2446
Sök

Bil med många ägare - varning? -

15 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Hur funkar detta med ägare? är ex en bilhandlare ägare för bilen? blir det då +1 i registret för bilen för varje gång en bilhandlare försöker sälja bilar?

jag tittar på en 02 med 9 ägare, känns lite mycket, ska man gå på känsla ?

hur gör ni?

1 562 Inlägg
20 maj 2010
ja bilhandlare räknas oxå in

560 Inlägg
20 maj 2010
Ja absolut, en bilhandlare räknas in som "ägare" på bilen, men jag vet inte hur man tar reda på hur många privata ägare (brukare) bilen haft.

En -02 med 9 ägare låter ganska mycket ja, skulle nog letat efter något annat alternativ om nu inte bilen tilltalar dig så pass mycket. Bilen ska ju helst inte haft så många ägare eftersom bilen slits oerhört mycket när den brukats av så pass många personer!! Mitt tips är absolut att hitta ett annat alternativ smile lycka till
Senast redigerat av Wilsgaard (20 maj 2010)

1 335 Inlägg
20 maj 2010
Risken med bilar som haft många ägare är ju att många har vart å skruvat på bilen så den är "sönder" skruvad. Behöver ju dock inte vara så...

Trucker
2 710 Inlägg
20 maj 2010
Visst är 9 ägare mkt för en 02a men sen så finns de andra saker man bör ta hänsyn till oxå. Den KAN ha gått inom familjen tex , blir 2 ägare där. Sen räknar vi ej bilhandlarna då. så..

Min har haft 8 ägare om man kollar i Transportstyrelsens sida. Har begärt utdrag från Transportstyrelsen och fick reda på att den haft 4 privata ägare, inkl mig. Stirra dig ej blint på miltal o antalet ägare. Tycker du om bilen, ta reda på info smile

Mvh

Fart missbrukare

1337
1 343 Inlägg
20 maj 2010
Har 8 ägare på min enligt transportstyrelsen.
Endast 2 faktiska ägare.

killen köpte bilen ny av en bilfirma.
sen tig han den på kredit, la om krediten via bilfirman osv..
varje gång bilfirman eller kreditinstitut rör bilen blir det många ägare.

Dock ska man vara försiktig om det är många ägare förutom bilfirmor och liknande..
Historiken på bilen är viktig då eftersom en hel del papper har en tendens att försvinna om man byter så ofta..
Annars kan jag inte se något problem..

I'm not a fighter, I'm a lover!

1 570 Inlägg
20 maj 2010
Bilen kan ha varit inom samma familj i flera år, bytt ägare där, om någon i familjen varit företagare har den varit firmabil osv. Det måste ju inte vara negativt. Hur ofta ägarbytena skett är mer intressant tror jag.

15 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Okej, jo jag tyckte oxå det var lite många ägare på en 02a, men man ska väl inte stirra sig blint på miltal och ägare. Jag får ringa och fråga.
Senast redigerat av Fridahh (20 maj 2010)

2 038 Inlägg
20 maj 2010
Nu är ju iof min en 87a, men den har haft 20 ägare innan mig, och den såg ut därefter, rejält sliten inredning. hur rostig som helst (förmodligen knappt blivit tvättad imellan bytena...) mycket sönderskruvat och klåplösning.
bränslepumpen och filtret hänger i tyrapp och ståltråd.
hälften av alla vakuum slangar var av och ihop brända.
elen såg ut som ett fågelbo.

Nu är ju den du har kollat på dock en 02a. Men är ju ett exempel på hur det kan bli om det fortsätter.
Senast redigerat av Nosliwe (20 maj 2010)

4 005 Inlägg
20 maj 2010
Min röda 740 hade ~30 ägare. smile Men tufffade på bra ändå förutom att den var slö.

Många ägare behöver inte alltid betyda att det är negativt. Undersök bilen ordentligt så vet du ju i vilket skick den är idag, gårdagen är ju rätt irrelevant.
Senast redigerat av linuslinje (20 maj 2010)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 maj 2010
5 ägare på golfen, men totalt 2 fysiska...stirra dig inte blind på antalet ägare, kolla efter fel på bilen istället för det är ju det som spelar roll...
kan tänka mig att vissa bilar som e dyra i drift har haft många ägare på kort tid för kalle som jobbar på ica inte insett att bromsar kostar si och så mycket på sin nya dyra bil, eller fick ta Finax- lån för att betala oljebytet och blivit tvungna att sälja av bilen

2 014 Inlägg
20 maj 2010
Ett högt ägarantal på en bil är snarare en indikation på att man bör kolla upp dess historik noggrannare och vara mer aktsam på dess skick, inte en garanterat negativ sak.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 174 Inlägg
20 maj 2010
Alecci skrev:
Ett högt ägarantal på en bil är snarare en indikation på att man bör kolla upp dess historik noggrannare och vara mer aktsam på dess skick, inte en garanterat negativ sak.

True!
Om du ber bilhandlaren att ge dig full historik på bilen så kan dom kolla det. Om dom vägrar skicka ett mail så kan jag kolla upp alla ägare åt dig
Senast redigerat av Akka (20 maj 2010)

677 Inlägg
20 maj 2010
min bil har 12 ägare dock endast 4 privat personer, gått runt mellan bilfirmor o skit.

men det var mycket bond meck på den och lite annat som man fått fixa upp nu men i stora hela så gå på hur bilen verkar och är. Är det för bra är det ofta det
Senast redigerat av Bergkuist (20 maj 2010)

15 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Det är en privatägare som har den och jag kollade upp den på transportstyrelsen, hur gör jag om jag är intresserad? kan man kolla upp alla ägare eller skall man fråga ägaren?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 maj 2010
Min saab hade haft 12 ägare eller ngt sånt å det är en 98a!tongue hahah

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

250 Inlägg
20 maj 2010
En annan sak som är positivt med få ägare är att man oftast brukar ta hand om bilen lite mer om man har den länge..

Volkswagen - Das Auto

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 maj 2010
Puttski skrev:
En annan sak som är positivt med få ägare är att man oftast brukar ta hand om bilen lite mer om man har den länge..

Något som märktes tydligt på min cheva. obefintlig rostskyddsbehandling under och vid motorrenoveringen visade det sig att det slarvats en hel del med oljebytena genom åren. (innan år 2000 ungefär så har den bytt ägare minst en gång per år sen 1988, vet dock inte hur många bilhandlare som varit inblandade)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

15 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Känner oxå så ang skötseln, så jag tror inte jag ens vill titta på den 12 ägare -02a

l33t
65 Inlägg
20 maj 2010
Bilar med många ägare går bort enligt mig. Har man en bil mindre än ett år är man inte nöjd med den och har flera personer tänkt likadant är det antagligen en problembil.

Sök