3423
Sök

Koppla in Baslåda+steg i 9-3 Aero SS -03

13 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Har en 9-3 Aero -03 med Infotainment premium 150 system och ska nu koppla in baslåda+ slutsteg och undrar om det är komplicerat att koppla in eller om de går lätt å göra själv hemma.
För har ingen större lust å lämna bilen till BRC å låta dom ta 2000kr.

Är tacksam för all hjälp!

/Padde

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 juni 2010
Enligt mig så har du egentligen bara ett alternativ, ta signal från dörrhögtalarna (den enda signalen som är "fullregister"). Går att sno från kablarna innan dom går ut i dörrarna så det är inte jättesvårt, tar dock en stund första gången och är lite trångt.

Om du har ett steg som tar högnivå in så kan du bara dra kablarna till det, annars så lär du koppla in en hög till lågnivåomvandlare mellan för att få ut en lågnivåsignal. Om du ska göra det så kan jag rekommendera den här omvandlaren då den ger ut både lågnivå och remote. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

13 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Okej, Låter meckigt^^ och eftersom jag inte är någon expert på sådant så hoppar jag nog de, om de inte finns något enklare sätt så överlåter jag jobbet åt BRC.

16 197 Inlägg
2 juni 2010
PaddePanik skrev:
Okej, Låter meckigt^^ och eftersom jag inte är någon expert på sådant så hoppar jag nog de, om de inte finns något enklare sätt så överlåter jag jobbet åt BRC.

nope de finns inget annat vis.. just därför de kostar en slant att göra de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 juni 2010
Det finns ju en annan lösning, dock inte enklare men en lösning iaf, ur med CD-spelaren och i med en vettig huvudenhet. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

13 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
ja men ja pallar inte de:P plus att då ska ja lägga 4-5000 till för att få tag på en enhet jag är nöjd med:P nä orginalenheten stannar:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 juni 2010
Nja det räcker med en enhet för ca 1500kr för att få bättre ljud och mer inställningsmöjligheter än original. wink Min gick på 1900kr och då finns det mycke roliga saker i den. Fast det ser ju klart bättre ut med original, så kör på den och en omvandlare du.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

13 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
Ja de blir de, fast låter BRC koppla bäst dom tycker:P sålänge de funkar så är jag nöjd hehe:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 juni 2010
Då kommer dom med 99% säkerhet att koppla på högtalarna i hatthyllan och visset, det fungerar, men signalen blir bra mycket starkare och bättre om man tar från dörrhögtalarna. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 Inlägg
9 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Enligt mig så har du egentligen bara ett alternativ, ta signal från dörrhögtalarna (den enda signalen som är "fullregister"). Går att sno från kablarna innan dom går ut i dörrarna så det är inte jättesvårt, tar dock en stund första gången och är lite trångt.

Om du har ett steg som tar högnivå in så kan du bara dra kablarna till det, annars så lär du koppla in en hög till lågnivåomvandlare mellan för att få ut en lågnivåsignal. Om du ska göra det så kan jag rekommendera den här omvandlaren då den ger ut både lågnivå och remote. smile

Det du skrev om omvandlaren du rekommenderade, då behöver man alltså inte dra en remote kabel från stereon till steget? Den går med på högtalar kabeln, som dras ifrån högtalaren från framdörren? Bliv lite yrt kanske :b

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juli 2010
Korrekt! Men den behöver förutom högnivå (högtalarkablarna) även plus och jord för att kunna ge ut en remotesignal, men då fungerar den klockrent. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 Inlägg
14 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Korrekt! Men den behöver förutom högnivå (högtalarkablarna) även plus och jord för att kunna ge ut en remotesignal, men då fungerar den klockrent. smile

Okej då förstår jag! Tror jag ska lyckas få ihop det här på semestern smile
Dock inte bestämt vad det blir än.. :b
Senast redigerat av Bouvin (14 juli 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2010
Det löser sig nog ska du se! smile Inte särskilt avancerat att koppla in en sån, annars så får vi väl kolla på det sen på träffen vid Engeltofta.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 Inlägg
15 juli 2010
Ja precis kan ja kanske kika på ditt bygge wink
Men vad brukar man ha för säkring på batterikabeln från batteriet till steget,
hur många ampere?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 juli 2010
Absolut det ska du få göra, du kan t.o.m få lyssna på det. wink

Säkringsstorleken bestäms av kabels area, inget annat. Några exempel som jag kommer på nu är: 16mm2 60A, 21mm2 100A, 35mm2 150A, 50mm2 200-250A.
Senast redigerat av ChriZtoffer (15 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök