Slitsning/borrning får undan "gaser" mm på ett effektivare sätt, dvs beläggen kan i teorin få bättre effekt. Slitsningens effeker är nog dels optiska, dvs det ser bra ut samt att de till viss del "hyvlar av" beläggen så det alltid är fräscht material. Hållborrade skivor evakuerar gaser,damm mm på ett bättre sätt en standard skivor. Slitsningen/borrningens primära syften är inte att sänka skivans temperatur. Jag vidhåller att din vän bör skaffa standard-skivor med tex Yellowstuff. Var noga med att rengöra navet vid montering, våtslipa noga. Montera sedan skivan o momentdra hjulbultarna (ca 90-100Nm). Bromsa lugnt de första 30-50 milen, undvik kraftiga inbromsningar samt att "stå på bromsen" efter att du gjort inbromsningar till stillastående, beläggen håller kvar värmen där de möter skivan vilket kan få skivan att warpa eller att det blir en "highspot" pga tex att beläggsmaterial "fastnar". I båda fallen är resultatet vibbar. Jag har själv monterat nya bromsar på min bil, men då handlar det om 8-kolvs ok fram, 6-kolvsok bak, 356mm skivor runt om. Skivorna är slitsade endast, dvs lägre risk för sprickor än vid borrade. Beläggen är sk "belägg som passar för den tillfällige banåkaren". Bettet är grymt, men visst oljud vid kraftiga inbromsninga pga slitsarna. Det finns folk som köpt exakt likadana "ebay-bromsar" som jag har (dvs vanliga skivor+belägg, pratar inte 8 resp 6 kolvs oks-kitet nu) o de är mycket nöjda. Jag föreslår att du googlar lite på för/nackdelar med olika typer av bromsskivor, sedan ställer du dig frågan vad du prioriterar högst: Förbättrade bromsegenskaper eller snyggare bromsar....
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure