2326
Sök

Trimtips BMW 523 E39

23 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#1
Ja nu har det hänt!!!...Fartblindheten har slagit till igen, och man tycker att bilen är för lam.
Någon som vet hur man skulle kunna tillfälligt bota denna syndrom???


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 maj 2010
#2
Byt bil, de är ju automat för fan kommer aldrig ge någon upphestande effekt skillnad oavsett vad du gör på en två tons sugis bil med automat

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 570 Inlägg
21 maj 2010
#3
Det finns väl chip till dem. Från 170 till 185hk, om det funkar har inte jag någon aning om smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
21 maj 2010
#4
sitter väl samma "strypta" insug på dom där som på 2,8orna har jag för mig, isf byt till ett 2,5 insug så får du mer drag i övre registret, men tappar lite av bottendraget.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 353 Inlägg
21 maj 2010
#5
Wikstromm skrev:
Byt bil, de är ju automat för fan kommer aldrig ge någon upphestande effekt skillnad oavsett vad du gör på en två tons sugis bil med automat

eh 2ton? kompis du ska nog läsa på lite mer, bilen väger 1530, dvs lika mycket som min och alla andra saab 9000 (1520 i papper för o va petig)

åter till TS:
tyvärr e det som sagt en sugmotor och inte mycket att göra åt saken, chippa ger inte mycket.. beror helt på hur djup din plånbok är, turbokonvertera osv osv..
den vanligaste "trimmetoden" är att lätta bilen, så kasta ut allt ur bilen förutom förar stolen så kommer du känna skillnad wink
(OCH JA VILL INTE HA NÅGRA J**LA PÅHOPP OCH KOMMENTARER, HAN BER OM TRIMTIPS OCH HAN FICK DET BILLIGASTE SOM ÄR DE MEST SJÄLVKLARA OCH INTE KOSTAR NÅT..)


hellaflush!
1 266 Inlägg
21 maj 2010
#6
Turbokonvertera big_smile Eller köp 540/m5 motor smile


12 Inlägg
21 maj 2010
#7
Turbokonvertera kan du ju alltid göra.. att chippa en sugmotor är bortkastade pengar

23 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#8
NITROUS skrev:
sitter väl samma "strypta" insug på dom där som på 2,8orna har jag för mig, isf byt till ett 2,5 insug så får du mer drag i övre registret, men tappar lite av bottendraget.

motorn är en 2,5 liters sexa...


dARKiE
5 031 Inlägg
21 maj 2010
#9
Dan87 skrev:
NITROUS skrev:
sitter väl samma "strypta" insug på dom där som på 2,8orna har jag för mig, isf byt till ett 2,5 insug så får du mer drag i övre registret, men tappar lite av bottendraget.

motorn är en 2,5 liters sexa...

Har du bytat motor då?
Vad jag vet så sitter det liten sexa på 2.3 liter i 523:orna därav namnet 5(23)

Som 328 (2.8l) , 325 (2.5l)   540 (4.0L v8) osv

Men är dock inte lönt att trimma en sugis om du inte vill lägga x2 dubbelt av bilens värde utan turbomatning utan någon värre märkbar skillnad tyvärr.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

564 Inlägg
21 maj 2010
#10
Darkie skrev:
Dan87 skrev:
NITROUS skrev:
sitter väl samma "strypta" insug på dom där som på 2,8orna har jag för mig, isf byt till ett 2,5 insug så får du mer drag i övre registret, men tappar lite av bottendraget.

motorn är en 2,5 liters sexa...

Har du bytat motor då?
Vad jag vet så sitter det liten sexa på 2.3 liter i 523:orna därav namnet 5(23)

Som 328 (2.8l) , 325 (2.5l)   540 (4.0L v8) osv

Men är dock inte lönt att trimma en sugis om du inte vill lägga x2 dubbelt av bilens värde utan turbomatning utan någon värre märkbar skillnad tyvärr.

Riktigt så enkelt är det inte längre tyvärr. BMW övergav det tankesättet vid mitten på nittiotalet om man bortser från 745 E23 som var på 3,5L fast med turbo.

540 E39 är till exempel på 4,4L. 320 är beroende på årsmodell 2,2L, och 523 finns med 2,5L motor.

Mvh Johan

727 Inlägg
21 maj 2010
#11
turbogrenrör finns att tillgå till din motor så varför inte slå till på en turbokonvertering? big_smile En hel del jobb men du får mycket effekt för pengarna, eller veva ner en 540 motor med tillhörande drivlina och bakvagn, vad som blir billigast kan jag dock ej svara på

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
21 maj 2010
#12
Dan87 skrev:
NITROUS skrev:
sitter väl samma "strypta" insug på dom där som på 2,8orna har jag för mig, isf byt till ett 2,5 insug så får du mer drag i övre registret, men tappar lite av bottendraget.

motorn är en 2,5 liters sexa...

det är jag medveten om, men M52B28 har ett "strypt" insug, vill man ha mer puff i övre registret sätter man dit ett insug från M50B25, kanske funkar på din också.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök