hög standard jämfört med t.ex kcr-boxen?
Ger ju ändå cirka 20hk mer än kcr och är ändå cirka hälften så dyrt.

http://www.stylingshopen.se/audi/trimbo … 46489.html
Själv hade jag aldrig köpt motortrim från en stylingbutik. Köp från ett välkänt företag som utvecklar sina egna grejjer. Risken finnas att du får vad du betalar för.

8 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#12
Tjo igen har inte varit inne på länge, har haft ganska så mkt i skolan nu sad Nej den står såklart på farsan annars förlorar jag ju ganska så mkt på skatten. Är 18 nämligen så har inte så bra ekonomi efter detta köp...
Men skippar nog trimmet låter det som smile



Sök