3154
Sök

Köpråd: bmw 750

65 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjena har fått ett lite suktande erbjudande.

Min arbetsgivare har en bmw 740/750 (med v12) ståendes som han inte har tid att pilla med och fråga då om jag vill köpa den.
Vad jag vet finns de lite små elfel, så som att inte takluckan och rutorna går att öppna.
Vet inte mkt mer än det och att de va en 89 lr tidigare kanske t.o.m. Den är alltså inte besiktigad.
Han lovar att den funkar att köra med iaf.

Min fråga är då; är den värd 8000 eller kommer det bara vara en pain in the ass som kommer strula en massa.


1 482 Inlägg
27 maj 2010
#2
Elfel och 750 rimmar inge bra i mina öron.

Svårt att veta när man själv inte sett bilen..

BLT Service
Theracords Music Label

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
27 maj 2010
#3
Trasslande elsystem i BMW 750 är tyvärr rätt vanligt, och att lokalisera felen är inte speciellt enkelt. Jag tycker inte att det låter som något bra köp.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 570 Inlägg
27 maj 2010
#4
8000 är bara början på äventyret. Det är väl allmänt känt att gamla lyxkryssare är löjligt billiga för de är dyra att hålla vid liv, särskilt då de värsta modellerna. Dyra delar och kräver ofta specialiserade killar som kan fixa dem. Du kan ju ha tur eller så kostar det 20-30k att få den genom besiktningen. Lite lotto. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 maj 2010
#5
Bmw 7-serie är en lyxbil, och i den andan har den därmed mer elektronik för att styra takluckan än vad en vanlig svenssonbil har totalt (Sagt med glimten i ögat förstås). Att el krånglar på gamla bilar är ingen nyhet oavsett modell, och naturligt nog krånglar bilar med mycket elektronik mer än bilar med lite.

Är det bara fel som trasig taklucka eller elhissar är den av mindre betydelse, går att fixa om man är lite händig och går också att strunta i och njuta av bilen i sig istället.

Elfel som man skall vara orolig för i sådana bilar beror viktigare områden, tex. kan V12an enbart gå på halva motorn. Varken enkelt eller billigt att fixa, men inte vidare vanligt och framför allt är det felet och liknande saker som du märker om du provkör.

Du skall ha klart för dig att en 750i är svindyr att både äga, köra och underhålla. Har du det tycker jag du kan fundera på detta exemplaret, verkar det viktiga i bra skick hade jag prutat lite för sakens skull och slagit till. Skit samma i att takluckan inte funkar, att någon elhiss sitter fast eller att färddatorn varnar för diverse fel som inte existerar i verkligheten.

Ett M-test eller liknande är nog att rekommendera, så får du svart och vitt på papper om det viktiga är i ok skick. Kostar runt en tusenlapp, eller mer beroende på var och vilken omfattning.

En 750i har förmodligen tio gånger fler saker som kan gå sönder än en "vanlig" bil, men den går definitivt inte sönder tio gånger oftare än en vanlig bil. Är du som sagt bara med på detta och att det i vissa fall är dyra och komplicerade saker att åtgärda så får du en lyxbil även med dagens mått för 8000:-

Slå till, och om något går sönder som du tycker blir för dyrt att åtgärda så sälj den i delar eller som reservdelsbil/objekt. Hellre det än att den står still och faller i bitar smile

Som M103 skrev, det kan kosta betydligt mer att få den gatlegal. Just därför är ett M-test ett bra alternativ, då får du en idé om vad som behöver åtgärdas och vad som kommer behöva åtgärdas inom en snar framtid på ett mycket mer utförligt sätt än en vanlig besiktning.

Glöm inte att surfa in på www.autopower.se och läsa "begagnatguiden" för Bmw E32. Där har du de vanliga felen på denna modellen uppradade och förklarade, och även de vanliga felen på motorerna bla. just 750i.
Senast redigerat av Rquired (27 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Borstat grenrör!
125 Inlägg
6 september 2010
#6
Är också lite inne på att införskaffa mig en 750, men såvitt jag förstår finns de endast med automatlåda. Stämmer detta?

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 september 2010
#7
Ja tyvärr. Närmaste du kommer manuell låda med den V12:an är 850 CSI, och då snackar vi en helt annan ekonomi sad Tror icke 750/850(bortsett från CSI som enbart hade den) kunde fås med den 6-växlade manuella lådan, men det kanske finns något exemplar där ute som snurrar, who knows.

"When innovation meets passion!"

Borstat grenrör!
125 Inlägg
6 september 2010
#8
Mechanimal skrev:
Ja tyvärr. Närmaste du kommer manuell låda med den V12:an är 850 CSI, och då snackar vi en helt annan ekonomi sad Tror icke 750/850(bortsett från CSI som enbart hade den) kunde fås med den 6-växlade manuella lådan, men det kanske finns något exemplar där ute som snurrar, who knows.

Man tackar för ett så snabbt svar, då får det bli en bmw 740 istället smile

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 september 2010
#9
NFD skrev:
Mechanimal skrev:
Ja tyvärr. Närmaste du kommer manuell låda med den V12:an är 850 CSI, och då snackar vi en helt annan ekonomi sad Tror icke 750/850(bortsett från CSI som enbart hade den) kunde fås med den 6-växlade manuella lådan, men det kanske finns något exemplar där ute som snurrar, who knows.

Man tackar för ett så snabbt svar, då får det bli en bmw 740 istället smile

Ja där kan du få manuell låda tror jag, vet att det går i 840 men osäker på 740. Oavsett så får du mycket bättre bränsle-ekonomi och en i allmänt stabilare motor än den gamla V12:an. Själv suktat efter en manuell 840 med CSI-paket.. den dagen den plånboken ;/

"When innovation meets passion!"

414 Inlägg
6 september 2010
#10
NFD skrev:
Är också lite inne på att införskaffa mig en 750, men såvitt jag förstår finns de endast med automatlåda. Stämmer detta?

Ja. Det stämmer!


414 Inlägg
6 september 2010
#11
Mechanimal skrev:
Ja tyvärr. Närmaste du kommer manuell låda med den V12:an är 850 CSI, och då snackar vi en helt annan ekonomi sad Tror icke 750/850(bortsett från CSI som enbart hade den) kunde fås med den 6-växlade manuella lådan, men det kanske finns något exemplar där ute som snurrar, who knows.

Den vanliga 850i'n gick att få med manuell låda som standar.


"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 september 2010
#12
Powe_R skrev:
Mechanimal skrev:
Ja tyvärr. Närmaste du kommer manuell låda med den V12:an är 850 CSI, och då snackar vi en helt annan ekonomi sad Tror icke 750/850(bortsett från CSI som enbart hade den) kunde fås med den 6-växlade manuella lådan, men det kanske finns något exemplar där ute som snurrar, who knows.

Den vanliga 850i'n gick att få med manuell låda som standar.

Är du helt hundra på det? Dvs, icke CSI alltså? Also known as BMW M850 i de flestas ögon. Isåfall vore ju inte det helt fel, men tror det blir knepigt att hitta en då de lär vara skapligt sällsynta =P

"When innovation meets passion!"

414 Inlägg
6 september 2010
#13
Mechanimal skrev:
Powe_R skrev:
Mechanimal skrev:
Ja tyvärr. Närmaste du kommer manuell låda med den V12:an är 850 CSI, och då snackar vi en helt annan ekonomi sad Tror icke 750/850(bortsett från CSI som enbart hade den) kunde fås med den 6-växlade manuella lådan, men det kanske finns något exemplar där ute som snurrar, who knows.

Den vanliga 850i'n gick att få med manuell låda som standar.

Är du helt hundra på det? Dvs, icke CSI alltså? Also known as BMW M850 i de flestas ögon. Isåfall vore ju inte det helt fel, men tror det blir knepigt att hitta en då de lär vara skapligt sällsynta =P

Dem är ju hyffsat sällsynta. Men manuell låda var standar i 850i (den vanliga med 300hk)
Läste nyss Teknikens värld "alla bilar 1990" Och där stod det att en 6 växlad manuell låda gick att få från maj 1990! smile


"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 september 2010
#14
Powe_R skrev:
Mechanimal skrev:
Powe_R skrev:

Den vanliga 850i'n gick att få med manuell låda som standar.

Är du helt hundra på det? Dvs, icke CSI alltså? Also known as BMW M850 i de flestas ögon. Isåfall vore ju inte det helt fel, men tror det blir knepigt att hitta en då de lär vara skapligt sällsynta =P

Dem är ju hyffsat sällsynta. Men manuell låda var standar i 850i (den vanliga med 300hk)
Läste nyss Teknikens värld "alla bilar 1990" Och där stod det att en 6 växlad manuell låda gick att få från maj 1990! smile

Ok att det går att få med manuell, you've convinced me, men att MANUELL var STANDARD på vanliga 850? Nejdu, det går jag icke med på, automat är ju standard på vanliga 850. Går med på att så var fallet tills Rquired lägger sig i =P Hörru vakna nu!

"When innovation meets passion!"

414 Inlägg
6 september 2010
#15
Mechanimal skrev:
Powe_R skrev:
Mechanimal skrev:

Är du helt hundra på det? Dvs, icke CSI alltså? Also known as BMW M850 i de flestas ögon. Isåfall vore ju inte det helt fel, men tror det blir knepigt att hitta en då de lär vara skapligt sällsynta =P

Dem är ju hyffsat sällsynta. Men manuell låda var standar i 850i (den vanliga med 300hk)
Läste nyss Teknikens värld "alla bilar 1990" Och där stod det att en 6 växlad manuell låda gick att få från maj 1990! smile

Ok att det går att få med manuell, you've convinced me, men att MANUELL var STANDARD på vanliga 850? Nejdu, det går jag icke med på, automat är ju standard på vanliga 850. Går med på att så var fallet tills Rquired lägger sig i =P Hörru vakna nu!

Om en bil både finns med manuell och automatisk låda så är den manuella till 99.9% den som sitter i som standarutrustning!
Vet faktiskt bara en bil som har auto standar medans manuell var tillval. Det är Mercedes E50 AMG. Och den manuella lådan kostade 154000:- (hundrafemtiofyratusen)  Har dock alldrig sett en sådan med manuell. Men vet att dem såldes med manuell iaf.

Kan kanske hända att manuell var tillval utan extra kostnad på 850in? smile


Med.lem
3 759 Inlägg
6 september 2010
#16
Powe_R skrev:
Mechanimal skrev:
Powe_R skrev:

Dem är ju hyffsat sällsynta. Men manuell låda var standar i 850i (den vanliga med 300hk)
Läste nyss Teknikens värld "alla bilar 1990" Och där stod det att en 6 växlad manuell låda gick att få från maj 1990! smile

Ok att det går att få med manuell, you've convinced me, men att MANUELL var STANDARD på vanliga 850? Nejdu, det går jag icke med på, automat är ju standard på vanliga 850. Går med på att så var fallet tills Rquired lägger sig i =P Hörru vakna nu!

Om en bil både finns med manuell och automatisk låda så är den manuella till 99.9% den som sitter i som standarutrustning!
Vet faktiskt bara en bil som har auto standar medans manuell var tillval. Det är Mercedes E50 AMG. Och den manuella lådan kostade 154000:- (hundrafemtiofyratusen)  Har dock alldrig sett en sådan med manuell. Men vet att dem såldes med manuell iaf.

Kan kanske hända att manuell var tillval utan extra kostnad på 850in? smile

Inte när det handlar om BMW lyxbilar.
Är inte bomsäker, men är iaf övertygad om att standardlådorna var auto.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

2 656 Inlägg
6 september 2010
#17
Powe_R skrev:
Mechanimal skrev:
Powe_R skrev:

Dem är ju hyffsat sällsynta. Men manuell låda var standar i 850i (den vanliga med 300hk)
Läste nyss Teknikens värld "alla bilar 1990" Och där stod det att en 6 växlad manuell låda gick att få från maj 1990! smile

Ok att det går att få med manuell, you've convinced me, men att MANUELL var STANDARD på vanliga 850? Nejdu, det går jag icke med på, automat är ju standard på vanliga 850. Går med på att så var fallet tills Rquired lägger sig i =P Hörru vakna nu!

Om en bil både finns med manuell och automatisk låda så är den manuella till 99.9% den som sitter i som standarutrustning!
Vet faktiskt bara en bil som har auto standar medans manuell var tillval. Det är Mercedes E50 AMG. Och den manuella lådan kostade 154000:- (hundrafemtiofyratusen)  Har dock alldrig sett en sådan med manuell. Men vet att dem såldes med manuell iaf.

Kan kanske hända att manuell var tillval utan extra kostnad på 850in? smile

manual var inte standard på bmw 850 och ändast csin som var och gick få med manuall låda


414 Inlägg
6 september 2010
#18
ekelund88 skrev:
Powe_R skrev:
Mechanimal skrev:
Ok att det går att få med manuell, you've convinced me, men att MANUELL var STANDARD på vanliga 850? Nejdu, det går jag icke med på, automat är ju standard på vanliga 850. Går med på att så var fallet tills Rquired lägger sig i =P Hörru vakna nu!

Om en bil både finns med manuell och automatisk låda så är den manuella till 99.9% den som sitter i som standarutrustning!
Vet faktiskt bara en bil som har auto standar medans manuell var tillval. Det är Mercedes E50 AMG. Och den manuella lådan kostade 154000:- (hundrafemtiofyratusen)  Har dock alldrig sett en sådan med manuell. Men vet att dem såldes med manuell iaf.

Kan kanske hända att manuell var tillval utan extra kostnad på 850in? smile

manual var inte standard på bmw 850 och ändast csin som var och gick få med manuall låda

Okej. om vi säger såhär: Jag VET att den vanliga 850in gick att få med manuell låda. Har sett vanliga 850is med manuell låda.

Edit:
Hittade tom. en 850i med manuell på blocket!
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_8 … 11&w=3

Edit igen. Hittade en till:
http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … 11&w=3
Senast redigerat av Powe_R (6 september 2010)


564 Inlägg
6 september 2010
#19
Jag har själv kört 4st 850i, varav en av dem med manuell 6-växlad låda. Den är heller ingen Csi, utan en "vanlig" 850i. Däremot så var det automat som standard men man kunde välja manuell som tillval.

Alltså, Csi hade manuell som standard, medans man kunde välja till manuell på den "vanliga" modellen.

//J

414 Inlägg
6 september 2010
#20
groze skrev:
Jag har själv kört 4st 850i, varav en av dem med manuell 6-växlad låda. Den är heller ingen Csi, utan en "vanlig" 850i. Däremot så var det automat som standard men man kunde välja manuell som tillval.

Alltså, Csi hade manuell som standard, medans man kunde välja till manuell på den "vanliga" modellen.

//J

Bra då är det hela överstökat. smile
Kostade manuellen något extra eller var det typ som att alla BMW levereras alpinvit standar men du kan välja till solid svart utan kostnad?



Sök