2867
Sök

Lådritning till 21" 18" 15"

Superhedde
255 Inlägg
1 juni 2010
#21
Tror inte på parametrarna då 21 samt 18" har samma.roll 300-400liters låda är det som gäller och avstämning 40-45hz. Avrullningen börjar tidigare vilket gör att karaktären blir rätt stram. Läs: Ingen vidare djupbas.

Obs! Jag tror inte på dessa parametrar, men har ändå räknat så du får en uppfattning om vad för lådvolymer vi pratar om:

1st 18/21": 340liter totalvolym 800cm2 port 30cm djup. Avstämd 40hz.

2st 15": 400liter totalvolym 1000cm2 port 20cm djup avstämd 45hz.

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (1 juni 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

21 761 Inlägg
1 juni 2010
#22
Kollar man tex på 15" basen så protesterar mitt program ordentligt på flera parametrar, de går inte ihop. wink

Har kollat på några basar därifrån tidigare, men jag föredrar att inte räkna eftersom parametrarna verkar mycket opålitliga. smile

Superhedde
255 Inlägg
1 juni 2010
#23
Precis en 21" med mms på 76gram.. roll

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

16 197 Inlägg
1 juni 2010
#24
Leo86 skrev:
okej. det där med ohm hade ja isf missuppfattat faktiskt. så det e bättre o köra ett steg i 8 ohm än i 4 alltså? tongue

Ber om urrsäkt för vilseledningen och OT
ju lägre ohmtal ju mer belastar du steget å ju mer ström drar de å ju varmare blir de. visst att de lämnar mer efffekt vid lägre ohmtal men effektiviteten på steget försämras..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 468 Inlägg
1 juni 2010
#25
evilaudio skrev:
Leo86 skrev:
okej. det där med ohm hade ja isf missuppfattat faktiskt. så det e bättre o köra ett steg i 8 ohm än i 4 alltså? tongue

Ber om urrsäkt för vilseledningen och OT
ju lägre ohmtal ju mer belastar du steget å ju mer ström drar de å ju varmare blir de. visst att de lämnar mer efffekt vid lägre ohmtal men effektiviteten på steget försämras..
jo. men som jag nu med mina magnat 24" basar på singel 4 ohm. då skulle dom teoretiskt må lite bättre alltså om ja koppla domm i 8 ohm till mitt steg då effekten skulle bli mer lagom så att säga då dom basarna inte vill ha så mycket effekt.

Men hur klarar sig steget i fråga då?
varför använder man 4 ohm i bilen o 8 (oftast) i hemmastereo. om 8ohm e bra o lättdrivet. men varför spelar inte så många sq i 8 ohm då dom lär bli vääldigt kontorllerade under spelning tongue


16 197 Inlägg
1 juni 2010
#26
Leo86 skrev:
evilaudio skrev:
Leo86 skrev:
okej. det där med ohm hade ja isf missuppfattat faktiskt. så det e bättre o köra ett steg i 8 ohm än i 4 alltså? tongue

Ber om urrsäkt för vilseledningen och OT
ju lägre ohmtal ju mer belastar du steget å ju mer ström drar de å ju varmare blir de. visst att de lämnar mer efffekt vid lägre ohmtal men effektiviteten på steget försämras..
jo. men som jag nu med mina magnat 24" basar på singel 4 ohm. då skulle dom teoretiskt må lite bättre alltså om ja koppla domm i 8 ohm till mitt steg då effekten skulle bli mer lagom så att säga då dom basarna inte vill ha så mycket effekt.

Men hur klarar sig steget i fråga då?
varför använder man 4 ohm i bilen o 8 (oftast) i hemmastereo. om 8ohm e bra o lättdrivet. men varför spelar inte så många sq i 8 ohm då dom lär bli vääldigt kontorllerade under spelning tongue
man kör ofta me lägre ohmtal i bilar eftersom stegen lämnar mer effekt i 4 ohm...  nackdelen med PA prylar är att dom ofta behöver väldigt stora lådor.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 juni 2010
#27
Dannz0 skrev:
Lonefox skrev:
Leo86> Precis som Örjan säger så mår ett steg bättre av högre ohmtal.
Ju närmare 0 Ohm man är ju värre får steget jobba.

Sedan är du HELT fel ute att kortslagiga PA-basar ej producerar djupbas.
Monterade i rätt omgivning (tex ett bashorn) så skrämmer de slag på de flesta med vad de kan producera i basväg.
Så det du menar e att om jag har en 21"are så kommer jag få mustig bas?? wink Assa en jevlas bas?
Under RÄTT förutsättningar ja.
Dvs rätt uträknad låda (med element med pålitliga parametrar), tex plats för ett hyfsat stort hornbygge, osv.

Kikar man närmare på just pa-element så är de tillverkade för att ge tryck över stora områden tex festlokal, klubb, utomhuskonserter osv osv. Dvs INGET som lämpar sig för bilbruk där man har helt andra förutsättningar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
2 juni 2010
#28
Dannz0 skrev:
HEhe.. Ja jag har ju inte sett reklam för dom.. men jag ville vara extrem o köra på en stor bas.. hehe.. Men det kan jag skita i.. får köpa en van o proppa 21"are i sen då.. haha tongue Ja jag tänkte mig så fall 2 15"are.. Och det med 8ohm har jag tänkt på med.. Måste ju få ner det till 4 ohm då.. 218tummare i min lilla bil kan jag få ner.. när det gäller vanliga bilbasar då.. Men dessa kräver väl mer liters volym än vanliga basar föär att få ut max på basarna väl?? Eller har jag fel?? Tänkte så fall köra med två 15"are.. Just nu har jag tre 12"are. har byggt en bra låda till dom.. Men e sugen som fan på större basar..
Incriminator Audio har 21" basar som kan spela högt wink

Booyakasha!

572 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#29
Ja nu har jag fått mer än ett humm om dessa bassarna.. Och tack för beräkningen du gjorde till mig dj hedde. Så 21"aren förbli utesluten.. Men då får det bli två 15 tummare bak och 8"are i dörrarna då.. smile Tack för allt..

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#30
Drönirettab skrev:
Kollar man tex på 15" basen så protesterar mitt program ordentligt på flera parametrar, de går inte ihop. wink

Har kollat på några basar därifrån tidigare, men jag föredrar att inte räkna eftersom parametrarna verkar mycket opålitliga. smile
Så vad händer om man bygger en låda nu så som dj hedde räknat ut? Och nu då parametrarna inte stämmer. vad händer då??

DZ Design På Facebook

4 074 Inlägg
2 juni 2010
#31
om du absolut vill ha en 21" så hör med andraax här på gorg han kan ta hem Inscriminator audio (stavas?) 21" men dom kostar fläsk!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

4 693 Inlägg
2 juni 2010
#32
BJonsson skrev:
om du absolut vill ha en 21" så hör med andraax här på gorg han kan ta hem Inscriminator audio (stavas?) 21" men dom kostar fläsk!
Skrev ju det (rättstavat) 3 inlägg innan roll

Booyakasha!

4 074 Inlägg
2 juni 2010
#33
Softis skrev:
BJonsson skrev:
om du absolut vill ha en 21" så hör med andraax här på gorg han kan ta hem Inscriminator audio (stavas?) 21" men dom kostar fläsk!
Skrev ju det (rättstavat) 3 inlägg innan roll
cool jaja......

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 juni 2010
#34
om du ska ha 15"  kolla  på domhära ist



JBL GT5-15-2 Dubbla 15-tummare
Artikelnummer: 16GT515PAK

• Enkel talspole • 15
Finns i lager
1 995 kr


på Brc.se

1 468 Inlägg
2 juni 2010
#35
christofer_k skrev:
om du ska ha 15"  kolla  på domhära ist



JBL GT5-15-2 Dubbla 15-tummare
Artikelnummer: 16GT515PAK

• Enkel talspole • 15
Finns i lager
1 995 kr


på Brc.se
+1


21 761 Inlägg
2 juni 2010
#36
Dannz0 skrev:
Så vad händer om man bygger en låda nu så som dj hedde räknat ut? Och nu då parametrarna inte stämmer. vad händer då??
Ljudet blir antagligen inte bra, det kan låta peakat eller kanske basfattigt. Svårt att säga exakt, men basarna brinner knappast upp med tanke på att DJ_Hedde har räknat på en "normal" avstämning. smile
Senast redigerat av Drönirettab (2 juni 2010)

Superhedde
255 Inlägg
2 juni 2010
#37
Precis som nämnts så blir ljudet bara inte så bra som de kunde blivit om parametrarna stämde. Men frågan är väl snarare: Hur stor låda får du plats med egentligen?

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (2 juni 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
2 juni 2010
#38
Gör dig själv en tjänst och köp andra basar.

Det kommer inte bli bra.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

572 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#39
DJ_Hedde skrev:
Precis som nämnts så blir ljudet bara inte så bra som de kunde blivit om parametrarna stämde. Men frågan är väl snarare: Hur stor låda får du plats med egentligen?

Mvh Mattias Hedin
OKej.. Ja du.. Jag får nog plats med en 18"are kanske.. Beror på hur stor låda som jag behöver.. Kan hända det passar med två.. men då måste jag bygga en låda med många väggar och sneda väggar. Men Jag få se vad det blir.. Ska mäta lite i bagaget o räkna.. Jag har nu en 120liters låda o den tar upp halva typ.. kan bygga upp den på höjden med lutad vägg om jag hade velat.. Ja 300 liter går nog att pressa in i bilen.. hehe.. smile

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#40
Jag har faktiskt kollat på dessa med. Vad e litern i i låda till en/två sådan basar??


    * 18" Competition subwoofer with massively deep sounding bass
    * Nothing comes close to an 18" sub with this much power!
    * Hand-built in the USA (These are put together with extremely strict ratings and standards.  These are known to be one of the best engineered and best quality subs on the market)
    * 2 Year Warranty
    * 1000 watts RMS Rated! (Note this can handle more than 1,000 watts.  It is rated with a stricter standard of power testing, then most other car audio brands)
    * Dual Composite 2-piece Cone
    * Rubatek Foam Surround
    * Cast Aluminum Basket
    * Tork-Tite Terminal
    * 3 ” 8-layer Aluminum Voice Coil• FEA Optimized Motor Structure
    * Triple Stack Magnets
    * Progressive Spiders
    * Wrap around Rubber Gasket
    * 18"
    * Mounting Depth - 9.5"
    * Mounting Hole Diameter - 16.75"
    * Overall Diameter - 18.5"
    * Bolt Hole Circle - 17.5"
    * Motor Width - 6.5"
    * Motor Depth - 3.25"
    * Basket Depth - 6.25"
    * Displacement - 0.22 cu. ft.
    * Weight: 32 lbs.
    * Use Ported Box Only!
    * Ported box volume: 8.0 cubic feet; tuned @ 34 HZ
    * Electrical Q Value -Qes: 0.53
    * Mechanical Q Value -Qms: 6.1
    * Total Speaker Q Value -Qts: 0.48
    * Free Air Resonance -Fs: 33.2 Hz
    * Equivalent Compliance -Vas: 159 liters
    * One-Way, Linear Excursion -Xmax: 22 mm
    * Efficiency -SPL 1W/1m: 92.7 dB SPL
    * Effective Piston Area -Sd: 1210 cm^2
    * DC Resistance -Re: 1.9 ohm
    * Nominal Impedance -Znom: Dual 4 ohm
    * Thermal Power Handling -Pe: 1000 W
    * Force Factor -Bl: 21

DZ Design På Facebook


Sök