3017
Sök

Rekommendationer för slutsteg till SPL XTR 12" ?

ohshit
1 285 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Hej! är nybörjare på allt med billjud så tänkte vända mig till alla kunniga på forumet.

Ska beställa två SPL Dynamics XTR-300D2 https://www.blekingebilradio.se/product … gory_id=20 och undrar då vilket slutsteg jag ska köpa som vore det optimalaste för detta.

Vill kunna spela fint, men mycket & djup bas föredras nog mest, dunka dunka är nog lite mer min stil:)

Ska sitta i en volvo 855 om det är till någon hjälp.

Och sen undrar jag om jag behöver någon konding för detta?

MVH /Christoffer
Senast redigerat av Cgee (2 juni 2010)

The löwer class.

4 693 Inlägg
2 juni 2010
Byt rubrik innan tråden blir låst

Booyakasha!

ohshit
1 285 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Sry, vet du något slutsteg att rekommendera? smile

The löwer class.

148 Inlägg
2 juni 2010
Ett SPL Dynamics ICE-3500D eftersom att du kör 2x2ohm spolar på basen.
Men om du köper med 2x4ohm spolar istället skulle du klara dig på ett SPL Dynamics ICE-1500D.
Annars gäller det att hitta ett steg som ger mycket i 2ohm lr 0,5ohm.
Vad är budgeten annars?

ohshit
1 285 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Okey, jadu, ekonomin är ju inte på topp då, då jag behöver köpa koaxialer, HU & annat. men helst inte över 3000, tänkte även på https://www.blekingebilradio.se/product … gory_id=20 någon som har bra erfarenhet av dom?

The löwer class.

560 Inlägg
2 juni 2010
Dessa basar är oxå riktigt trevliga, mycket välljudande basar fast dom är inte byggda som XTR basarna som älskar att spela djupt och smiskas tills man blir blå i ansiktet big_smile

Jag skulle satsat på ett Zachry R1500D till 2st XTRD4 om du inte har råd med dyrare steg, detta steget pallar lätt att piska dessa XTR basarna.

Vill du dock i framtiden ha mer effekt så är det bara att köpa ett steg till.

Lyssnade senast igår på ett sådant steg (Zachry R1500D) med 1st RE Audio 15" bas och detta smiskade på sjukt bra och med en riktigt härlig kontroll i en Volvo V40, mycket trevliga och billiga slutsteg.

Cgee skrev:
Okey, jadu, ekonomin är ju inte på topp då, då jag behöver köpa koaxialer, HU & annat. men helst inte över 3000, tänkte även på https://www.blekingebilradio.se/product … gory_id=20 någon som har bra erfarenhet av dom?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

ohshit
1 285 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Okej, tackar för svar:)

Men det är inga andra basar & slutsteg du har att rekommendera? är basknarkare, så vill gärna spela högt:
4-5000kr, Satt o kollade lite på RE sr12d4, dom verkade bra iaf, kan nt så mycke om billjud;)

The löwer class.

560 Inlägg
2 juni 2010
Vill du max lägga 5000 kronor skulle jag satsat på samma steg fast med bara en bas och då en D2 så du kommer ner i 1 ohm.

Finns givetvis andra basar som spelar högt oxå, men fördelen med just SPL Dynamics XTR serien eller SPL serien är att det är väldigt lätt att kona om basen själv (laga basen) om man råkar höja för mycket så man spelar sönder den.

Detta gör att jag säljer mycket av dessa basar, för gillar man att spela tokhögt är det oxå lätt att saker händer tyvärr....

Cgee skrev:
Okej, tackar för svar:)

Men det är inga andra basar & slutsteg du har att rekommendera? är basknarkare, så vill gärna spela högt:
4-5000kr, Satt o kollade lite på RE sr12d4, dom verkade bra iaf, kan nt så mycke om billjud;)

Jesus älskar alla

ohshit
1 285 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Ok, så alltså 1 xtr tolva? satt och funderade på en 15" men om ja har fattat rätt så lämpar sig tolvor bättre om man spelar mycket "allround"musik? och sen så ska ja ha 2ohm ist för 4?

The löwer class.

560 Inlägg
2 juni 2010
Nej 15" funkar oxå för all sorts musik, jag personligen skulle satsat på en XTR 15" bas, men då trillar du över 5000 kronor.

Denna bas vill "bara" ha ca 75-80 Liter för att spela sjukt högt.

Jepp ska du tex köpa ett slutsteg som Zachry R1500D eller annat 1 ohms stabillt så lämnar detta max effekt vid 1 ohm och har faktsikt riktigt bra kontroll oxå i denna ohm så därav bör du ha 2 ohms spolar som du paralellkopplar för att steget ska "känna av" 1 ohm.

Det funkar oxå med 4 ohms spolar, kontrollen kommer att bli bättre på konen fast du kommer inte få lika mycket effekt till basen och är du ute efter att spela riktigt högt så är effekten ganska viktig.

Cgee skrev:
Ok, så alltså 1 xtr tolva? satt och funderade på en 15" men om ja har fattat rätt så lämpar sig tolvor bättre om man spelar mycket "allround"musik? och sen så ska ja ha 2ohm ist för 4?
Senast redigerat av jimmyostrom (2 juni 2010)

Jesus älskar alla

ohshit
1 285 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Jaha, men basen blir inte snabbare sönderspelad om ja får mindre kontroll på den eller? men om ja har 1 xtr 15" och det zachry steget med rätt låda, (vet dock inte om ja ska sluten eller portad), hur högt spelar man då ungefär? dum fråga, ja vet, men typ 130db?

The löwer class.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
2 juni 2010
Cgee skrev:
Jaha, men basen blir inte snabbare sönderspelad om ja får mindre kontroll på den eller? men om ja har 1 xtr 15" och det zachry steget med rätt låda, (vet dock inte om ja ska sluten eller portad), hur högt spelar man då ungefär? dum fråga, ja vet, men typ 130db?

Över 140dB ska det spela iaf i en 855a tycker ja iaf om du kör med portad låda.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

ohshit
1 285 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Okej, fortfarande osäker på om jag ska ha 2 12" eller 1 15",

Men jag ska bygga baslåda sj, koppla in allt (basar, slutsteg, koaxialer, huvudenhet, kablar) för första gången, är det nåt speciellt ja borde tänka på?

Och om ja kör med 1 15" xtr & zachry steget, måste ja ha en kondensator till detta & ett nytt batteri?

The löwer class.

560 Inlägg
3 juni 2010
Satsa om du har plats på ett batteri bak och ett på oginalplats.

Med 2 batterier funkar det riktigt bra med ett Zachry 1500 steg och ett steg för tex framsystemet.

Ett batteri är alltid bättre än en kondensator, men har man inte plats för tex ett extra batteri så hjälper en kondensator av bra kvalité till bra mot större strömdippar tycker jag.

Cgee skrev:
Okej, fortfarande osäker på om jag ska ha 2 12" eller 1 15",

Men jag ska bygga baslåda sj, koppla in allt (basar, slutsteg, koaxialer, huvudenhet, kablar) för första gången, är det nåt speciellt ja borde tänka på?

Och om ja kör med 1 15" xtr & zachry steget, måste ja ha en kondensator till detta & ett nytt batteri?

Jesus älskar alla

ohshit
1 285 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
Okey, blir nog en lite bättre kondensator e.v, en sista fråga bara, vilken tror du spelar högst & med bäst bas mellan 2 12" eller 1 15" (xtr basarna alltså) med zachry steget?

The löwer class.

560 Inlägg
4 juni 2010
Min erfarenhet är att mer konarea alltid spelar högre i mina bilar.

Men det behöver inte betyda att det blir så i din bil.

Men jag gillar 15" soundet riktigt mycket, det är lite speciellt med en 15" bas big_smile

Så skulle jag bygga idag skulle jag kastat ut mina 10" basar och kört på 15" basar istället.

Du kan ju alltid köpa till en XTR 15" bas i framtiden om du börjar med 1st idag hmm

Cgee skrev:
Okey, blir nog en lite bättre kondensator e.v, en sista fråga bara, vilken tror du spelar högst & med bäst bas mellan 2 12" eller 1 15" (xtr basarna alltså) med zachry steget?

Jesus älskar alla

Sök