3483
Sök

Hur gör ni? Utryckningsfordom bakom er.

772 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Jag undrar främst vad man ska göra om man får polis, ambulans eller brandkår bakom sig
på en 2.1 väg där man kör på den enfiliga sidan och får dessa bakom sig med ljus och sirener
på.

Ska man köra "ner i diket" eller ska man hålla sina 90/100km/h och låta dessa vänta
tills det kommer tvåfiligt igen?

Likaså undrar jag exakt vad man ska göra på dom flesta andra vägar.
Ska man blinka åt höger och hålla sig så långt ut till kanten som man kan, eller vad är det
som gäller egentligen?

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 maj 2010
Har aldrig hänt mig hittills, men jag vet inte om jag skulle "våga" mig på att köra för fort om det var just Polisen som låg bakom. Ambulans eller brandkår, då skulle jag köra så fort jag vågade, om det otroligt nog inte skulle ligga någon bil framför mig redan. Annars kan man ju hålla till höger så långt det går, så kommer i alla fall Polisen och Ambulansen förbi, men en stor brandbil kanske det blir värre med.

Large Cap
1 816 Inlägg
19 maj 2010
Brukar ju alltid finnas någon form av väggren. Är inte ett stup på 20 m precis bredvid vägbanan direkt. Fick uppleva precis detta när jag var påväg till Ockelbo och körde på E4an norrut mellan Gävle och Hagsta där det är 2.1 väg och det kom en ambulans bakom mig, var bara att styra ut så långt till höger som möjligt och det var inga problem för ambulansen att ta sig förbi.

Bärs!
3 456 Inlägg
19 maj 2010
Hade det vart fritt framför mig tills det blev tvåfiligt igen hade jag gasat.
Annars hade jag väll försökt hålla mig så långt till höger jag bara kunnat.

Garaget.org peakade 2008.

4 005 Inlägg
19 maj 2010
Har läst en dom för länge sen där en person blev friad då han hade gasat på för att ge fri väg åt ambulans, och så passerade de en fartkontroll.

Blir svårt att ge svar på så olika situationer men på många 2-1 vägar så får man oftast plats två bilar i bredd om man kör ut lite.
Säg att det är i början på enkelfiligt, då hade nog jag saktat ner och hållt så mkt till höger. Det är väl att rekommendera till de flesta.

Bättre med en försiktig sakta omkörning än att en privatperson är full av adrenalin, stressad och kör i 160 och begår ännu en olycka.

Jag har gasat fullt ett par gånger både med ambulans, brandkår och polis bakom mig och de verkar ha uppskattat det. (blinkat vänter o höger) Men det är ju på ens eget ansvar.

772 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Okej, jag undrar om man har skyldighet att nästan köra utanför vägen för att släppa fram dom, eller om man får hålla hastigheten tills dom kan köra om?

<3 Japs
680 Inlägg
19 maj 2010
Om man kör vid en vanlig väg i stan, där det är en hög refug / trottoarkant (som dock går att köra upp på, med ett "vanligt" fordon) på höger sida. Krävs det att jag MÅSTE köra upp på refugen för att de ska komma förbi om detta är det enda sättet att få dem förbi?

Kan ju resultera i att sidokjolar, front och/eller fälgar samt däck totalförstörs :S
Min är ganska låg med...

Nu är SÅKLART ett människoliv viktigare än min front eller mina däck, men bara en tanke.

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 maj 2010
Arcangelus skrev:
Om man kör vid en vanlig väg i stan, där det är en hög refug / trottoarkant (som dock går att köra upp på, med ett "vanligt" fordon) på höger sida. Krävs det att jag MÅSTE köra upp på refugen för att de ska komma förbi om detta är det enda sättet att få dem förbi?

Kan ju resultera i att sidokjolar, front och/eller fälgar samt däck totalförstörs :S
Min är ganska låg med...

Nu är SÅKLART ett människoliv viktigare än min front eller mina däck, men bara en tanke.

Men om du är i stan så finns de väl en uppsjö av vägar för både dig och utryckningsfordon att ta vägen? Hände mig vid en av de största korsningarna i centrum här att brandbilarna kom, va ju bara för alla att köra mot rött sakta men säkert å hålla fri väg även om man blockera spårvagnar o massvis me folk som hade grönt (inte mkt till val), o står man vid kanter får man ju vackert vänta, eller tuta på framförvarande att de ska flö så du kan köra undan också..kan ju inte räkna med att du ska offra mååånga tusen på en ny front...hoppas de inte blev för rörigt tongue
Senast redigerat av Mortalis (19 maj 2010)

5 198 Inlägg
19 maj 2010
Andromeda skrev:
Har aldrig hänt mig hittills, men jag vet inte om jag skulle "våga" mig på att köra för fort om det var just Polisen som låg bakom. Ambulans eller brandkår, då skulle jag köra så fort jag vågade, om det otroligt nog inte skulle ligga någon bil framför mig redan. Annars kan man ju hålla till höger så långt det går, så kommer i alla fall Polisen och Ambulansen förbi, men en stor brandbil kanske det blir värre med.

Tror du verkligen att dom skulle ta dej för fortkörning om dom kommer bakom dej med blåljus och siren ?

4 554 Inlägg
19 maj 2010
nja stan har inte alltid så mycke plats att välja på och va ja sett så hetsar brandkåren i gbg rätt rejält när dom e ute på jobb. om de är rätt eller fel att gasa är ja delad på att ha en stor lasbil i rövensom hänger på yutan och räcken på sidorna så inte fan kör man lugnt tills man kan köra undan å de gånger ja gasat på för att hålla mig undan tills ja kan köra av har a fått snea blickar fårn personalen.. hoppas verkligen dom räddar liv å inte akut hämtar nån för att hamna på akuten i 9timmar för då lär ja inte flytta mig..

210 Inlägg
19 maj 2010
om man står vid ett trafikljus med refuger på sidan och utryckningsfordon bakom sig hur ska man bete sig? köra mot rött för att ge fri väg?

"Unloaded"
1 557 Inlägg
19 maj 2010
linuslinje skrev:
Har läst en dom för länge sen där en person blev friad då han hade gasat på för att ge fri väg åt ambulans, och så passerade de en fartkontroll.

Blir svårt att ge svar på så olika situationer men på många 2-1 vägar så får man oftast plats två bilar i bredd om man kör ut lite.
Säg att det är i början på enkelfiligt, då hade nog jag saktat ner och hållt så mkt till höger. Det är väl att rekommendera till de flesta.

Bättre med en försiktig sakta omkörning än att en privatperson är full av adrenalin, stressad och kör i 160 och begår ännu en olycka.

Jag har gasat fullt ett par gånger både med ambulans, brandkår och polis bakom mig och de verkar ha uppskattat det. (blinkat vänster o höger) Men det är ju på ens eget ansvar.

Frågetecken? Eller så får du bryta ner det där lite mer för mig. Vad rättfärdigade de gånger du gasade fullt ifall det är bättre med en försiktig sakta omkörning? Jag personligen skulle på en 2-1 väg, när jag ligger på 1-sektionen, gasa på ifall det inte var uppenbart att en olycka eller dylikt var precis framför mig, samt ej heller ifall det var uppenbart att det är just mig de vill stanna(ifall polis dvs).

"When innovation meets passion!"

9 108 Inlägg
19 maj 2010
Allt handlar ju om hur läget ser ut, har man grym sikt och vet att det finns plats att glida undan på längre fram så tycker jag absolut man kan öka lite men absolut inte så det blir farligt. Jag fick ambulans bakom mig på en smal 50-väg där precis en bil får plats. Räcken på båda sidor, kruxet är att det var en elev som körde smile I det läget var det inget annat alternativ än att be eleven gasa upp lite extra för att sedan svänga höger i en rondell som jag vet ligger längre fram.

För de som bor i Helsingborg så var det den nybyggda vägen från polishuset ut mot Mariastaden, vi svängde ner mot Henke Larssons hus.

Kan man köra mot rött på ett säkert sätt och har koll åt sidorna tycker jag absolut man ska glida mot rött om man märker att de verkligen måstefram.

297 Inlägg
19 maj 2010
Finns det utrymme så svänger jag åt sidan. Om inte så gasar jag fullt tills jag hittar ett utrymme där jag kan vika åt sidan. Det kan ju vara på liv och död som utryckningsfordenen ska till.

551 Inlägg
19 maj 2010
gamlingen skrev:
Andromeda skrev:

Tror du verkligen att dom skulle ta dej för fortkörning om dom kommer bakom dej med blåljus och siren ?

använder polisen sirener när dom vill stanna ett fordon eller är det bara om dom vill att man ska ge fri väg?
Senast redigerat av p12 (19 maj 2010)

Haters gonna hate.

1 270 Inlägg
19 maj 2010
En bekant till mig fick en polis bakom sig och hans bil är rätt stor, så han kunde inte hålla åt sig när polisen kom bakom. Så han gasa på tills det vart 2filigt. Och han fick en en bot, för då hade dom filmat han när han körde förfort. Så han sa nästa gång ska han åka sakta ist tongue

687 Inlägg
19 maj 2010
1. Blå/rött blinkande ljus betyder att du skall stanna. Endast blått ljus med signal påkallar fri väg. (notera att ingen signal behöver ges genom ljus, räcker med en handvisning alternativt en STOP-paddel modell gammal.

2. Vid påkallande av fri väg så kan man oftast anta att det är ett "trängande fall" och då handlar det om fara för någons liv eller hälsa.

3. Man får bryta mot andra lagar genom att släppa fram ett utryckningsfordon med blåljus (påkallar fri väg) om det kan ske utan större fara, tex rödljus körning, öka hastigheten, bryta spärrlinje osv. - Ansvarsfrihetsgrund i BrB 24:4

Hellre att personen gasar på lite vid en trång väg om personen känner att han/hon behärskar det än att de ligger som en stopkloss.

I övrigt kan jag nämna att det är lagstadgat att du skall lämna fri väg för utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning och att du om det är möjligt skall stanna helt.

Sen är det dessutom 1500kr i böter för den som inte lämnar fri väg. (används nog rätt sällan). smile
Senast redigerat av Nehe (19 maj 2010)

KHRacing
19 maj 2010
J_Erixzzon skrev:
En bekant till mig fick en polis bakom sig och hans bil är rätt stor, så han kunde inte hålla åt sig när polisen kom bakom. Så han gasa på tills det vart 2filigt. Och han fick en en bot, för då hade dom filmat han när han körde förfort. Så han sa nästa gång ska han åka sakta ist tongue

löjligt, en en chans att han fick en fortkörningsbot för det.
lägg fram beviset isf. men,, hur skall det gå att bevisa.. står det på böteslappen:

förkörning för att lämna fri väg till tjänskefordon ?

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 maj 2010
gamlingen skrev:
Andromeda skrev:

Nej, men fan vet... Det vore ju riktigt surt om det faktiskt kom ett besked om rättegång på lådan efter någon vecka. Egentligen får man inte köra för fort oavsett och även om en del poliser säkert uppskattar det finns det alltid någon tjurig jäkel till paragrafryttare precis som inom alla yrkeskårer. Håller jag till sidan så mycket jag kan kommer de utan problem förbi. Problemet löst.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 maj 2010
p12 skrev:
gamlingen skrev:
Andromeda skrev:

använder polisen sirener när dom vill stanna ett fordon eller är det bara om dom vill att man ska ge fri väg?

Jag tror det står i körkortsboken hur man skiljer på att påkalla fri väg och hur man signalerar framförvarande att stanna, det ska du kunna smile
Senast redigerat av Andromeda (19 maj 2010)

Sök