jag funderar på att köpa en sportratt typ momo. men jag har airbag idag på ratten, hur mycket nytta gör den egentligen vid en krock? pratade med en kille i en butik som sa att den inte gör så mycket nytta egentligen, vet dock inte om han sa så bara för att han vill sälja.
en annan fråga där, finns det kanske någon sportratt med airbag? så jag kan använda min airbag trots allt, vill inte lägga ut mer än 3 tusen kr.
den gör mycke nytta om man smäller.. men har du inget bälte på dig å får airbagen i fejset så kan ja nästan lova dig att du dör.
+1
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i." http://www.youtube.com/ZonephoX
känns ju inte direkt lämpligt att börja mecka med airbagen själv. Självklart gör den hysteriskt stor nytta ihop med bilbältet så han som sa att den egntligen inte gör så stor nytta är ju en total idiot
Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
känns ju inte direkt lämpligt att börja mecka med airbagen själv. Självklart gör den hysteriskt stor nytta ihop med bilbältet så han som sa att den egntligen inte gör så stor nytta är ju en total idiot
den gör mycke nytta om man smäller.. men har du inget bälte på dig å får airbagen i fejset så kan ja nästan lova dig att du dör.
Är inte helt 100. Men är ändå rätt säker på att airbagen inte ens utlöser iaf man inte har bälte på sig.
Ont. Airbagen kan göra skillnad mellan liv och död. Skulle alldrig plocka bort airbagen, och för den delen troligen inte ens köpa en bil som saknar airbag för minst förare och passagerare fram
Det monteras inte direkt in en massa dyra airbags i bilarna för att det är kul om man säger det som så...
Dock så är det ju lite en tolkningsfråga. Å ena sidan är troligen en nyare bil med bortkopplad airbag säkrare än en äldre en som inte haft airbag (med en viss reservation för att många nyare bilar har "bälteskraftbegränsare" som släpper bältet lite för att airbagen ska ta en del av smällen, har man inte airbag + sådana bälten, så lär man stånga någonting rätt rejält om man krockar) pga. att säkerheten gått framåt på fler områden än airbags. Å andra sidan så är det ju att medvetet välja bort säkerhet man så att säga "fått på köpet", det är i stort sett omöjligt att eftermontera airbag i en äldre bil medans man har det redan från början i en nyare, och att då välja bort den kanske inte är så förnuftigt...
Så tänker du över huvud taget på säkerheten så är väl rådet att inte byta bort den, men är du av någon anledning inte brydd om saken så är väl valet ditt...
känns ju inte direkt lämpligt att börja mecka med airbagen själv. Självklart gör den hysteriskt stor nytta ihop med bilbältet så han som sa att den egntligen inte gör så stor nytta är ju en total idiot
inget svårt å pillra med airbag,, har gjort det massa gånger,, å ennu så har ingen smällti fejjan,, men snart ska vi ta å spränga en hade vi tänkt,, ska ta en LÅNG kabel å lite skrot på airbagen,, å poffa lite
den gör mycke nytta om man smäller.. men har du inget bälte på dig å får airbagen i fejset så kan ja nästan lova dig att du dör.
Är inte helt 100. Men är ändå rätt säker på att airbagen inte ens utlöser iaf man inte har bälte på sig.
Ont. Airbagen kan göra skillnad mellan liv och död. Skulle alldrig plocka bort airbagen, och för den delen troligen inte ens köpa en bil som saknar airbag för minst förare och passagerare fram
Jag fick då en airbag på mig när jag inte hade bälte på mig. Förmodligen den som gjorde att jag klarade mig utan någon värre skada.