3477
Sök

Motorn Skvättar Olja när man öppnar locket.

10 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej! Har köpt en Toyota Yaris 1.3 VVTi 02, när jag visade den för min farsa om vad han tycker om bilen? så öppnade han olje locket för motorn och bad mig starta bilen, den skvättade ut lite motorn olja och då sa farsan att motorn är svag på den (14500 mil) Han säger att det är tecken på att motorn börjar bli svag, det var så här han testade bilar för 25 år sen på hans tid, det är väldigt stor skillnad mellan bilar för 25 år sen & dagens. Så jag undrar om det han sa stämmer?

664 Inlägg
9 maj 2010
#2
lgt533 skrev:
Hej! Har köpt en Toyota Yaris 1.3 VVTi 02, när jag visade den för min farsa om vad han tycker om bilen? så öppnade han olje locket för motorn och bad mig starta bilen, den skvättade ut lite motorn olja och då sa farsan att motorn är svag på den (14500 mil) Han säger att det är tecken på att motorn börjar bli svag, det var så här han testade bilar för 25 år sen på hans tid, det är väldigt stor skillnad mellan bilar för 25 år sen & dagens. Så jag undrar om det han sa stämmer?

Att det skvätter ur olja, kan enligt mig vara att vevhusventilationen är tät, eller att kolvringarna är dåliga.

1 290 Inlägg
9 maj 2010
#3
Förstår inte hur man kan göra en sån bedömning av att det skvätter ut olja smile

Det skväter runt en massa olja i motorn och locket gör att det inte hamnar utanför motorn....

10 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#4
Det är något som börjar gå sönder antar jag.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 maj 2010
#5
Att det skvätter ut olja ur påfyllningshålet när motorn är igång kan ju ha nåt o göra med att den snurrande kamaxeln skvätter upp olja...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 290 Inlägg
9 maj 2010
#6
lgt533 skrev:
Det är något som börjar gå sönder antar jag.

Det är när det slutar skvätta olja som något börjar gå sönder...

10 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#7
Jag hoppas han har fel, men har har mycket erfarenhet med bilar.

Trafikledare
563 Inlägg
9 maj 2010
#8
lgt533 skrev:
Jag hoppas han har fel, men har har mycket erfarenhet med bilar.

Be honom förklara bättre vad han menar med det han sa..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

5 089 Inlägg
9 maj 2010
#9
Eftersom att kamaxlen vanligtvis ligger nära där. å den snurrar hejjvillt. så brukar det spruta lite olja åt alla håll..

\Lindgren

950 Inlägg
9 maj 2010
#10
För typ 10 år sedan började Volvo med att ha en liten plåtbil under locket, för att undvika att olja sprutade ut om man råkade köra utan lock.

664 Inlägg
9 maj 2010
#11
Står bilen på tomgång, skruvar upp locket, så brukar det inte skvätta upp olja, inte på det jag sett i alla fall, dock på min Volvo 850 så gjorde sprutade det ut olja tills jag fickade vevhusventilationen. Sedan "pös" det som fasiken när man öppnade locket, innan alltså.

Men visst vissa bilar kanske sprutar ut olja om man lyfter på locket.

543 Inlägg
9 maj 2010
#12
Min gamla mazda la av om man skruvade av oljelocket, om det var fel på den kan jag inte svara men den  gick tyst o fint i motorn så..

Trött och bitter?? javisst!

Truck förare
273 Inlägg
9 maj 2010
#13
tobbeh78 skrev:
Min gamla mazda la av om man skruvade av oljelocket, om det var fel på den kan jag inte svara men den  gick tyst o fint i motorn så..

bmw e30 serien la oxå av om man öppna locket...men det är ingen fara att det skvätter som andra har sagt innan, på grund av att kamaxeln ligger där å det är ju den som skvätter..


1 562 Inlägg
9 maj 2010
#14
hoppar locket av om du bara lägger dit det?

354 Inlägg
9 maj 2010
#15
hehe, går inte att dra någon slutsats när man tar bort locket om det skvätter över, som flera sagt redan att kammarna skvätter ju ordentligt. Ta bort venvhusventialtion slangen istället, kommer det DÄR ut olja, så DÅ kan farsan din säga att den börjar bli lite slut! smile För där är det skvalp skydd, så då behövs TRYCK i vevhuset för att få oljan ut därifrån, så kommer det då så då är det (oftast) kolvringarna som börjar bli lite sluta, läcker komp..


MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2010
#16
Däremot borde som många sagt motorn börja gå illa/stanna om man öppnar locket med motorn igång om inte vevhusventilationen är igensatt! Att det skvätter ut olja är helt normalt!


10 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#17
Har pratat med farsan, han säger att när kolvringarna på en motor är slitna så sprutar den ut olja, han demonstrerade även på sin Saab 9-3 2.0T 1998, han öppnade locket och gasade ordentligt medans jag hade handen över motoröppningen och inte en enda fläck men på min bil räcker det med att man öppnar locket och det skvättar.

Egenföretagare
999 Inlägg
11 maj 2010
#18
Finns du på riktigt eller driver du med oss?
Att det inte kan skvätta ur en Saab og9-3 är för att oljelocket och oljestickan är sammanbyggda och bara leder ner i tråget.

Det är antagligen kamaxeln eller något som skvätter runt oljan på Yarisen:

Yaris -07 motor:
http://www.roadfly.com/new-cars/wp-content/uploads/gallery/2007-toyota-yaris-s/2007-toyota-yaris-engine.jpg


719 Inlägg
11 maj 2010
#19
Haha! öppnar oljelocket och drar slutsatsen att motorn är svag för det sprutar ut olja

888 Inlägg
11 maj 2010
#20
lgt533 skrev:
Har pratat med farsan, han säger att när kolvringarna på en motor är slitna så sprutar den ut olja, han demonstrerade även på sin Saab 9-3 2.0T 1998, han öppnade locket och gasade ordentligt medans jag hade handen över motoröppningen och inte en enda fläck men på min bil räcker det med att man öppnar locket och det skvättar.

Det "tricket" handlar inte om kunnighet på motorer utan det används av folk som vill lura personer som inte kan någonting om bilar. tex köparen lyfter på locket och ojjar sig att motorn är slut så han kan köpa den billigt, oftast blir säljaren oroad och går på den "kunniga" köparen linje och säljer bilen billigare.

Ett annat bra knep är den klassiska majonäsen på oljepåfyllningslocket perfekt för köparen att pruta för topppackningen är sönder när själva felet är kondens pga korta turer.


Sök