2665
Sök

Lacka bromsok?!

979 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Har hört massa olika alternativ när det gäller olika typer av färger, skulle vilja lacka oken i volvos saffrans guldiga färg. Men då finns de endast billack att köpa. Billack kan väl omöjligt klara av sådan värme? tacksam för svar.

Hpc

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 maj 2010
det klarar värmen utan problem, dom lackar ju vanlig billack i motorutrymmen nära turbo/grenrör osv det funlar ju?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

???
661 Inlägg
19 maj 2010
målade mina med vanlig bilfärg för ett par veckor sedan... ser precis lika bra ut fortfarande big_smile

Ljud freak !
928 Inlägg
19 maj 2010
1 tips använd klar lack! och måla många lager,

ArtDirector
462 Inlägg
19 maj 2010
bra sett att göra på är följande.
lacka tunna lager och kör med värmepistol mellan lagren, självklart inte så nära att färgen börjar koka men tillräckligt för att få den att härda rätt så fort. sen kör du på med sprayburken igen i 4-7lager tills du fått upp lite lagom finish på det hela.. sen kör du med klarlack på burk den med, med exakt samma teknik. och glöm inte bort att rengöra något så in i bomben innan du börjar, desto mer rengjort desto mer hållbart ressultat.. har själv gjort så här säkert 12ggr och tipsat om detta säkert 100ggr på gorg etc. och än har jag bara hört talas om bra resultat. tipset kom från en av sveriges mest kända lackerare för ett antal år sedan, och det höll vad han lovade smile

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 maj 2010
Jag lackade mina med Biltemas röda Hammarlack när jag bytte till sommardäcken. Bara att haka av oken, pilla ut beläggen och måla med pensel. Ser jäkligt bra ut faktiskt. Kostade 69 spänn. Jämför det med speciella tvåkomponentskit för över 300, jag ser då ingen skillnad i alla fall. Underarbetet är det viktigaste om man vill få färgen att sitta, oavsett vilken färg man väljer att använda. Mina ok var inte rostiga, så jag gick först över med stålborste för att få bort bromsdamm och annan smuts, och sedan med grovt och slutligen fint sandpapper. Kleta hellre på flera tunna lager än ett tjockt, och vänta en stund mellan lagren, då porerna i metallen suger upp en del färg. Som en bonus är ju oken nu även rostskyddade.

145 Inlägg
19 maj 2010
annars har ju biltema också bromsoksfärg för 99:-

4 005 Inlägg
19 maj 2010
Jag lackade nya bromsok och gamla bromsokhållare med silver spraylack 2 lager köpt på mekonomen. Värmetålig.

Bromsoken ser jättefina ut.
Bromsokhållarna har tappat jättemycket färg.

Summa sumarum= Rengör så jävla mkt du bara kan. Jag slipade mkt men skulle nog ha blästrat....
Och lägg ett ett par till lager.

Har bilder i min projekttråd.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p2133501

979 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
_Tony_ skrev:
målade mina med vanlig bilfärg för ett par veckor sedan... ser precis lika bra ut fortfarande big_smile

Jag får väl pröva smile En gubbe på Meca ville sälja på mig ett "broms oks kitt" för 500:- tongue oacceptabelt tyckte jag! emn yes, jag får pröva billack=)

Hpc

979 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Bmw_Bertil skrev:

När det gäller klarlack, bör man använda en värmetålig lr räcker det med klarlack som hör till billacken?

Hpc

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 maj 2010
Hammarlack <3

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

206 Inlägg
19 maj 2010
När jag målar på mina bilar som brukar sitta i flera år så slipar jag med slipmaskin där det går helt rent från färg och rost sen med grov slipduk på det och där ja inte kunde slipa med maskin sen rostgrundfärg och låter det torka noga hela torktiden för övermåling sen lägger jag på 2 lager med 180+ graders färg, sitter som gjutet och allt är målat med pensel samt ytan blänker och blir slät om du vet hur du ska applicera färgen rätt smile ett tips för målning med pensel om du inte avmonterar okena är att trycka ut dom med tving om dom är flytande ok så du inte penslar på klossarna smile är så fult när folk målar hela bromsklossarna också.

Rub Dub a Dubstep

262 Inlägg
19 maj 2010
köp från biltema bromsok färg..billig och bra

Ljud freak !
928 Inlägg
19 maj 2010
AnderssonE30 skrev:
Bmw_Bertil skrev:

När det gäller klarlack, bör man använda en värmetålig lr räcker det med klarlack som hör till billacken?

jag har kört med bil lack på alla mina bilar även målat motorn på min 740 med vanlig bil lack men många lager och många lager klarlack !

979 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Bmw_Bertil skrev:
AnderssonE30 skrev:
Bmw_Bertil skrev:

jag har kört med bil lack på alla mina bilar även målat motorn på min 740 med vanlig bil lack men många lager och många lager klarlack !

och det funkar utan problem? volvos saffran va skapligt dyr såman vill ju att de ska hålla=)

Hpc

Ljud freak !
928 Inlägg
20 maj 2010
AnderssonE30 skrev:
Bmw_Bertil skrev:
AnderssonE30 skrev:

och det funkar utan problem? volvos saffran va skapligt dyr såman vill ju att de ska hålla=)

Japp har alltid funkat för mig. Men gör rent jävligt noga helst ska du ju blästra det.

979 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Bmw_Bertil skrev:
AnderssonE30 skrev:
Bmw_Bertil skrev:

Japp har alltid funkat för mig. Men gör rent jävligt noga helst ska du ju blästra det.

har ingen bläster så får bli slipmaskin & sedan syrabad smile borde nog kunna funka hyffsat. men tack för all hjälp

Hpc

Sök