Både Bmw och Mercedes har liknande och "rätt" fjädringskomfort, av den fasta typen. Bmw är rent generellt en mer sportig bil än den mer tillbakalutade Mercedes, men fjädringen upplever jag i standardversion lik en motsvarande Mercedes. Det är snarare styrning, drivlina, chassi etc. som är sportigt på Bmw.
Volvo och Saab är helt olika tyskarna, de är väldigt mjuka i både fjädringskomfort och sittkomfort. Inte bekvämt enligt mig, att bilen gungar fram förklarar sig självt varför det inte är lika trevligt men när det gäller stolarna så sitter man (jag) igenom enklare vid längre sittningar. Fasta stolar vinner i längden!
Och Audi, tja tänker du dig en triangel mellan Bmw, Mercedes och svenskarna (Volvo/Saab) med de sistnämnda i spetsen neråt (eftersom dessa inte håller samma klass som Bmw och Mercedes) och basen uppåt med tyskarna;
Ja då ligger lite äldre Audi mitt i denna, de har inte riktigt Bmw och MB-klass men klart över Volvo, Saab och liknande. Dessutom är Audi lite av en blandning mellan Mercedes inriktning på en avslappnad körupplevelse och Bmws sportiga körupplevelse.
Om du kollar på de modeller som kommit precis de senaste åren, får de nog anses ha kommit ikapp sina tyska konkurrenter. Det vill säga ligger i toppen av triangeln men fortfarande mitt mellan Bmw och MBOavsett så hade jag inte köpt en Mercedes, svaret har du i din fars W210: Rost och numera även mer eller mindre (beror på modell och årsmodell) elfel. Har själv en Mercedes, men skall säga att jag upplever inte rosten eller elfelen i sig som i närheten av lika störande som tillverkarens nonchalans mot problemet. Nej, Mercedes får bevisa att de kommit över dessa problemen innan jag vågar köpa en i alla fall!
Så mina tips är; Bmw 5-serie, Audi A6, Lexus GS450h (Hybrid, snabb, tyst, bekväm och problemfri) eller om din far känner sig riktigt våghalsig: Alfa Romeo 159/166 eller Jaguar S-type/XJ. Dessa är bilar med mycket magi, men halvdan kvalite och är dyra i drift. Inte lika vettiga som de ovan alltså.
Personligen plockar jag ut Bmw 5-serie och Lexus GS450h av dessa alternativen och väljer 5an på grund av körglädjen, kvalitén, inredningen och de låga ägarkostnaderna (5-serie är billigast i klassen underhålla enligt undersökning i Teknikens Värd). Lexus faller bort på grund av avsaknaden av körglädje och den billiga interiören, en nackdel med japanska bilar. Bygga bilar så det håller kan de, men inredningen känns fortfarande plastig som i en 90-tals budgetbil...
Lycka till med köpet!