Bmw 7-serie är en lyxbil, och i den andan har den därmed mer elektronik för att styra takluckan än vad en vanlig svenssonbil har totalt (Sagt med glimten i ögat förstås). Att el krånglar på gamla bilar är ingen nyhet oavsett modell, och naturligt nog krånglar bilar med mycket elektronik mer än bilar med lite.
Är det bara fel som trasig taklucka eller elhissar är den av mindre betydelse, går att fixa om man är lite händig och går också att strunta i och njuta av bilen i sig istället.
Elfel som man skall vara orolig för i sådana bilar beror viktigare områden, tex. kan V12an enbart gå på halva motorn. Varken enkelt eller billigt att fixa, men inte vidare vanligt och framför allt är det felet och liknande saker som du märker om du provkör.
Du skall ha klart för dig att en 750i är svindyr att både äga, köra och underhålla. Har du det tycker jag du kan fundera på detta exemplaret, verkar det viktiga i bra skick hade jag prutat lite för sakens skull och slagit till. Skit samma i att takluckan inte funkar, att någon elhiss sitter fast eller att färddatorn varnar för diverse fel som inte existerar i verkligheten.
Ett M-test eller liknande är nog att rekommendera, så får du svart och vitt på papper om det viktiga är i ok skick. Kostar runt en tusenlapp, eller mer beroende på var och vilken omfattning.
En 750i har förmodligen tio gånger fler saker som kan gå sönder än en "vanlig" bil, men den går definitivt inte sönder tio gånger oftare än en vanlig bil. Är du som sagt bara med på detta och att det i vissa fall är dyra och komplicerade saker att åtgärda så får du en lyxbil även med dagens mått för 8000:-
Slå till, och om något går sönder som du tycker blir för dyrt att åtgärda så sälj den i delar eller som reservdelsbil/objekt. Hellre det än att den står still och faller i bitar
Som M103 skrev, det kan kosta betydligt mer att få den gatlegal. Just därför är ett M-test ett bra alternativ, då får du en idé om vad som behöver åtgärdas och vad som kommer behöva åtgärdas inom en snar framtid på ett mycket mer utförligt sätt än en vanlig besiktning.
Glöm inte att surfa in på www.autopower.se och läsa "begagnatguiden" för Bmw E32. Där har du de vanliga felen på denna modellen uppradade och förklarade, och även de vanliga felen på motorerna bla. just 750i.