3271
Sök

Köpråd: Volvos 2.0T eller T4 ? Saabs 2.0t eller 2.0T ?

Adder
972 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#1
Går i banorna att köpa en S/V 40 men. Vad är för och nackdelarna med de olika motorerna ? Man förlorar ju ca 35 hk om man tar lätt tryckarn men om man ser några steg längre är t ex service kostnaderna mkt dyrar för att de T4a än om det är en 2.0T ? Hur mkt mer drar T4an mot 2.0Tn ?

Har också kollat på Saab 93 då 2.0T eller 2.0t men då jag har volvo kort och rätt god kontakt med rejmes här i stan så känns volvon närmare tillhands ? Eller smile ?


Fördelar och nackdelar med Volvo mot Saab och tvärtom ?
Senast redigerat av Adder (12 juni 2006)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

684 Inlägg
12 juni 2006
#2
jag tycker det är ren smaksak väldigt trevliga motorer båda två fast 2,0T har bättre drag i början än T4 men sen kickar jhu fylltryckaren in på den sen är det lite skillnad på kostnad på försäkringens kostnad annars drar inte t4:an mycket mer bensin lite till gör den jhu en 2,0T otrimmad drar ca 0,8+ - på landsväg kan variera lite mer eller mindre en T4 drar väll 0,85 + - den med det, men sen får du jhu DSA (antispinn) original med T4:an som 2,0T har som extra utrustning o service kostnaderna är jhu nästa desamma...

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

684 Inlägg
12 juni 2006
#3
Men ska du trimma och ha dig så e de jhu skit samma nästan men plusset är jhu att du har 2,0 liter i 2,0T och sen bara 1,9 liter i T4:an men som sagt smaksak

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Adder
972 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#4
Ska kolla upp vad försäkringen diffar på. Ska inte trimma de känns bara idiotiskt för då kommer de kostnader vill ja lova när koppling turbo osv inte vill vara med att leka längre än va de kunde smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

52 Inlägg
12 juni 2006
#5
Jag skulle nog satsa på s40 eftersom det är både billigare i försäkring och i drift än vad saab är


Fartygsingenjör
550 Inlägg
12 juni 2006
#6
Jag hade personligen kört på t4an om jag hade fått göra om mitt bilköp idag smile, men samtidigt är 2.0t  mkt billigare i försäkring så det är väl en smak sak, men jag hade utan tvekan satsat på en s40 wink

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Adder
972 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#7
s40se skrev:
Jag skulle nog satsa på s40 eftersom det är både billigare i försäkring och i drift än vad saab är

Okey, och eftersom jag har hyffsade kontakt med rejmes här i stan så samt har har volvia nu så känns de bättre på nått sätt. Vi får se...

Lite OT men men, har sett dig lite här och där i stan. Är inte många bilar som passar i vitt men de gör verkligen din smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Avstängd
1 106 Inlägg
13 juni 2006
#8
Saab 900/9-3 2,0T är roligare o köra. T4:an behöver 98 bensin för att ha bra prestanda medan 2,0T saab behöver bara ha 95 så e den snabb. Saaben känns tystare. Min kompis som har en 900-96 med 60000 mil på mätarn snart har haft en S40 2,0T o har sagt att den var tråkig o ful. Den var slö oxå. Saab 2,0T 200 behöver dock 98 bensin men då är det värt att ha 200 hk.

Livet startar vid 220 km/h

1 453 Inlägg
13 juni 2006
#9
s40se skrev:
Jag skulle nog satsa på s40 eftersom det är både billigare i försäkring och i drift än vad saab är

Sen är det ju skillnad på Volvo och Volvo - inte sant Volvofanatiker? wink


52 Inlägg
13 juni 2006
#10
sveddan skrev:
s40se skrev:
Jag skulle nog satsa på s40 eftersom det är både billigare i försäkring och i drift än vad saab är

Sen är det ju skillnad på Volvo och Volvo - inte sant Volvofanatiker? wink

Jag är ingen fanatiker jag har haft allt från BMW VW och nu Volvo vem vet det kanske blir en saab med


Avstängd
1 106 Inlägg
13 juni 2006
#11
Dock så ska man helst ta den motor som sitter i 900 o 9000. Alltså T5 motorn. Dock så finns det även 200 hästarn som T5 motor.

Livet startar vid 220 km/h

draminbil.nu
1 382 Inlägg
13 juni 2006
#12
Saabare skrev:
Saab 900/9-3 2,0T är roligare o köra. T4:an behöver 98 bensin för att ha bra prestanda medan 2,0T saab behöver bara ha 95 så e den snabb. Saaben känns tystare. Min kompis som har en 900-96 med 60000 mil på mätarn snart har haft en S40 2,0T o har sagt att den var tråkig o ful. Den var slö oxå. Saab 2,0T 200 behöver dock 98 bensin men då är det värt att ha 200 hk.

Definiera "behöver" i behöver 98bensin.. Motor kommer väl inte direkt att gå dåligt och rasa för att du har 95 ist för 98... Eller?


villon skrev:
Men ska du trimma och ha dig så e de jhu skit samma nästan men plusset är jhu att du har 2,0 liter i 2,0T och sen bara 1,9 liter i T4:an men som sagt smaksak

Är det sådan skillnad?
Jag trodde att det var samma motor? ( Visste inte utran trodde wink )
Senast redigerat av ludde__mannen (13 juni 2006)


684 Inlägg
13 juni 2006
#13
Nä motorn går inte sämre för att du kör på 95 bensin.. dom flesta gör jhu det iaf men då använder du inte full effekt eller rättare sakt du får inte ut full effekt då alltså 200 hästar

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

945 Inlägg
13 juni 2006
#14
T4:an behöver 98 bensin för att ha bra prestanda.

Bullshit. Jag kan berätta för dig att bilens prestanda är ganska marginell beroende bensin.
Jag upplevde förvisso en smärre förbättring med 98 men inget överdrivet.
Min T4 ligger förtilfället på 0,96 milen men då har jag blyfot just nu och den brukade ligga på 0,9. Försäkringen kostar ca 520kr på folksam, men står inte på mig. Det enda jag kan invända på saab är att inredningen är om möjligt tråkigare än Volvo. Jag hade tagit Volvon. Du kan förresten PM:a mig om du är intresserad av att köpa min.


Volvo-driver
91 Inlägg
13 juni 2006
#15
Min personliga åsikt lyder som så : Volvo är ett mycket bra val, speciellt T4! smile

Volvo till folket!

85 Inlägg
13 juni 2006
#16
klart du ska ha volvo:)

S40 2.0t

18 Inlägg
16 juni 2006
#17
wrapman skrev:
Jag hade personligen kört på t4an om jag hade fått göra om mitt bilköp idag smile, men samtidigt är 2.0t  mkt billigare i försäkring så det är väl en smak sak, men jag hade utan tvekan satsat på en s40 wink

jag kör en t4a och är så super nöjd och betalar inte mer än 4300 om året i helförsäkring på den smile

If something´s hard to do. Then it´s not worth doing

18 Inlägg
16 juni 2006
#18
Sir_x skrev:
T4:an behöver 98 bensin för att ha bra prestanda.

Bullshit. Jag kan berätta för dig att bilens prestanda är ganska marginell beroende bensin.
Jag upplevde förvisso en smärre förbättring med 98 men inget överdrivet.
Min T4 ligger förtilfället på 0,96 milen men då har jag blyfot just nu och den brukade ligga på 0,9. Försäkringen kostar ca 520kr på folksam, men står inte på mig. Det enda jag kan invända på saab är att inredningen är om möjligt tråkigare än Volvo. Jag hade tagit Volvon. Du kan förresten PM:a mig om du är intresserad av att köpa min.

haha eller min wink den är också till salu tror det blir en audi s4 nu smile

If something´s hard to do. Then it´s not worth doing

945 Inlägg
16 juni 2006
#19
k_isaksson skrev:
Sir_x skrev:
T4:an behöver 98 bensin för att ha bra prestanda.

Bullshit. Jag kan berätta för dig att bilens prestanda är ganska marginell beroende bensin.
Jag upplevde förvisso en smärre förbättring med 98 men inget överdrivet.
Min T4 ligger förtilfället på 0,96 milen men då har jag blyfot just nu och den brukade ligga på 0,9. Försäkringen kostar ca 520kr på folksam, men står inte på mig. Det enda jag kan invända på saab är att inredningen är om möjligt tråkigare än Volvo. Jag hade tagit Volvon. Du kan förresten PM:a mig om du är intresserad av att köpa min.

haha eller min wink den är också till salu tror det blir en audi s4 nu smile

Jobbarkompisen tjatar på att jag ska ha en oxå.men jag vill ha en accord type r oftast iaf.


9 Inlägg
16 juni 2006
#20
har köpt en saab 9-3 vector 2,0T, kan inte vara mer nöjd!!


Sök