3013
Sök

Peugeot 205 xs 1,4 90a Trasig drivknut?

37 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Jag har köpt en prugeot 205 xs billigt för inte så lände sedan som hade trasig topplockspackning. men den fungerade helt fint att köra och den gick bra.

När jag kollade lite på förra besiktningspappret såg jag att det stog att det läckte lite fett ifrån höger drivknut, vilket jag bekräftade senare när jag gick ut till garaget och kollade.Men eftersom jag höll på att byta topplockspackning och kamrem m.m så orkade inte/hade inte råd att byta gummit som var trasigt.

Nu när jag är klar med topplockspackningen så började det låta ifrån höger hjulet.Det började med några knackningar då och då men efter några minuters körning blev det värre och nu låter det nästan hela tiden. Det låter nästan som om hjulet sitter löst fast bara vid gaspådrag, när jag släpper gasen lite låter det inte.

Nu till själva frågorna.
1) är det drivknuten som är totalt slut?
2) isåfall passar drivknutar ifrån 205 gti till min xs ? 
3) ska man byta hjullager när man ändå lossar skiten? den har gått ca 19 000 mil

Tack på förhand big_smile

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
28 maj 2010
1: Troligtvis ja, hade själv en kass drivknut på en 205 GTI å till slut slamrade de å slog i ratten nåt förj*vligt.

2: Vågar inte svara på det till hundra procent, så det får nån som har bättre koll svara på.

3: Varför byta ett lager om det inte är något fel på det? Du behöver ju inte lossa hela spindeln/navet för att byta knuten/axeln.

Mvh Thomas

37 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
MCMLXXXII skrev:
1: Troligtvis ja, hade själv en kass drivknut på en 205 GTI å till slut slamrade de å slog i ratten nåt förj*vligt.

2: Vågar inte svara på det till hundra procent, så det får nån som har bättre koll svara på.

3: Varför byta ett lager om det inte är något fel på det? Du behöver ju inte lossa hela spindeln/navet för att byta knuten/axeln.

ok smile tack så mycket för svar smile då blir det inget nytt lager då tongue men får se om jag kan hitta någon drivknut på laga.se  jag vill ju inte lägga ut typ 2000 på en ny drivknut när jag köpte bilen för 1500 XD

Sök