4278
Sök

Volvo 850 T5-94a växellådsbyte....v70R låda?

161 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjena ha en 854 T5-94a som jag tror att växellådan håller på att rasa i, min fråga är vad ska jag skaffa för växellåda en lika dan?neutral

En polare har en v70R låda liggandes och frågan är om den går att sätta i utan att byta för mycket delar....roll

Kan det vara något annat fel än växellådan.

Bilen hackar när man kör den, på alla växlarna och håller/har växellådan rasat brukar det väl bara vara på en växel??
Senast redigerat av Greeken (9 juni 2010)


161 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#2
Så här är det bilen hackar tilt ordentligt och det kommer några droppar med motorolja från den som landar på backen kan inte se varifrån.

Den hackar på alla växlarna. Jag har trott att det har varit lådan det vart fel på, kan det vara så lätt att det är en slang till/från turbon som är av eller kass??

Kan rulla fram på dragläge och den kan hacka då så turbon laddar inte särskilt mycket........


Någon som kan detta?????????? sad
Senast redigerat av Greeken (9 juni 2010)


1 513 Inlägg
8 juni 2010
#3
du kan inte använda R lådan för då funkar inte din hastighets mätare å troligvis e väl lådan slut!!


161 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#4
okej...det är vad jag har trott med men de flesta säger att det är turbon...=S


8 250 Inlägg
9 juni 2010
#5
Växellådan från en R är ett nedbyta och bortkastade pengar. Dessutom lär su ha med höger drivaxel med för att du ska kunna montera den, vilket du inte vill.

Hackar den så lär det vaar nåt annat fel, typ det är dags att byat bränslefilter, rotorn måste bytas elelr nåt sånt. Kolla upp allt sånt istället för att utgå ifrån att det är växellådan


161 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#6
Jo tänkte gå igenom den nu på lördag, kolla soppa filter och alla slangar till turbon....kan inte bero på att batteriet är kasst va? att data boxen cpar när den inte får tillräkligt med ström?

Gör lumpen så hinner inte göra så mycket med bilen...men muckar om 2 veckor och har världens tid då big_smile


8 250 Inlägg
9 juni 2010
#7
Så länge den startar och går så får den tillräckligt med ström. Skulel boxen känna att spänningen är för låg så gör den inga försök att starta.


161 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#8
okej, då blir det till att pilla lite med bilen i helgen smile hoppas bara det är en slang till turbon som gått av =/


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
10 juni 2010
#9
hastighetsmätaren löser man ganska lätt
man flyttar helt enkelt över kablarna och kopplar dom på abs istället finns guider på hur man ska göra

så det är inga problem att använda en nyare låda dock måste drivaxeln bytas och M59 är bara skit så det är inte mycket att sträva efter

du kan välja tex en låda från en v70n eller s60 om du känner för eftersom det är samma låda upp till ganska nya årgångar enda skillnaden är att du får ändra slangen till kopplingen eftersom det är intern slavcyl på dom nyare lådorna

Kör fort så hinner inget hända...

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
10 juni 2010
#10
Growe skrev:
hastighetsmätaren löser man ganska lätt
man flyttar helt enkelt över kablarna och kopplar dom på abs istället finns guider på hur man ska göra

så det är inga problem att använda en nyare låda dock måste drivaxeln bytas och M59 är bara skit så det är inte mycket att sträva efter

du kan välja tex en låda från en v70n eller s60 om du känner för eftersom det är samma låda upp till ganska nya årgångar enda skillnaden är att du får ändra slangen till kopplingen eftersom det är intern slavcyl på dom nyare lådorna

Även olika splines på ingående axel på lådan.
-01 20 splines.
runt 02 23 splines.
Ska han använda nyare låda så är det byte koppling också. smile


161 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#11
Okej, då har man lite mer koll smile

skulle kolla om turbon laddade i lördags och det gjorde den, kan det vara smörjningen till turbon eller tror alla att det är växellådan som är kass? sad


8 250 Inlägg
14 juni 2010
#12
Greeken skrev:
skulle kolla om turbon laddade i lördags och det gjorde den, kan det vara smörjningen till turbon eller tror alla att det är växellådan som är kass? sad

Hade det varit nå större knas med smörjningen av turbon så borde den ha skurit snabbt.

Attd en hugger är ju som tidigare nämnts ibnget som behöver bero på varken låda eller turbo. Det är troligare att det är nåt annat. Till exempel bränslefilter, tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, läckande slangar eller nåt i den stilen,. Så börja med att kolla allt sånt istället för att fokusera på dem 2 felkällorna som kanske är minst troliga.


161 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#13
Okej, men alltså när det hände första gången så hög det till och så lät det precis om något låtsnade fram i motorn och åkte hela vägen bak och ut genom avgassystemet...samma sak hände i lördags och en kompis hade en fundering. Han undrade om det kanske var smörjningen till turbon som hade gott av då och att det kanske var turbinbladen som låtsnade när det lät så?? =/

Känns ändå som om han kan rätt! smile
Senast redigerat av Greeken (15 juni 2010)


8 250 Inlägg
15 juni 2010
#14
Hade ett turbinblad lossnat hade turbon skurit direkt. Den blir så obalancerad att den vibrerar sönder väldigt snabbt.

Det är inte så att du har en kass katalysator som spottade ur sig en bit keramik då?


161 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#15
Kan det va, men då förstår jag inte var oljan kom ifrån och varför den hackar? Eller tror du att det har kommit massa fel samtidigt? =/

Blev ju en oljepöl under bilen första gången när detta hände men jag hittar inte vart det kom ifrån...alla oljenivåer är som dem ska..


8 250 Inlägg
15 juni 2010
#16
Oljan kan ju komma ur dräneringshålet i intercoolern till exempel. Att den hackar kan ju bero på en massa saker. Enda sättet att få reda på är att börja gå igenom allt och kolla. Att bara gissa sig fram kan bli knepigt.


161 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#17
Nae jag vet, gör lumpen och kommer inte hem förens på midsommar....i helgen ska vi till prinsessans bröllop så vill ha så många ideer om vad det kan va så länge sen kollar men det =P


43 Inlägg
16 juni 2010
#18
Knacka på katalysatorn och hör om det skramlar i den, är den slut och det ligger delar från den i avgassystemet som täpper till går bilen illa då du inte får undan avgaserna så bra.


161 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#19
Okej ska knacka på den när jag kommer hem smile


161 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#20
Då har vi kommit fram till att antingen är det växelväljaren eller så är det kopplingen. hmm=/

Den har börjat hoppa över växlarna nu, lägger man i exempelvis 1an har släpper kopplingen så hör man att det går runt men bilen rör sig inte..testade på alla växlarna och det var lika dant på alla, men sen rätt som det var så gick den i men då glappar det om man lägger i backen och sedan växel frammåt. Alltså den går runt skrammlar i någon sekund och sen så får den fäste och rullar....hackandet är fortfarande kvar...neutral

Kan det vara kopplingen eller växelväljaren?? smile
Senast redigerat av Greeken (27 juni 2010)



Sök