3532
Sök

Baslåda/paket mercedes w202

34 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
Hej, detta är mitt första inlägg här på garaget men hoppas jag får fram min fråga. smile

Det är så att jag har planer på att bygga en baslåda till min merca w202 för jag tycker inte jag får in basen riktigt i kupen. Och vad jag har läst mig till är att det bästa sättet är att bygga en bandbass låda som har portarna genom hatthylla.

Dom element jag hade tänkt använda är två stycken MDS FFR 10" av näst senaste generation. Men jag hittar inte några siffror om dom men tror dom är ganska lika dom nya så här är deras specifikationer:

rekvensomfång:     25-250Hz
SPL dB 1W/1m:             90,9dB
Impendans:             2x4 ohm  (mina har endast 1x4 ohm talspole)
Fs:                             33,7365
Qts:                             0,3225 / 1,7Ohm - 0,4144 / 6,4Ohm
Vas:                      24,5920
REVC:                     1,7 och 6,4
SD msgm:             0,00346 kvm
BL tm:                     12,6047 / 1,7Ohm - 21,5318 / 6,4Ohm
Qms:                     4,9054 / 1,7Ohm - 6,2905 / 6,4Ohm
Qes:                             0,3451 / 1,7Ohm - 0,4436 / 6,4Ohm
Cms um/n:             0,1457mm/N
Mms:                     151,6016 g

Jag försökte räkna ut själv men fick inte riktigt ihop det så undrar nu om någon kan fixa fram vilken lådvolym det ska vara på kammarna?
Sedan om någon kunde linka ett passande steg till basarna med hade varit grymt, kan koppla dom i 2 eller 8 ohm. har kollat lite på Zarchy r1200k.

MVH Håkan

1 Inlägg
28 maj 2010
Hokkke skrev:
Hej, detta är mitt första inlägg här på garaget men hoppas jag får fram min fråga. smile

Det är så att jag har planer på att bygga en baslåda till min merca w202 för jag tycker inte jag får in basen riktigt i kupen. Och vad jag har läst mig till är att det bästa sättet är att bygga en bandbass låda som har portarna genom hatthylla.

Dom element jag hade tänkt använda är två stycken MDS FFR 10" av näst senaste generation. Men jag hittar inte några siffror om dom men tror dom är ganska lika dom nya så här är deras specifikationer:

rekvensomfång:     25-250Hz
SPL dB 1W/1m:             90,9dB
Impendans:             2x4 ohm  (mina har endast 1x4 ohm talspole)
Fs:                             33,7365
Qts:                             0,3225 / 1,7Ohm - 0,4144 / 6,4Ohm
Vas:                      24,5920
REVC:                     1,7 och 6,4
SD msgm:             0,00346 kvm
BL tm:                     12,6047 / 1,7Ohm - 21,5318 / 6,4Ohm
Qms:                     4,9054 / 1,7Ohm - 6,2905 / 6,4Ohm
Qes:                             0,3451 / 1,7Ohm - 0,4436 / 6,4Ohm
Cms um/n:             0,1457mm/N
Mms:                     151,6016 g

Jag försökte räkna ut själv men fick inte riktigt ihop det så undrar nu om någon kan fixa fram vilken lådvolym det ska vara på kammarna?
Sedan om någon kunde linka ett passande steg till basarna med hade varit grymt, kan koppla dom i 2 eller 8 ohm. har kollat lite på Zarchy r1200k.

MVH Håkan

Hej Håkan,

Gällande parametrarna på FRR10 så skiljer dessa sig ganska väsentligt från nyare FR10W.

Här hittar du förslag på en ritning till 5:e ordningens bandpasslåda. Du kan naturligtvis ändra dimensionerna. Det viktigaste är att volymen stämmer. http://www.mds.se/file/product/453/FRR1 … 0basar.pdf

Tyvärr har jag ingen erfarenhet utav Zachryslutsteg och kan inte uttala mig om denna modell. Men min spontana rekommendation skulle vara att använda ett MDS Torque T5 för att få ut maximalt utav elementen. Detta är ett riktigt populärt slutsteg hos många ljudbyggare och den har kraft så det räcker till dessa basar och blir över. Mer information hittar om den hittar du här: http://www.mds.se/sv/product/46/MDS-Torque--T5

Har du fler frågor så är det bara att fråga på!

Med vänlig hälsning,

Aleksi (MDS)

34 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
MDS_ALEKSI skrev:
Hej Håkan,

Gällande parametrarna på FRR10 så skiljer dessa sig ganska väsentligt från nyare FR10W.

Här hittar du förslag på en ritning till 5:e ordningens bandpasslåda. Du kan naturligtvis ändra dimensionerna. Det viktigaste är att volymen stämmer. http://www.mds.se/file/product/453/FRR1 … 0basar.pdf

Tyvärr har jag ingen erfarenhet utav Zachryslutsteg och kan inte uttala mig om denna modell. Men min spontana rekommendation skulle vara att använda ett MDS Torque T5 för att få ut maximalt utav elementen. Detta är ett riktigt populärt slutsteg hos många ljudbyggare och den har kraft så det räcker till dessa basar och blir över. Mer information hittar om den hittar du här: http://www.mds.se/sv/product/46/MDS-Torque--T5

Har du fler frågor så är det bara att fråga på!

Med vänlig hälsning,

Aleksi (MDS)

Ojojoj, tack så mycket! big_smile Måtten blir grymt bra som dom är för bagagen är 80cm bred. smile
Men spelar det någon roll om portarna sticker upp genom lådan istället för att ligga i? tänkte på volymen i ena kammaren.
Och elementen, ska dom fas vändas eller kommer det endå funka om basarna sitter så?

Tänkte åka in till mds på måndag och se om jag hittar något klipp.

MVH Håkan

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 maj 2010
Om du drar ut portarna ur lådan så lär du minska kammaren med motsvarande volym, annars blir det fel. Om basarna ska spela rätt i fas eller fasvändas är upp till dig, prova och lyssna!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök