2550
Sök

Precis köpt min första bil!

15 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Hej!

Det blev en Golf 4 -99 15400mil smile

Ni får gärna ge mig lite snälla tips till en nybliven bilägare

Enligt Golf så skall bilen in på service var 12månad/1000mil för olja och oljefilter, var 24månad skall bromsvätskan bytas och var 6000mil skall tändstiften bytas, jag har läst en hel del på detta forum och ser att vissa människor byter olja vid 500mil och tändstift 1 gång om året även bromsvätskan?!?!?! så hur skall man göra? jag är lite pedantiskt av mig så jag byter hellre 1 gång för mycket än en gång för lite så är det överdrivet att byta tändstift,motorolja,oljefilter,bromsvätska årligen? ni får gärna ge eran syn på saken då jag inte kan så mycket, kanske en dag kan jag göra allt själv smile

+ är det billigare att köpa tändstift själv och sedan be verkstan byta och få tillbaka sina gamla så man vet att det är gjort?

trevlig helg!!!!!

Frida.
Senast redigerat av Fridahh (21 maj 2010)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 maj 2010
Följ VWs anvisningar, gjort de i tre-fyra år eller va ja haft golfen nu o de fungerar, det är förresten 1500 mil eller 12 mån o inte 1000 mil (enligt min bok iaf)...
Det är inte så att tändstiften är de som är dyrt på 6000 mila servicen, de gör i princip en 12000 mila service, förutom kamremmen, så det är ganska många servicepunkter förutom tändstift de gör

629 Inlägg
21 maj 2010
De med oljebyte är nog lite från person till person.. men jag själv skulle säga 1000-1500mil på olja,oljefilter och luftfilter möjligtvis kupéfilter om de finns.. Tändstiften är en hel jävla djungel idag! Finns tändstift som ska kunna gå 3000mil och ännu längre..

Bromsvätska.. Har bytat 1gång på 3år.. = Bromsarna fungerar fortfarande..

De är en "rekommendation" att byta bromsvätskan.

Låter du en verkstad göra det så är det bästa att du begär tillbaka de gamla stiften osv.

och kan du då köpa delar via en kompis eller få rabatt någonstans så är de bättre.. Dock lämnar inte verkstaden garanti på delar vilket leder till om ett tändstift tex. går sönder efter 1vecka så får du be verkstaden ta ut tändstiftet och sen får du själv köra och byta de sen får verkstaden montera det igen = Kostar mer än om du låter verkstaden fixa fram delarna osv. För då kan du bara lämna in bilen och säga att den går dåligt exempel smile

De finns alltid för och nackdelar som går att diskutera till man begravs...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 maj 2010
ang de där om att byta olja var 500e mil är det inget ts bör oroa sig för, misstänker att det är en vanlig 1.6 eller helt enkelt otrimmad bil som är köpt, de som byter var 500e mil e antingen shejker, korkade (vem fan vill lägga flera tusen om året på olja istället för nåt annat till en vanlig bruksbil) eller har en trimmad bil alternativt tätare serviceintervaller (evo bilarna...tex)..skillnad på en trimmad M3 och en 1.6 golf smile

1 212 Inlägg
21 maj 2010
byter själv olja filter minst två ggr år.stiften jag har kostar 1600:- och räcker en jäkla massa mil.

hör med http://www.garaget.org/mrcarfreak han håller bra priser på servisar och med kvalitet..

en bil som får bra omvårdnad håller längre.

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 maj 2010
Olja, stift och filter byter du ju själv på den bilen om det inte är jätteviktigt att ha en fullstämplad bok. En service om året kör jag med så slipper jag sitta och tänka på milen, kör man med bra grejjer duger det om man nu inte kör jättemycket eller bara korta sträckor

Rock'n Roll

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 maj 2010
Hello,  detta passar bättre i din blogg smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök