En vän fick för höga utsläpp på besiktningen. Kan ni skriva alla punkter som man kan åtgärda och klara besiktningen? Alla förslag är välkommna.
Vore bra att veta vilket K-värde den hade när den torskade på besiktningen, så kunde man någonlunda veta vilken bollpark man talar om.
Vi börjar i den billiga ändan:
1: Byt luftfilter 2: Sota ur motor och avgassystem vid att köra ett tag med motorn på högt varvtal. 20 minuter på 3500 varv borde räcka.
Försök besiktiga med dessa två åtgärden. Funkar inte det, så är det dieselverkstad som gäller. Mäta upp läckan i spridare, öppningstryck och homogenitet i spridningen samt pumptryck.
Drar den mycket smörjolja, så ger givetvis det utslag på K-värdet. Då är det vanligtvis ventiltätningar och eventuellt styrningar som måste bytas.
Jag ser rubriken. En (så gammal) diesel har ingen katalysator. Inget partikelfilter heller.