3500
Sök

Diesel Trimning,

LillNaisarn
15 juni 2006
Trådstartare
#1
Tänkte om ngn har tips på ngn bra sida där dom säljer diverse roliga prylar till Diesel Motor,
Motorn är en MB 250D 10v - 86 (2,5liters diesel femma om ngn undrar) Det är en sug motor det handlar om  .
Senast redigerat av LillNaisarn (15 juni 2006)

Fartygsingenjör
550 Inlägg
15 juni 2006
#2
skulle nog kolla itsfun.nu först.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

LillNaisarn
15 juni 2006
Trådstartare
#3
wrapman skrev:
skulle nog kolla itsfun.nu först.

har inte dom bara chip ?

517 Inlägg
15 juni 2006
#4
om du menar "roliga prylar" såsom i effekt höjande komponenter, så finns det nog inte mer än sportlufts-filter att erbjuda i butikerna sad

Men diesel motorer brukar svara ganska bra på turbo-konverteringar utan några som helst modefikationer invändigt, så man behöver inte göra så stora ingrepp för att få det att funka tillfredställande.

Är inte speciellt inne på mercedes, men kanske ett grenrör+turbo från en TD-merca passar rakt på och då är man ju en bit på vägen till en bra mycket piggare bil.

5 710 Inlägg
15 juni 2006
#5
Din spis är ju inte direkt "optimal" för trimmning....o skall du få någon riktig fart i den kommer det nog kosta dig en slant och en heeel del tid.

Hursom, GIK har turbosatser:
http://www.gikturbo.se/

MVH Jonas
..............

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
15 juni 2006
#6
turbo är det första du får slänga på den.. som Ghost_face sa så borde nog turbo + grenrör från en TD-merca passa rakt på...
du får sen ta och höja laddtrycket, så mycket du vågar tongue men bilen klarar nog bra av 1,5 bar (i och med att det är diesel) . kanske mer också!
dock är en viktig sak , som också gör att laddtrycket orkar stiga, att du ger den tillräcklig matning.
du får ta och skruva upp det rejält.

sen-har du ELR? (har ingen aning vad det är eller hur det funkar men det finns på vissa w124:or..)smile
men ifall inte så finns det (från den sidan naftapumpen är, sett) på höger sida ett "lock" som du får skruva loss,tror de satt där. borde sitta bed 6 skruvar har jag för mig. det locket  öppnar du och längst ner till vänster finns matningsskruven. om du lossar på den ökar matningen med 10% / varv du lossar den .
i mitten finns en stor insex skruv som du ställer maxvarvtalet på . det ökar om du spänner till skruven.

men börja inte trimma utan att du sätter på turbo, för du får inte ut så mycket mera effekt så du blir nöjd i såna fall.

så, lycka till! smile


LillNaisarn
16 juni 2006
Trådstartare
#7
Simppi skrev:
turbo är det första du får slänga på den.. som Ghost_face sa så borde nog turbo + grenrör från en TD-merca passa rakt på...
du får sen ta och höja laddtrycket, så mycket du vågar tongue men bilen klarar nog bra av 1,5 bar (i och med att det är diesel) . kanske mer också!
dock är en viktig sak , som också gör att laddtrycket orkar stiga, att du ger den tillräcklig matning.
du får ta och skruva upp det rejält.

sen-har du ELR? (har ingen aning vad det är eller hur det funkar men det finns på vissa w124:or..)smile
men ifall inte så finns det (från den sidan naftapumpen är, sett) på höger sida ett "lock" som du får skruva loss,tror de satt där. borde sitta bed 6 skruvar har jag för mig. det locket  öppnar du och längst ner till vänster finns matningsskruven. om du lossar på den ökar matningen med 10% / varv du lossar den .
i mitten finns en stor insex skruv som du ställer maxvarvtalet på . det ökar om du spänner till skruven.

men börja inte trimma utan att du sätter på turbo, för du får inte ut så mycket mera effekt så du blir nöjd i såna fall.

så, lycka till! smile

1,3 - 1,5 klarar en sån motor jag har utan några ingrepp i motorn förutom att höjja pumpen, om man ska ladda mera så måste man göra en större operation,

Jag har funderat det dära med hänga på en turbo , men det är att jag är totalt ny inom allt med Turbo, funderar på ngn upgraderings turbo till mb eller liknande,
jonTe skrev:
Din spis är ju inte direkt "optimal" för trimmning....o skall du få någon riktig fart i den kommer det nog kosta dig en slant och en heeel del tid.

Hursom, GIK har turbosatser:
http://www.gikturbo.se/

Jag hade inte precis tänkt ngn " Extreme " bil inom gata, men kring 150 - 200hk ska det inte vara några större besvär att plocka ur, finns dom som plockat ut 350+ ur 300Diesel motorer etc.

Nja ngn ny "snurra" blir det nog inte, tänkte inte lägga allt för många tusen på att trimma bilen, för som sagt så är det en 250D(öd) , om man hänger på turbo och sånt som på en 250DT motor får den 125hk / 250nm , det är ju betydligt bättre än nuvarande 90hk / 154nm...

Kompressor skulle vara roligt att prova men det tycks vara ganska svårt och dessutom kosta bra mycket mera än Turbo sad

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
18 juni 2006
#8
LillNaisarn skrev:
Jag hade inte precis tänkt ngn " Extreme " bil inom gata, men kring 150 - 200hk ska det inte vara några större besvär att plocka ur, finns dom som plockat ut 350+ ur 300Diesel motorer etc.

Nja ngn ny "snurra" blir det nog inte, tänkte inte lägga allt för många tusen på att trimma bilen, för som sagt så är det en 250D(öd) , om man hänger på turbo och sånt som på en 250DT motor får den 125hk / 250nm , det är ju betydligt bättre än nuvarande 90hk / 154nm...

Kompressor skulle vara roligt att prova men det tycks vara ganska svårt och dessutom kosta bra mycket mera än Turbo sad

kompressor på diesel kunde ju va riktigt kul ja! skulle väl bli ett jäla segdrag (som är bra redan från början då wink)..men som sagt kostar det väl en del..hmm

som en parentes kan jag säga att grannen här har plockat 450 +hk ur en 300td maskin smile ...

men satsa på en turbo från t.ex. de nyare modellerna av w123 300td (de har större turbo,sån som jag har i min merca) så har du väl en del att utgå ifrån...

mvh


6 Inlägg
20 december 2008
#9
eller så byter du motor direkt till en med turbo då du behöver en pump som stödjer turbo.den har en extra vacumklocka så att det ger extra soda vid laddtryck. sen ic,2.5 tums rör vrida på pumpen och lite mer ladd så har du en 170 roliga.eller skicka pumpen på element fix till 7mm, större turbo och annat grenrör.lite puts i kanalerna.ja då går den ännu hårdare.big_smile


Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
20 december 2008
#10
gw motorprodukter om du är ute efter pumpelement, spridare m.m. släng dit en turbo å ställ på pumpen, billigast å enklast.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

52 Inlägg
17 februari 2009
#11
ingen idé att höja laddtryck innan du matar på diesel, men som sagt.. Få i större element och ställ på den så mkt du orkar så kan du ladda 2 bar och uppåt utan problem.. Men det är ju bättre att utgå på en 300d OM603 eller OM606(24v 300d)

29 Inlägg
2 november 2010
#12
Mynä-pump och större turbo

Framhjulsdrift är skit.


Sök