3793
Sök

Rolig rwd/4wd bil som passar såväl på sommarn som på vintern? (TURBO BIL MAX 40-45K)

Saaboholic
3 129 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#1
Börjar komma in allt mer på att skaffa rwd igen och skulle gärna vilja ha lite tips.

Krav:
Manuell
Turbo bil
Ska tåla att köras (inge skit som har kass låda, bakaxel eller liknande original).
RWD/4WD

Det jag spanat på hittils:
940/960 turbo
200sx s13
Audi s4

Dela gärna med er av era personliga erfarenheter, tips och trix osv!
Senast redigerat av hedley (25 maj 2010)

"Liberty of thought is the life of the soul"

4 001 Inlägg
24 maj 2010
#2
940 går bort om du inte skaffar en med M90-låda
S4 är 4WD

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Ljud freak !
928 Inlägg
24 maj 2010
#3
s13 så får du byta vevlager efter typ 1 vecka


Saaboholic
3 129 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#4
kolvas skrev:
940 går bort om du inte skaffar en med M90-låda
S4 är 4WD

glömde skriva att 4wd går fint med!

"Liberty of thought is the life of the soul"

100% ninja
342 Inlägg
24 maj 2010
#5
Bmw_Bertil skrev:
s13 så får du byta vevlager efter typ 1 vecka

dagens myt, vevlagrena går om man är ett jävla jon, men inte annars. sköter man oljebyten och inte är helt dum i huvudet så ska den hålla ganska bra faktiskt. sen så är det inte så svårt att installera en oljekyl? gör man detta så eliminerar man problemet.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

Ljud freak !
928 Inlägg
24 maj 2010
#6
Polare te mig köpte sig en s13 monterade oljekyl byte olja filter. Körde inte speciellt hårt med bilen men den bröt ihop efter 1 vecka så.. Ut går endast från egna efarenheter och alla som man vet har haft problem med vevlagrena.


391 Inlägg
24 maj 2010
#7
Jag har då aldrig haft ngt problem me vevlagren på min o då kan ja lova dej att min bil går hårt nästan varje dag.

Ja skulle satsat på en s13 iaf smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2010
#8
Volvo är ett beprövat koncept, men slänger faktiskt in ett Bmw-alternativ denna gången i och med att det var aktuellt i din tidigare tråd. Men denna gången en med turbomotor original, Bmw 745i E23.

Skall tåla på att trimmas och köras hårt, är en eftertraktad modell/motor just på grund av detta. "Det sägs att motorn ska palla 380hk och runt 600-650nm med endast uppställt laddtryck och omprogrammerad styrvara för sprut/tändning"
Hittade lite här: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=198032, finns garanterat mer om du söker.

Finns ett par ex på blocket, detta* ser väl trevligast ut men dyr. Vet inte vad du har för budget (står 40.000.40.000:- i rubriken?) men det är kanske fullt möjligt att pruta?
*http://www.blocket.se/trelleborg/Bmw_745_Turbo_Executive_27352612.htm?ca=20&w=3

Nackdelen är att det är en omodern modell, ett gammalt exemplar och vinteregenskaperna i dessa äldre Bmw är lite giftiga. Fördelarna är en trimvänlig, tålig och fräck vagn som kommer ha ett bra andrahandsvärde, är som sagt en eftertraktad bil.

Väg för mot nackdelar själv, förslaget är framkastat i alla fall. smile
Senast redigerat av Rquired (24 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ljud freak !
928 Inlägg
24 maj 2010
#9
Lundberg_ skrev:
Jag har då aldrig haft ngt problem me vevlagren på min o då kan ja lova dej att min bil går hårt nästan varje dag.

Ja skulle satsat på en s13 iaf smile

Jaa de finns väl undantag som i allt. Men säger bara det så han vet,


Herr
1 722 Inlägg
24 maj 2010
#10
Bmw_Bertil skrev:
Lundberg_ skrev:
Jag har då aldrig haft ngt problem me vevlagren på min o då kan ja lova dej att min bil går hårt nästan varje dag.

Ja skulle satsat på en s13 iaf smile

Jaa de finns väl undantag som i allt. Men säger bara det så han vet,

Hur menar du nu?

Jag har haft min s13 i 4 år, har aldrig haft ett enda vevlagerras. det är snarare så att många 18årignar köper denna bil, sen ska det trimmas, men dom vet inte hur eller när. Sen blir det vevlagerras. inte så konstigt. Din polares motor va nog redan dödsdömd innan han köpte bilen.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Ljud freak !
928 Inlägg
24 maj 2010
#11
LocKtar skrev:
Bmw_Bertil skrev:
Lundberg_ skrev:
Jag har då aldrig haft ngt problem me vevlagren på min o då kan ja lova dej att min bil går hårt nästan varje dag.

Ja skulle satsat på en s13 iaf smile

Jaa de finns väl undantag som i allt. Men säger bara det så han vet,

Hur menar du nu?

Jag har haft min s13 i 4 år, har aldrig haft ett enda vevlagerras. det är snarare så att många 18årignar köper denna bil, sen ska det trimmas, men dom vet inte hur eller när. Sen blir det vevlagerras. inte så konstigt. Din polares motor va nog redan dödsdömd innan han köpte bilen.

helt original förutom olje kyl och något chip. Visst finns det dom som kör på och tror dom kan bygga motor. Och så finns det dom som har bilar som håller i evigheter. Allt beror på hur man sköter bilarna.


KHRacing
24 maj 2010
#12
Evo 1

Saaboholic
3 129 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
Volvo är ett beprövat koncept, men slänger faktiskt in ett Bmw-alternativ denna gången i och med att det var aktuellt i din tidigare tråd. Men denna gången en med turbomotor original, Bmw 745i E23.

Skall tåla på att trimmas och köras hårt, är en eftertraktad modell/motor just på grund av detta. "Det sägs att motorn ska palla 380hk och runt 600-650nm med endast uppställt laddtryck och omprogrammerad styrvara för sprut/tändning"
Hittade lite här: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=198032, finns garanterat mer om du söker.

Finns ett par ex på blocket, detta* ser väl trevligast ut men dyr. Vet inte vad du har för budget (står 40.000.40.000:- i rubriken?) men det är kanske fullt möjligt att pruta?
*http://www.blocket.se/trelleborg/Bmw_745_Turbo_Executive_27352612.htm?ca=20&w=3

Nackdelen är att det är en omodern modell, ett gammalt exemplar och vinteregenskaperna i dessa äldre Bmw är lite giftiga. Fördelarna är en trimvänlig, tålig och fräck vagn som kommer ha ett bra andrahandsvärde, är som sagt en eftertraktad bil.

Väg för mot nackdelar själv, förslaget är framkastat i alla fall. smile

Inte ett dåligt förslag men väldigt stora och klumpiga bilar?
Hur är det med bmws v8.or är dessa lätt trimmade?

"Liberty of thought is the life of the soul"

German Engineering
9 083 Inlägg
25 maj 2010
#14
Nissan 200Sx S13 hade jag aldrig vågat satsa på, vanligaste barnsjukdomen är vevlagerras och de flesta är sönderkörda. Finns inte många fina exemplar kvar, så rekommenderar Audi S4/S6 2.2TQ, passar såväl som sommar och vinter smile

Lycka till.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Saaboholic
3 129 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#15
CarpeDiem skrev:
Nissan 200Sx S13 hade jag aldrig vågat satsa på, vanligaste barnsjukdomen är vevlagerras och de flesta är sönderkörda. Finns inte många fina exemplar kvar, så rekommenderar Audi S4/S6 2.2TQ, passar såväl som sommar och vinter smile

Lycka till.

Tack.
Verkar dock inte helt enkelt att hitta dess till rimligt pris i bra skick heller.
Vart köper man trim/chip osv till dem?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 maj 2010
#16
hedley skrev:
Rquired skrev:
Volvo är ett beprövat koncept, men slänger faktiskt in ett Bmw-alternativ denna gången i och med att det var aktuellt i din tidigare tråd. Men denna gången en med turbomotor original, Bmw 745i E23.

Skall tåla på att trimmas och köras hårt, är en eftertraktad modell/motor just på grund av detta. "Det sägs att motorn ska palla 380hk och runt 600-650nm med endast uppställt laddtryck och omprogrammerad styrvara för sprut/tändning"
Hittade lite här: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=198032, finns garanterat mer om du söker.

Finns ett par ex på blocket, detta* ser väl trevligast ut men dyr. Vet inte vad du har för budget (står 40.000.40.000:- i rubriken?) men det är kanske fullt möjligt att pruta?
*http://www.blocket.se/trelleborg/Bmw_745_Turbo_Executive_27352612.htm?ca=20&w=3

Nackdelen är att det är en omodern modell, ett gammalt exemplar och vinteregenskaperna i dessa äldre Bmw är lite giftiga. Fördelarna är en trimvänlig, tålig och fräck vagn som kommer ha ett bra andrahandsvärde, är som sagt en eftertraktad bil.

Väg för mot nackdelar själv, förslaget är framkastat i alla fall. smile

Inte ett dåligt förslag men väldigt stora och klumpiga bilar?
Hur är det med bmws v8.or är dessa lätt trimmade?

Ungefär lika stor som dagens Bmw 5-serie, det vill säga 4.9m lång så visst det är ingen smidig bil. Hela 1700kg väger den med, trots det gjorde den 0-100 på 7.9sek original så stor tung och snabb!

Bmw med V8 i denna prisklassen är med sugmotorer, tror tyvärr inte de är så trimvänliga om du inte ger den extra andningshjälp. En kompressorsats från ESS Tuning till en 540i kostar då 50.000:-, bilen tillkommer tyvärr. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
25 maj 2010
#17
Bmw_Bertil skrev:
s13 så får du byta vevlager efter typ 1 vecka

Saaboholic
3 129 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#18
Niiko_ skrev:
Bmw_Bertil skrev:
s13 så får du byta vevlager efter typ 1 vecka


varför gör man ens ett inlägg enbart för att quota någon annan?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 maj 2010
#19
Audi S4:a, alla dagar.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Herr
1 722 Inlägg
25 maj 2010
#20
LeafBox skrev:
Audi S4:a, alla dagar.

motivera ett audi s4 köp! Jag går i tankar att köpa en s4, C4 90-95 alt s6 me samma motor!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!


Sök