3790
Sök

Fråga ang PEAK..

Bas älskare
716 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
Tja, har en fråga.. asså folk säger att en bil PEAKAR vid en viss hz nivå, vad menas med det?

en fråga till, systen köpte en golf 3 nyss, sitter ett orginal 55 ah batteri under huvven på den, kan man koppla in vårat optima yellow top i skuffen ändå?

7 278 Inlägg
29 maj 2010
Just den frekvensen förstärks utav bilen så att det låter högre.

Bas älskare
716 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
jaha oki, kan nån svara på fråga om batterierna. Motivera gärna ditt svar

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 maj 2010
VolvoXet skrev:

men skojjar du, finns ju en tråd nyligen om just blanda batterier... skrolla ner lite ffs.

Kan man blanda olika batterier eller inte? av BJonsson  [ 1 2 3 ]

skrolla ner på huvudsidan LJUD. välj nästa. och tjena, där dök den upp.
Senast redigerat av pattilatti2 (29 maj 2010)

Bas älskare
716 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
VolvoXet skrev:

men skojjar du, finns ju en tråd nyligen om just blanda batterier... skrolla ner lite ffs.

Kan man blanda olika batterier eller inte? av BJonsson  [ 1 2 3 ]

skrolla ner på huvudsidan LJUD. välj nästa. och tjena, där dök den upp.

Tänkte inte på det tongue

Bas älskare
716 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
Men ni, asså vad kan hända om jag skulle koppla in mitt optima yellow top i skuffen, har orginal golf 3 generator och ett orginal batteri under huvven, finns risken att något allvarligt händer?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
Bas älskare
716 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
asså har kollat men hitta inget om saker som kan hända om man blandar batterier

1 468 Inlägg
29 maj 2010
Nejdå. kan itne hända ett enda dugg om inte nåt av batterierna är defekt eller skadat på något sätt. hände juh inget på senaste tävlingen när ja blandade lastbilsbatteri med volvo original =P..
O det e dessutom liiiiite kraftigare =P

Designer.
1 260 Inlägg
29 maj 2010
Leo86 skrev:
Nejdå. kan itne hända ett enda dugg om inte nåt av batterierna är defekt eller skadat på något sätt. hände juh inget på senaste tävlingen när ja blandade lastbilsbatteri med volvo original =P..

Och jag mötte polisen i 150km/h förut en gång. Så man kan aldrig åka dit om man kör för fort...

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

1 468 Inlägg
29 maj 2010
MIKK0 skrev:
Leo86 skrev:

Och jag mötte polisen i 150km/h förut en gång. Så man kan aldrig åka dit om man kör för fort...

ja fattar din poäng där. men jag tävlar och använder inte min utrustning dagligen. fyller bilen vid tävling o tömmer den på kvällen. o att han ska blanda dom 2 batterierna gör inte ett enda dugg då dom inte utnyttja sakerna på ett så pass kratigt sätt att batterier eller utrustning kan skadas

mvh roll

Bas älskare
716 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
bra där leo smile

4 074 Inlägg
29 maj 2010
Jag håller inte med men de är ju jag det....
Ska du stoppa in batteriet i skuffen?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

4 693 Inlägg
29 maj 2010
BJonsson skrev:
Jag håller inte med men de är ju jag det....
Ska du stoppa in batteriet i skuffen?

Inte jag heller... Kanske till en tävling, men inte mer än så.

Då är det bättre (enligt mig) att stoppa Optima fram och ta bort org batteri.
Så kan man vid senare tillfälle köpa ett till likadant Optima och ställa bak om man nu måste ha 2 batterier.

Booyakasha!

Designer.
1 260 Inlägg
29 maj 2010
Leo86 skrev:
MIKK0 skrev:
Leo86 skrev:

ja fattar din poäng där. men jag tävlar och använder inte min utrustning dagligen. fyller bilen vid tävling o tömmer den på kvällen. o att han ska blanda dom 2 batterierna gör inte ett enda dugg då dom inte utnyttja sakerna på ett så pass kratigt sätt att batterier eller utrustning kan skadas

mvh roll

Inte sagt nått om din utrustning, menar bara att man inte ska säga att det inte kan hända ett dugg bara för att det inte gjorde det när du gjorde det på EN tävling.

Den stora frågan är väll varför dom ska ha två batterier om dom nu inte har så kraftiga saker att dom behöver det. Extra vikt i onödan.

Jag skulle ersatt org. batteriet med optimat.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 maj 2010
Leo86 skrev:

Nu blir det mer off-topic.

men dina lastbilsbatterier är LÅÅÅÅÅÅÅNGSAMMA och lämpar sig tex. inte för burpar då de i jämförelse med tex Stinger har väldigt hög inre resistans.
Nog för att de har hyfsat hög CCA men de har dessutom lägre kortslutningsström än batterier så som nämnda Stinger.
Dina batterier lämpar sig mer till bassrace om man ser till att de är en stor strömbank vilket gör att de klarar att hålla både ström och spänning uppe på ett annat sätt under dessa 30s.
Men ger man sig in på korta hårda burps så är dessa batterier ngt av en bromskloss då strömmen ej släpps snabbt nog för kraftigt hårt strömuttag på 1-3s.

Bara en parantes.

Och som vi sade i den andra tråden.
Man KAN blanda olika batterier, men man BÖR inte. Spec inte i längden.
Dessutom är batteriernas skick mer avgörande än storlekarna vid parallellkoppling av batterier.
Se varje batteri i en batteribank som en cell i ett batteri.
Totalspänningen kan vara ok medans en cell/ett batteri i sig kan vara kasst.
Senast redigerat av Lonefox (29 maj 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bas älskare
716 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Alltså. det som ska sitta i bilen är 1 st kicker comp 12" svarta modellen inkopplat i ett MDS GP-800. och sedan 2 st 4" högtalare drivna på huvudenheten och sen ett par 6*9or inkopplade på ett MDS GP-2 steg ca 100wrms per kanal. räcker det verkligen med ett optima under huven?

7 241 Inlägg
30 maj 2010
VolvoXet skrev:
Alltså. det som ska sitta i bilen är 1 st kicker comp 12" svarta modellen inkopplat i ett MDS GP-800. och sedan 2 st 4" högtalare drivna på huvudenheten och sen ett par 6*9or inkopplade på ett MDS GP-2 steg ca 100wrms per kanal. räcker det verkligen med ett optima under huven?

Kompisen kör med ett Genesis 5chnl som driver två 12", ett par 6x9 och ett 6"-kit från Infinity och han har bara ett Optima.....

Kör själv med ett Audison LRx 5.1k i 240n som driver en 8" och ett 5"-kit och har ett fritidsbatteri.
I pendelbilen sitter ett Audison SRx 5 som driver en 8"-bas, ett par 6"-middar och ett par 3.5"-koax med ett originalbatteri på 55Ah (skall dock bytas då jag inte kan spela mkt med motorn avstängd :S )
Senast redigerat av Lonefox (30 maj 2010)

21 761 Inlägg
30 maj 2010
VolvoXet skrev:
sitter ett orginal 55 ah batteri under huvven på den

Det batteriet har väl en del år på nacken, då har även en del av kapaciteten och startströmmen "försvunnit". Ska man koppla ihop flera batterier med varandra så ska alla vara i bra skick för att verkilgen få nytta av sin ihopkoppling, annars blir det bara "halvgjort".

I ditt fall bör i så fall det ordinarie batteriet bytas ut till att börja med, sedan kompletterar man med ett till om det verkar behövas. Jag tycker också att du kan sätta det gula Optima i motorrummet. smile

Glöm inte bort de övriga åtgärderna som det tjatas om i diverse trådar när det gäller stereo, dvs kontroll och uppgradering av strömförsörjningen. Finns ju några trådar där såna saker nämns. wink
Senast redigerat av Drönirettab (30 maj 2010)

7 241 Inlägg
30 maj 2010
Drönirettab skrev:
VolvoXet skrev:
sitter ett orginal 55 ah batteri under huvven på den

Det batteriet har väl en del år på nacken, då har även en del av kapaciteten och startströmmen "försvunnit". Ska man koppla ihop flera batterier med varandra så ska alla vara i bra skick för att verkilgen få nytta av sin ihopkoppling, annars blir det bara "halvgjort".

I ditt fall bör i så fall det ordinarie batteriet bytas ut till att börja med, sedan kompletterar man med ett till om det verkar behövas. Jag tycker också att du kan sätta det gula Optima i motorrummet. smile

Glöm inte bort de övriga åtgärderna som det tjatas om i diverse trådar när det gäller stereo, dvs kontroll och uppgradering av strömförsörjningen. Finns ju några trådar där såna saker nämns. wink

Orkar vi söka efter dem o skriva upp exakt HUR många det är? wink

Sök