2911
Sök

BMW 316i -93 rycker.

64 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Hejsan!

Det är såhär att min farfar har ägt 3 st BMW, nämligen E12 518i, E28 518i och nu slutligen en E36 316i.

Inga motorstarka bilar kanske, men min farfar har alltid varit nöjd och gillar BMW väldigt mycket.

Det är bara en sak som han egentligen kan klaga på och det är ett syndrom som alla 3 bilarna har haft.

Framförallt när bilen blir varm, på sommar-halvåret och vid mycket stadskörning så börjar bilen rycka om man ger för lite gas på 1:ans växel. Det är svårt att förklara detta syndrom men man måste gasa till ordentligt för att den inte ska rycka.

Det ska påpekas att den rycker bara när man "startar" från stillastående, så vid kökörning framförallt eller vid mycket rödljussstopp.

Detta ska inte förknippas med när motorn rycker för att den håller på att "dö".

Detta problem har varit på alla 3 bilarna påstår farfar.

Några förslag på vad det kan vara för fel/problem?

MVH

roadrage
188 Inlägg
8 maj 2010
hardyskivan kanske börjar bli lite sliten?

64 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
slimetard skrev:
hardyskivan kanske börjar bli lite sliten?

Du får gärna förklara vad du menar med detta?

Förövrigt har alla hans bmw varit sådana här om du läser texten.

135 Inlägg
8 maj 2010
sonataarctica skrev:
Hejsan!

Det är såhär att min farfar har ägt 3 st BMW, nämligen E12 518i, E28 518i och nu slutligen en E36 316i.

Inga motorstarka bilar kanske, men min farfar har alltid varit nöjd och gillar BMW väldigt mycket.

Det är bara en sak som han egentligen kan klaga på och det är ett syndrom som alla 3 bilarna har haft.

Framförallt när bilen blir varm, på sommar-halvåret och vid mycket stadskörning så börjar bilen rycka om man ger för lite gas på 1:ans växel. Det är svårt att förklara detta syndrom men man måste gasa till ordentligt för att den inte ska rycka.

Det ska påpekas att den rycker bara när man "startar" från stillastående, så vid kökörning framförallt eller vid mycket rödljussstopp.

MVH

Tror jag förstår vad du menar, har hänt ett fåtal gånger med min 325:a. men har ingen aning om vad det är.

64 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
gasolinbloood skrev:
sonataarctica skrev:
Hejsan!

MVH

Tror jag förstår vad du menar, har hänt ett fåtal gånger med min 325:a. men har ingen aning om vad det är.

Det lixom rycker och "hugger" i bilen kan man säga

23 Inlägg
11 maj 2010
är tomgången ojämn?? min gamla E36:a hade samma problem...det beror på att "tomgångsställaren" eller vad man nu ska kalla den är trasig...

Sök