3522
Sök

Hur gör ni? Utryckningsfordom bakom er.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 maj 2010
#21
VXC70 skrev:
om man står vid ett trafikljus med refuger på sidan och utryckningsfordon bakom sig hur ska man bete sig? köra mot rött för att ge fri väg?

Det är på ditt ansvar. Om du ser att trafiken som har grönt har sinnesnärvaro nog att faktiskt fatta att ambulansen bakom dig vill fram och låter bli att åka är det ju bara att köra mot rött.


1 335 Inlägg
19 maj 2010
#22
Jag fick polisen på utryckning bakom min på en 1-2 väg en gång. Jag gasa upp i 150-160 (100 väg) Sen när det blev 2 filigt i våran riktning sakta jag ner och dom blåste om å gjorde tummen upp. smile gick ju bara i den hastigheten i nån km.

2 266 Inlägg
19 maj 2010
#23
Bättre gasa än att panikbromsa som vissa gör tycker jag, höll på att smälla in i röven på ambulansen precis när den passera mig då nån i bilen framför vart rädd och panikbromsa och sen vika lite åt sidan detta var mitt i vintern så de var ju lagomt halt ute, såna puckon skulle behöva tränas lite extra med. Fri fart för fria vägar wink

svetsdiff !!!

1 171 Inlägg
19 maj 2010
#24
Som jag ser det så finns det bara en trafikregel som inte bortprioriteras när det gäller att släppa förbi utryckningsfordon och det är grundregeln i trafiken att man ska visa hänsyn till övriga trafikanter och de som befinner sig intill vägen och inte i onödan hindra eller störa annan trafik.

Alltså köra över heldraget, köra mot rött, köra fortare än hastighetsbegränsningen osv är ok så länge grundregeln är uppfylld när man ska släppa förbi utryckningsfordon.


Lidhultare.
325 Inlägg
19 maj 2010
#25
jag har en polare som hade en polisbil bakom sig (ovetande om det). dom körde på en liten väg (asfalterad). polisen körde upp i röven på han så han gasade lite. och polisen hängde på. dom drar igång blåljusen och kör på. polaren gasar på då han tror det är en ambulans som ska förbi,
då det inte gick att lämna fri väg åt polisen så körde dom på. upp till 100-110. kommer fram till en korsning och polisen kör upp jämte honom. snackar med han o han förklarar som det va. han trodde det va en ambulans i akutläge. men det va bara en bil som hade gjort inbrott i närheten så dom kollade bara. men det va lugnt så iaf!

-Twiajävlen-

4 005 Inlägg
19 maj 2010
#26
Mechanimal skrev:
linuslinje skrev:
Har läst en dom för länge sen där en person blev friad då han hade gasat på för att ge fri väg åt ambulans, och så passerade de en fartkontroll.

Blir svårt att ge svar på så olika situationer men på många 2-1 vägar så får man oftast plats två bilar i bredd om man kör ut lite.
Säg att det är i början på enkelfiligt, då hade nog jag saktat ner och hållt så mkt till höger. Det är väl att rekommendera till de flesta.

Bättre med en försiktig sakta omkörning än att en privatperson är full av adrenalin, stressad och kör i 160 och begår ännu en olycka.

Jag har gasat fullt ett par gånger både med ambulans, brandkår och polis bakom mig och de verkar ha uppskattat det. (blinkat vänster o höger) Men det är ju på ens eget ansvar.

Frågetecken? Eller så får du bryta ner det där lite mer för mig. Vad rättfärdigade de gånger du gasade fullt ifall det är bättre med en försiktig sakta omkörning? Jag personligen skulle på en 2-1 väg, när jag ligger på 1-sektionen, gasa på ifall det inte var uppenbart att en olycka eller dylikt var precis framför mig, samt ej heller ifall det var uppenbart att det är just mig de vill stanna(ifall polis dvs).

Jag gasar alltid när jag har polisbil efter mig. smile

Nä skämt åsido.

Det som rättfärdiga de gångerna var att fordonen bakom hade blåljus, siren och helljusade med strålkastare samt att det inte fanns plats för omkörning, dvs hade jag saktat ner så hade de inte kommit förbi.

Finns undantag till allt. smile


Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
19 maj 2010
#27
ligger ja i 1-filen å inte har nån framför mig så gasar ja på.
fö om dom inte blinkar mä blått å rött utan bara blått å sirenen så e de ju inte mig dom vill åt.

men har ja folk framför mig å ja känner att ja inte kan vika tillräckligt åt höger så får dom vänta till att ja viker in i första bästa p-ficka då dom kommer ganska tätt på 2+1 vägar, eller till de blir 2-filigt. svårare än så e de inte.

de e inte alla svenssons som vet att mä lite "hjärterum-stjärterum" får plats 2 bilar i bredd i enkelfilen.
fö när man har lite hastighet så tror alla att dom har en 5 meter bred bil å kör på en väg som e 5,2 meter bred, så dom vet inte hur nära dom e kanten.
men har en bil fått punktering å står still längst ut i högerkanten på 1-filigt så smyger man ju förbi å då blir de ju per automatik enklare att använda ögonmåttet.

mänskligt beteende! vägen blir smalare ju fortare man kör.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

210 Inlägg
7 juni 2010
#28
hm dom ska blinka med röda lamporna i fronten om dom vill stoppa framförvarande så de var då sjult. annars äre ju friväg som vill ha's från deras sida.


806 Inlägg
7 juni 2010
#29
Gasar upp i 200 sen nitar jag bromsen och springer fram till polisen och frågar varför i helvete han blinka på mig.neutral
Senast redigerat av lodiseN (7 juni 2010)


12 086 Inlägg
8 juni 2010
#30
Att gasa på med motivet att hålla samma hastighet som utryckningsfordonet låter inte särskilt lämpligt lr lagligt. Jag kan lova att man kan köra så långt ut i väggrenen så bilarna kommer om, det behöver inte ske i 100km/h. Att gasa på 100m innan en korsning kan jag  förstå.

154 Inlägg
8 juni 2010
#31
Som en del här skrivit (som faktiskt har något innanför pannbenet) så beror det ju helt på hur trafiksituationen ser ut.

Om vägen är tillräckligt bred så att man kan glida ut i väggrenen och släppa om fordonet, så skall man givetvis göra detta.

Om inte det är möjligt så kan det vara lämpligt att gasa på lite, om väglaget och trafiksituationen tillåter detta. Är det vinterväg med snömodd på hela vägbanan så kanske det inte är så smart att köra i 150.

Som tidigare skrivits så är det olagligt att hindra utryckningsfordon (i skarpt läge då alltså)
Vi har även en lag i Sverige som behandlar NÖD.  Att gasa på lite för att släppa fram en polis/ambulans/brandbil på utryckning bör, i en domstol, klassas som att man utnyttjar NÖD-lagen.

En liten quote:

Nöd är en s.k. objektiv ansvarsfrihetsgrund enligt den svenska brottsbalken. En gärning som någon begår i nöd utgör alltså inte brott, förutsatt att den inte är oförsvarlig med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt. Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. När man bedömer om handlingen är oförsvarlig tar man bland annat hänsyn till den skada som görs och väger det mot det intresse som personen vill skydda. Exempel på handlande i nöd kan vara att slå sönder ett fönster för att kunna släcka en brand eller att ta någon annans båt för att rädda en person från att drunkna. Liknande bestämmelser finns i flera andra länder.

20 Inlägg
8 juni 2010
#32
Adde-Karlsson skrev:
Jag som är yrkesförare har  rätt ofta råkat ut för att få brandbilar och snutar i hasorna på 2+1 väg.. Men vad kan jag göra ? bara ligga och puttra i 90 blås där vi har spärren ligger.. För hur mycket jag än önskar att de ska komma förbi så går det inte när man ligger på enfiligt med lastbil & släp dessvärre..

Är också yrkesförare, å jag fick en ambulans bakom mig på enfiligt en gång. Det var bara det att det låg en sån där moppebil framför mig i 45 km /h ! fanns inga parkeringar framför mig som jag kunde köra in på, och moppebilen såg inte ambulansen heller iom att jag låg bakom, annars hade den nog kunnat svänga in på nån liten skogsväg.. vad ska man göra ? hyfsat stressad blev jag iaf ..

Team Persson Racing - Motocross & Folkrace

3 120 Inlägg
8 juni 2010
#33
PoulZen skrev:
Okej, jag undrar om man har skyldighet att nästan köra utanför vägen för att släppa fram dom, eller om man får hålla hastigheten tills dom kan köra om?

Skyldighet att lämna fri väg för utryckningsfordon har du. Självklart ska du släppa förbi dem.
Vill du att ambulansen dröjer några minuter extra när du ligger och förblöder?

Går det inte att släppa förbi dem om det är smalt kan du gasa lite tills det blir tvåfiligt igen.


29 Inlägg
8 juni 2010
#34
Sist det hände för mig så körde jag upp och stannade på cykelvägen. Fanns ingen annanstans att ta vägen, men självklart var det ingen på cykelvägen, när jag gjorde mitt beslut. Lät ambulansen köra förbi, annars hade den varit fast bakom mig. Sen körde jag iväg.

Digital Designer
198 Inlägg
8 juni 2010
#35
2 saker har hänt mig.

En gång hade jag en ambulans bakom mig som både tutade med ljus, tuta och sirener.
Jag blev stressad såklart och försökte köra så långt åt sidan jag kunde, det slutade med att jag körde in i trottoarkanten och hade sönder min alufälg, den blev sne och sprack, självklart gick också däcket åt helvete med en stor reva. (kan man få ersättning för sånt?) hmm

Vid ett annat tillfälle fick jag en brandbil bakom mig, jag gasade upp och körde på närmaste avfart typiskt nog var det just dit de skulle, måttligt glada de måste ha blivit smile
Senast redigerat av webdiddy (8 juni 2010)

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 juni 2010
#36
Fick en ambulans bakom mig vid vägbygge (tillfällig 2-1-väg utan vägren). Körde vidare i 70 och släppte förbi ambulansen när tillfälle gavs. Tycker inte att det finns speciellt mycket mer man kan göra i det läget, strax efter rusning är trafiken för tät för att fortkörning skulle göra någon skillnad.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Muttley
8 juni 2010
#37
Alla enfiliga vägar är tyvärr inte så breda så man kan få plats 2 i bredd.
Sen är de precis som om folk inte har backspeglar faktiskt, i nästan alla fall de kommit upp utryckningsfordon på vägarna jag kört har alltid framförvarande antingen inte sett bak eller sketit i det.

Fullt lagligt att spinna på fortare om man inte kan släppa förbi enbart genom att hålla till höger. Bara man har koll på övrig trafik.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
8 juni 2010
#38
Lajning skrev:
Som en del här skrivit (som faktiskt har något innanför pannbenet) så beror det ju helt på hur trafiksituationen ser ut.

Om vägen är tillräckligt bred så att man kan glida ut i väggrenen och släppa om fordonet, så skall man givetvis göra detta.

Om inte det är möjligt så kan det vara lämpligt att gasa på lite, om väglaget och trafiksituationen tillåter detta. Är det vinterväg med snömodd på hela vägbanan så kanske det inte är så smart att köra i 150.

Som tidigare skrivits så är det olagligt att hindra utryckningsfordon (i skarpt läge då alltså)
Vi har även en lag i Sverige som behandlar NÖD.  Att gasa på lite för att släppa fram en polis/ambulans/brandbil på utryckning bör, i en domstol, klassas som att man utnyttjar NÖD-lagen.

En liten quote:

Nöd är en s.k. objektiv ansvarsfrihetsgrund enligt den svenska brottsbalken. En gärning som någon begår i nöd utgör alltså inte brott, förutsatt att den inte är oförsvarlig med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt. Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. När man bedömer om handlingen är oförsvarlig tar man bland annat hänsyn till den skada som görs och väger det mot det intresse som personen vill skydda. Exempel på handlande i nöd kan vara att slå sönder ett fönster för att kunna släcka en brand eller att ta någon annans båt för att rädda en person från att drunkna. Liknande bestämmelser finns i flera andra länder.

angående din qoute om nöd.
nu är jag ingen hejjare på att tolka lagar men om vi ställer upp ett scenario.
man befinner sig 10 mil från sjukhus, det är motorväg hela vägen från där du befinner dig till sjukhuset, det är mitt i natten och knappt några bilar ute. din polare/partner/svärmor etc. blir akut sjuk och måste till sjukhuset. ambulansen har av någon anledning inte möjlighet att komma inom de närmsta 2 timmarna (vet inte hur glest det är med ambulanser i tex avlägsna delar av norrland men kan tänka mig att det kanske är något i den stilen). har man då rätt att köra fullt ös till sjukhuset och kanske komma dit på mindre än halva tiden av vad ambulansen tagit för att köra till dig?

detta scenario kan ju också appliceras på om det är inbrott hemma hos dig och polisen inte har möjlighet att komma?

bara en tanke liksom, hade vart intressant att veta smile

MVH


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 juni 2010
#39
PoulZen skrev:
Okej, jag undrar om man har skyldighet att nästan köra utanför vägen för att släppa fram dom, eller om man får hålla hastigheten tills dom kan köra om?

Vadå skyldighet vad hade du velat andra gjorde om du låg där i en ambiulans å höll på å dö eller om du blev mordhotad å polisen inte kom fram förän det va försent eller om det var ditt hus som brann upp för att brandkåren inte han fram itid.


Skyldighet hrmmppphh Tänk nu lite förfan


Självklart så flyttar man sig så innihelvete så fort man ser ett utryckningsfordon som e under utryckning

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 juni 2010
#40
_Fredde_volvo_ skrev:
Lajning skrev:
Som en del här skrivit (som faktiskt har något innanför pannbenet) så beror det ju helt på hur trafiksituationen ser ut.

Om vägen är tillräckligt bred så att man kan glida ut i väggrenen och släppa om fordonet, så skall man givetvis göra detta.

Om inte det är möjligt så kan det vara lämpligt att gasa på lite, om väglaget och trafiksituationen tillåter detta. Är det vinterväg med snömodd på hela vägbanan så kanske det inte är så smart att köra i 150.

Som tidigare skrivits så är det olagligt att hindra utryckningsfordon (i skarpt läge då alltså)
Vi har även en lag i Sverige som behandlar NÖD.  Att gasa på lite för att släppa fram en polis/ambulans/brandbil på utryckning bör, i en domstol, klassas som att man utnyttjar NÖD-lagen.

En liten quote:

Nöd är en s.k. objektiv ansvarsfrihetsgrund enligt den svenska brottsbalken. En gärning som någon begår i nöd utgör alltså inte brott, förutsatt att den inte är oförsvarlig med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt. Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. När man bedömer om handlingen är oförsvarlig tar man bland annat hänsyn till den skada som görs och väger det mot det intresse som personen vill skydda. Exempel på handlande i nöd kan vara att slå sönder ett fönster för att kunna släcka en brand eller att ta någon annans båt för att rädda en person från att drunkna. Liknande bestämmelser finns i flera andra länder.

angående din qoute om nöd.
nu är jag ingen hejjare på att tolka lagar men om vi ställer upp ett scenario.
man befinner sig 10 mil från sjukhus, det är motorväg hela vägen från där du befinner dig till sjukhuset, det är mitt i natten och knappt några bilar ute. din polare/partner/svärmor etc. blir akut sjuk och måste till sjukhuset. ambulansen har av någon anledning inte möjlighet att komma inom de närmsta 2 timmarna (vet inte hur glest det är med ambulanser i tex avlägsna delar av norrland men kan tänka mig att det kanske är något i den stilen). har man då rätt att köra fullt ös till sjukhuset och kanske komma dit på mindre än halva tiden av vad ambulansen tagit för att köra till dig?

detta scenario kan ju också appliceras på om det är inbrott hemma hos dig och polisen inte har möjlighet att komma?

bara en tanke liksom, hade vart intressant att veta smile

MVH

Det går fint det gäller även vid förlossninga osv osv men ring alltid 112 först å så kan du förmodligen få åka å möta ambulansen

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök