3807
Sök

Bromskit från vparts bra grejer ?

242 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#1
hej är så att min polare har en s60 t5 som är dags att byta bromsar på och då hittatde jag dem här http://vparts.se/sv/artiklar/volvodelar … volvo.html

så frågan är är det någon som har dem är de bra grejer ?

Mvh Tim

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 maj 2010
#2
Tja...Varför inte "Zimmermann" rätt "kända" grejer?

http://cgi.ebay.de/SPORT-BREMSSCHEIBEN- … 5ad2e9861f
http://cgi.ebay.de/SPORT-BREMSSCHEIBEN- … 3a53390dbd

Köper du från samma säljare så brukar frakten landa på ca 30Euro, sedan köper du till RIKTIGA belägg så får du bra bett!

Belägg kan du köpa antingen "Redstuff" eller om du vill ha ännu "värre" Yellowstuff, Grenstuff kan du skippa inget o ha...

http://cgi.ebay.de/EBC-REDSTUFF-BREMSBE … 3a53feed3a

Edit: Egentligen är det bäst att köpa oborrade skivor, då borrade skivor KAN spricka, Zimmermann är bra kvalitet dock, trots borrningen!. Slitzade skivor ger ifrån sig "oljud" vid hårdare inbromsningar. Ett gott val vore ett kit "standardskivor", då klarar man sig kring 200Euro runt/om kombinera detta med Yellowstuff så... Har själv köpt bromsar från ebay till min bil (ej Volvo!), fick Zimmermann skivor bak, standard, och Meyle skivor fram, oxå standard. Gav 210 Euro inkl belägg o frakt (315mm skivor fram, 300mm skivor bak, samtliga ventilerade)
Senast redigerat av dawwe (17 maj 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

242 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#3
dawwe skrev:
Tja...Varför inte "Zimmermann" rätt "kända" grejer?

http://cgi.ebay.de/SPORT-BREMSSCHEIBEN- … 5ad2e9861f
http://cgi.ebay.de/SPORT-BREMSSCHEIBEN- … 3a53390dbd

Köper du från samma säljare så brukar frakten landa på ca 30Euro, sedan köper du till RIKTIGA belägg så får du bra bett!

Belägg kan du köpa antingen "Redstuff" eller om du vill ha ännu "värre" Yellowstuff, Grenstuff kan du skippa inget o ha...

http://cgi.ebay.de/EBC-REDSTUFF-BREMSBE … 3a53feed3a

Edit: Egentligen är det bäst att köpa oborrade skivor, då borrade skivor KAN spricka, Zimmermann är bra kvalitet dock, trots borrningen!. Slitzade skivor ger ifrån sig "oljud" vid hårdare inbromsningar. Ett gott val vore ett kit "standardskivor", då klarar man sig kring 200Euro runt/om kombinera detta med Yellowstuff så... Har själv köpt bromsar från ebay till min bil (ej Volvo!), fick Zimmermann skivor bak, standard, och Meyle skivor fram, oxå standard. Gav 210 Euro inkl belägg o frakt (315mm skivor fram, 300mm skivor bak, samtliga ventilerade)

okej ska framföra denna info till honom. men funkar det bra att köpa grejer på ebay ? har aldrig gjort det förut.
det behövs alla fall ventilerade skivor fram för dem blir varma och slår sig det är de som har hänt nu.

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 maj 2010
#4
Timpa:Slitsningen o ventilerade skivor är två skilda saker! De allra flesta någorlunda motorstarka bilar (100hk+) har ventilerade skivor fram. Med ventilering menas att det finns en luftspallt på ca 5mm mellan skivornas slitytor på respektive sida. De bakre skivorna är oftast solida (utan luftspalt) på lite sämre/svagare bilar. Jag har handlat på ebay.de o det har aldrig varit problem, snabba leveranser (inom 1v) o rätt pris. Vill din kompis "stila" med bromsarna, då kan han köpa borrade/slitsade skivor med standard belägg. Vill han däremot bättra på bromsprestandan men inte betala mer än för "snyggare" skivor så är den rätta vägen den jag föreslagit, dvs "vanliga" skivor med ordentliga belägg!

Kolla inlägg 12 i länken så ser du skillnaden mellan ventilerad och solid skiva. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1761077
Senast redigerat av dawwe (18 maj 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

242 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
Timpa:Slitsningen o ventilerade skivor är två skilda saker! De allra flesta någorlunda motorstarka bilar (100hk+) har ventilerade skivor fram. Med ventilering menas att det finns en luftspallt på ca 5mm mellan skivornas slitytor på respektive sida. De bakre skivorna är oftast solida (utan luftspalt) på lite sämre/svagare bilar. Jag har handlat på ebay.de o det har aldrig varit problem, snabba leveranser (inom 1v) o rätt pris. Vill din kompis "stila" med bromsarna, då kan han köpa borrade/slitsade skivor med standard belägg. Vill han däremot bättra på bromsprestandan men inte betala mer än för "snyggare" skivor så är den rätta vägen den jag föreslagit, dvs "vanliga" skivor med ordentliga belägg!

Kolla inlägg 12 i länken så ser du skillnaden mellan ventilerad och solid skiva. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1761077

ok. men med slitade skivor gör det väl att bromsarna itne blir lika varma ? vilket är bäst mellan håll borrade skivor och slitsade för att dem inte ska bli så varma ?

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 maj 2010
#6
Slitsning/borrning får undan "gaser" mm på ett effektivare sätt, dvs beläggen kan i teorin få bättre effekt. Slitsningens effeker är nog dels optiska, dvs det ser bra ut samt att de till viss del "hyvlar av" beläggen så det alltid är fräscht material. Hållborrade skivor evakuerar gaser,damm mm på ett bättre sätt en standard skivor. Slitsningen/borrningens primära syften är inte att sänka skivans temperatur. Jag vidhåller att din vän bör skaffa standard-skivor med tex Yellowstuff. Var noga med att rengöra navet vid montering, våtslipa noga. Montera sedan skivan o momentdra hjulbultarna (ca 90-100Nm). Bromsa lugnt de första 30-50 milen, undvik kraftiga inbromsningar samt att "stå på bromsen" efter att du gjort inbromsningar till stillastående, beläggen håller kvar värmen där de möter skivan vilket kan få skivan att warpa eller att det blir en "highspot" pga tex att beläggsmaterial "fastnar". I båda fallen är resultatet vibbar. Jag har själv monterat nya bromsar på min bil, men då handlar det om 8-kolvs ok fram, 6-kolvsok bak, 356mm skivor runt om. Skivorna är slitsade endast, dvs lägre risk för sprickor än vid borrade. Beläggen är sk "belägg som passar för den tillfällige banåkaren". Bettet är grymt, men visst oljud vid kraftiga inbromsninga pga slitsarna. Det finns folk som köpt exakt likadana "ebay-bromsar" som jag har (dvs vanliga skivor+belägg, pratar inte 8 resp 6 kolvs oks-kitet nu) o de är mycket nöjda. Jag föreslår att du googlar lite på för/nackdelar med olika typer av bromsskivor, sedan ställer du dig frågan vad du prioriterar högst: Förbättrade bromsegenskaper eller snyggare bromsar....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök