hejsan!
Har fått lite problem med min 318i-88 med m40 motorn..
började en dag hacka till följd av att den dog.. jaha va nu? på med tändningen igen och starta, hoppa igång och gick i 5-10 sek sen hosta den till och dog igen.. innan den dog då gick den finfint i motorgången ska jag tillägga.
hur som helst, när bilen dött, pumpen dött så klickar de ibland till i ett relä som sitter på torpedväggen. (detta då tändningen va påslagen)
Det sitter ett vitt relä, och 2 gula reläer brevid varandra där och det mittersta gula går till pumpen. (pump gick vid bygling)
när de vita reläet klickar försvinner spänningen på pumprelät.
efter lite allmän felsökning så bytte jag båda dessa reläer, utan framgång. samma jäkla fel fortfarande..
i samma ögonblick som det vita relät klickar så stanna genast pumpen och motorn hostar till och dör i vissa fall. beror lite på hur mycket och hur långa klickningar i reläet de är.
Det konstiga är att motorn kan gå i typ 10 min utan ett enda hack. sen dö och sen om man har tur så startar den igen. startar den inte efter de så provade jag att ha tändningen påslagen en stund och sen starta. då gick de fint. innan de ville den inte starta under upprepade gånger i ca 2 timmar.
har gjort rent jordpunkter och kört med elrengörning, bytt de 2 reläerna
och sen har jag även kollat om de fanns gnista då den inte ville starta. de gjorde de inte...
Har även resistans mätt både den induktiva givaren vid remhjulet och tändspolen. alla värden stämmer överens med de i hayens boken.
vad kan de vara för fel? jag har letat överallt!
kan det vara ecu´n som börjat glappa på något sätt?
jag är 100% säker på att de är elfel, så snälla kom inte med " har du kollat bränslefiltret?" komentarer!
någon som har haft något liknande fel på denna motorn?
skriv gärna!
Mvh henke