3416
Sök

storlek på strömkabel?

85 Inlägg
8 april 2005
Trådstartare
#1
Hejsan allihop!

är det någon som kan en formel eller nåt som beräknar hur grov strömkabel man ska ha beroende på slutsteg?


859 Inlägg
8 april 2005
#2
Finns ju formler för det när det gäller elinstallationer, men för bilstereo gäller lite annat. det finns en tabell på hur tjock kabel som är "rekommenderat" på nardik.se


Administratör
11 858 Inlägg
8 april 2005
#3
Jag skulle vilja säga att du ska ha så tjock du har råd med i princip. smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

85 Inlägg
8 april 2005
Trådstartare
#4
Theo: jag hittade inte riktigt den tabell du menar tror jag.. kan du länka? tack wink


85 Inlägg
8 april 2005
Trådstartare
#5
aaaah hittade nu wink tack för hjälpen!


7. Hur grova kablar skall jag dra till mitt slutsteg? 

Börja med att ta reda på hur mycket ström ditt slutsteg drar och räkna ut hur lång kabel som behövs. Vet du inte hur mycket ström ditt slutsteg drar kan det räknas ut enligt följande: Steg med 50% verkningsgrad. Total uteffekt i W vid 4 Ω multiplicerat med 2. Summan divideras sedan med matningsspänningen (vanligen 13 V). Exempel: Slutsteg på 4 x 50 W x 2 = 400 dividerat med 13 = 31,8 A. Ditt slutsteg drar ca 30 A max. Om du behöver 5 m kabel, läs i tabellen på 20 - 35 A och 5 m kabel = 16 mm2 kabel. Har du flera slutsteg summerar du strömförbrukningen. På samma sätt räknas jordkabeln ut. Som regel försöker man att jorda slutstegen sån nära stegen som möjligt, det blir inte bättre om du drar jordkabeln direkt till batteriet utan risken för att få spänningsfall och störningar ökar.

Om du har flera slutsteg så är det enklare att dra en (1) grov kabel från batteriet till slutstegen och sedan dela den till flera mindre kablar så nära slutstegen som möjligt. Att dra en "för grov" kabel är bara bra.

Tabellen uträknad för att få mindre än 0,5 V spänningsfall.

Fõrbruk-
ning 0 -
1,2 m 1,2 -
2,1 m 2,1 -
3 m 3 -
4 m 4 -
4,9 m 4,9 -
5,8 m 5,8 -
6,7 m
0-5A 1 1 1 1,5 1,5 2,5 2,5
5-10A 1,5 1,5 2,5 2,5 2,5 4 8
10-20A 2,5 4 8 8 8 10 10
20-35A 8 8 10 10 16 16 16
35-50A 8 10 10 16 16 21 21
50-65A 10 10 16 21 21 21 21
65-85A 16 16 21 33 33 33 33
85-105A 16 16 21 33 33 33 33
105-125A 21 21 21 33 33 45 45
125-150A 33 33 33 33 45 45 45

Kabelaria Max sÌkring Amp   Viktigt är också att du avsäkrar kabeln så nära batteriet. Det är då kabeln som skall avsäkras. Använd en säkring enligt tabellen här till vänster. Förbrukaren (t ex slutsteg) skall också avsäkras. Det vanligaste är att det sitter säkring fabriksmonterad på förbrukaren.
1 7,5
1,5 15
2,5 25
4 30
6 35
8 40
10 50
16 60
21 100
33 160
45 200
55 300

Viktigt är också att du avsäkrar kabeln så nära batteriet. Det är då kabeln som skall avsäkras. Använd en säkring enligt tabellen här till vänster. Förbrukaren (t ex slutsteg) skall också avsäkras. Det vanligaste är att det sitter säkring fabriksmonterad på förbrukaren.

saxat från nardik.se


671 Inlägg
8 april 2005
#6
Öppna steget och kolla hur grov kabeln är på insidan.

6 Inlägg
8 april 2005
#7
tjenare... Jag "kör" på 25mm2 ström och 30mm2 jord kablar, men just nu e de lite överdrift. Har kondensator samt ett 30A steg.

Hoppas detta hjälper dig lite =P

Säger bara RWD VOLVO! Skit samma om folk tycker dom e traktorer!!!! Dom håller för de mesta! =))

391 Inlägg
8 april 2005
#8
insidan på steget dem kablarna säger itne mycket,  strömen ska färdas bra mycket längre från bateriet till steget.    viktigt är även att man har en bra jord/jordpunkt  !

85 Inlägg
8 april 2005
Trådstartare
#9
tack allihopa för svaren! nu är det så att jag har redan dragna kablar men ville bara veta lite mer fakta wink


6 Inlägg
13 januari 2006
#10
Man borde nog inte öppna steget och ta mått därifrån, för kabeln i steget är ju kort
men en kabel som skall gå ända från batteriet till steget blir ju ganska lång så det måste passera mycket ström från batteriet till steget... Jag skulle rekommendera att du tar mått av tabellen ovanför!


2lateuloose
543 Inlägg
14 januari 2006
#11
chrizz skrev:
Jag skulle vilja säga att du ska ha så tjock du har råd med i princip. smile
Absolut!! ta så grovt du kan.. minst 21mm2 skulle jag tipsa om men gärna större
det är aldrig fel med feta kablar & vill du sen uppdatera är allt redan draget!

Öppna inte steget det är ointressant vad det är för st. på kablarna där inne

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

1 129 Inlägg
3 juli 2006
#12
CoSmoZ skrev:
chrizz skrev:
Jag skulle vilja säga att du ska ha så tjock du har råd med i princip. smile
Absolut!! ta så grovt du kan.. minst 21mm2 skulle jag tipsa om men gärna större
det är aldrig fel med feta kablar & vill du sen uppdatera är allt redan draget!

Öppna inte steget det är ointressant vad det är för st. på kablarna där inne
En kompis sa till mig att ja skulle köpa så grov kabel som möjligt för att få bästa strömtillförsel. Men jag tycker att det blir lite väll överdrivet om man t.ex. monterar en 50mm2 kabel till ett slutsteg som drar 5-600 watt max. Utan då håller ja faktiskt med om att man ska följa tabeller som ä till för sånt. Men när det gäller jordpunker så har ja märk att det är problem med att få bra jord/jordpunkt på en del bilar ibland, o då tycker ja inte att det spelar nån roll om man jordar direkt från batterit bara man har samma kabelstrolek på minuskabeln som på pluskabeln o t o m lite större kanske för dom som väljer de.


Kompisen sa oxå till mig att ja borde koppla en 8mm2 kabel till stereon för att få bra strömtillförsel till den och för att ja skulle slippa störningar vilket ja oxå tycker ä väll överdrivet. Men nån annan kanske har hört samma sak o håller med honom?.

10 287 Inlägg
3 juli 2006
#13
Njäää...

Plockar du bara lågnivå från din stereo så behövs inga 8mm2 inte. Fast visst kanske man man mäta lägre störnivå om man drar en tåt direkt från batteriet till stereon men jag betvivlar att det skulle göra någon hörbar skillnad förutom i extrema fall.

/Göran

Palicuse skrev:
Kompisen sa oxå till mig att ja borde koppla en 8mm2 kabel till stereon för att få bra strömtillförsel till den och för att ja skulle slippa störningar vilket ja oxå tycker ä väll överdrivet. Men nån annan kanske har hört samma sak o håller med honom?.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

LillNaisarn
3 juli 2006
#14
http://www.robzon.com/uploader/uplfolders/upload6/tabell.JPG

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
2 november 2008
#15
klipp till den lite så den passar bara smile

~Andy~

Mercedes
63 Inlägg
2 november 2008
#16
skala ner den bara så den passar i steget:) tjocka kablar är alltid bra

"Riktiga män luktar diesel"

310 Inlägg
2 november 2008
#17
de finns ju gaffelkabelskor att köpa.. kör de till min 32mm2 kabel och större finns det alltid..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

400 Inlägg
2 november 2008
#18
Så grovt som möjligt smile
21 till steron har jag xD

Ride Like You´ve Never Been Hurt

21 761 Inlägg
2 november 2008
#19
sahi skrev:
~50 kubik.
Den kabeln skulle jag vilja se. wink

Gör som _IsakssoN_ föreslår, eller så köper du strömförminskare: www.blekingebilradio.se/ProductPopup.as … 8_1747.jpg  finns några olika varianter.

Att klippa bort en del trådar är oseriöst gjort enligt mig. smile

18 Inlägg
14 oktober 2013
#20
Tjo!

Lånar tråden lite.

Så om jag förstår rätt så till dessa sakerna behöver jag:

          Steg 1:
Uteffekt 2ohm (RMS): 1000W
Uteffekt 4ohm (RMS): 600W x 2 = 1200W

          Steg 2:
6x75 Watt = 450W x 2 = 900W                                         1200 + 900 = 2100W / 13 = ca 161,5A


Som är på en 5m sladd mer än 45mm2 ??

Stämmer detta? eller rätta mig om jag har fel!

Tacksam för svar!



Sök