3678
Sök

Nya bötespriser från 1:a oktober

RushRacing.tk
278 Inlägg
17 juni 2006
Trådstartare
Läste tidningen idag:
Fortkörning: Idag: 800-2000 kr, Nytt: 2000-4000 kr i böter
Körning mot rött ljus: Idag: 1200 kr. Nytt: 3000 kr
Omkörning skymd sikt: Idag: 800 kr: Nytt: 3000 kr
Felaktiga registreringsskyltar: Idag: 400 kr. Nytt: 2000 kr
Bilbälte: Idag: 600 kr. Nytt: 1500 kr
Skulle detta gå igenom börjar det att gälla den 1 oktober...

21 761 Inlägg
17 juni 2006
Det låter väl bra, man får skärpa sig bara.

8 156 Inlägg
17 juni 2006
Tycker att dom borde gå över till dagsböter med ett minimibötesbelopp istället. För 2000:- är inte speciellt kännbart straff för en miljonär...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 926 Inlägg
17 juni 2006
Phaetoon skrev:
Tycker att dom borde gå över till dagsböter med ett minimibötesbelopp istället. För 2000:- är inte speciellt kännbart straff för en miljonär...

nej men kännbart för dom som har lite med pengar ?

RushRacing.tk
278 Inlägg
17 juni 2006
Trådstartare
böterna tycker jag ska baseras på inkomsten på den person som blir stoppad... rikare du är ju dyrare ska de bli..

67 Inlägg
17 juni 2006
Gislekillen skrev:
böterna tycker jag ska baseras på inkomsten på den person som blir stoppad... rikare du är ju dyrare ska de bli..

som vi har det här i Finland..

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
17 juni 2006
Gislekillen skrev:

Ja, det var ett väldigt bra förslag! Så som det är nu, slår det ju ner på de som befinner sig i "lägsta" klass. Fast givetvis skall man sträva efter att följa trafikreglerna, annars ber man om trubbel.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

8 156 Inlägg
17 juni 2006
Spelis skrev:
Phaetoon skrev:

nej men kännbart för dom som har lite med pengar ?

Exakt. Dagens system straffar dom fattiga mer än dom rika.

Gislekillen skrev:

Det är ju exakt vad ett system med dagsböter skulle göra. Fast det skulle ju finnas ett minimibötesbelopp för dom som inte har någon inkomst, för något straff ska man ju ändå få.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Colaberoende
1 219 Inlägg
17 juni 2006
Det börjar kännas som att dom som sätter beloppen inte har en aning om vad en "normal" svensk tjänar. Dagsböter är bra och ett minibelopp för dom som inte har någon inkomst.

Att dom tror att detta skulle minska olycksstatestiken tror jag är fel.
Tycker dom ska införa en hälsokontroll vart 5:e år efter dom som har fyllt 60 också. Finns alldeles för många som inte borde köra pg.a hälsan.

Åkte på en väg idag där det har kommit upp kameror nyligen. Har säker kört vägen 200ggr men idag fick man en klump i halsen när skåpen stod där. Körde visserligen lugnare eftersom bilen var full av personer.

/Ena

9 108 Inlägg
17 juni 2006
ja extremt ork om detta skulle gå igenom... 2000 spänn är inget man kan hosta fram på en vanlig knegarlön precis. Man får väl sätta på dom riktiga skyltarna igen då även om dom är fula wink

Dagsböter skulle verkligen sitta på sin plats

Fisketokig
2 997 Inlägg
17 juni 2006
Vad bra.

Motiverar ett köp av laservarnare och dyl bara mer än tidigare.

Men det gäller att stoppa dem också, blivit invinkad 2ggr varav en jag visste jag kört lite för fort, typ 15km men ignorerat så det blev aldrig något mer med det och flera månader sedan det hände.

Sen blir det väl poppis att regga äldre bilar som man inte skadeförsäkrar på fattiga studenter om kameraskåpen skulle registrera och se att ägaren går på studiebidrag. (ang det med baserat på inkomst / kapital)

haha
Senast redigerat av Martin 9-3 (17 juni 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

124 Inlägg
18 juni 2006
Gislekillen skrev:
Läste tidningen idag:
Fortkörning: Idag: 800-2000 kr, Nytt: 2000-4000 kr i böter
Körning mot rött ljus: Idag: 1200 kr. Nytt: 3000 kr
Omkörning skymd sikt: Idag: 800 kr: Nytt: 3000 kr
Felaktiga registreringsskyltar: Idag: 400 kr. Nytt: 2000 kr
Bilbälte: Idag: 600 kr. Nytt: 1500 kr
Skulle detta gå igenom börjar det att gälla den 1 oktober...

De dummaste läste jag idag, 3000:- i böter för att inte stanna vid ett övergångställe.

Wankel
1 080 Inlägg
18 juni 2006
dom är ju fan dumma i huvet, högre böter stoppar inte många olyckor...
det är bara för att dom jävlarna ska få mer pengar.....och en sidoeffekt blir att färre blir villiga att stanna när polisen är efter dom vilket troligen höjer olycksstatistiken..
dom här siffrorna är inte ens rimliga..
Senast redigerat av StiFf (18 juni 2006)

MDS Västerås

Gasglad
295 Inlägg
18 juni 2006
Inkomstbaserad tycker jag. Eller lägg pengarna på att bekämpa lite allvarligare kriminalitet. Tycker dom att det finns så lite att göra att man ska gå på trafikanter. Snacka om att man prioriterar fel.

2 123 Inlägg
18 juni 2006
Ni säger att dom rika ska betala mer än dom fattiga.
Det är ju helt absurt att inte alla ska betala lika mycket.
Ni får ju tänka på andra saker också.
Dom flesta som är rika har slitit arslet av sig för att komma upp i den positionen.
Nej så ska det verkligen inte vara.

RushRacing.tk
278 Inlägg
18 juni 2006
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Ni säger att dom rika ska betala mer än dom fattiga.
Det är ju helt absurt att inte alla ska betala lika mycket.
Ni får ju tänka på andra saker också.
Dom flesta som är rika har slitit arslet av sig för att komma upp i den positionen.
Nej så ska det verkligen inte vara.

Saken e ju den att en person som t.ex: jobbar på industri. ska försörja en fru å tre barn på månadslön på t.ex: 12-13000 kr plus då huslån m.m. När han har betalat allting så har han inte mycket pengar kvar. så att böta 1500 kr i fortkörningsböter kan ju vara extremt mycket pengar medans 1500 kr för en rik person inte betyder ett skit. Han betalar å kör lika fort igen. Säg då istället att den rika personen får t.ex: 4 gånger så hård penningsbot.. känns kanske lite mer. Skulle t.ex: HM:s grundare bli stoppad å få betala 1500 kr i böter: känns inte för honom... skiter ju han i.. Som sagt: böterna ska vara inkomstbaserade.

Fisketokig
2 997 Inlägg
18 juni 2006
Det är ju helt fel att lägga böter efter inkomst, det har vi redan skatten till så inget mer sånt skit, varför är det så jävla motarbetat mot de som har lite bättre inkomst?

Är folk avundsjuka får de väl höja sin egen inkomst och inte försöka nå någon idiotisk jämnlikhet med att öka kostnader för andra.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

RushRacing.tk
278 Inlägg
18 juni 2006
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
Det är ju helt fel att lägga böter efter inkomst, det har vi redan skatten till så inget mer sånt skit, varför är det så jävla motarbetat mot de som har lite bättre inkomst?

Är folk avundsjuka får de väl höja sin egen inkomst och inte försöka nå någon idiotisk jämnlikhet med att öka kostnader för andra.

tror inte att de handlar om att motarbeta dom som e rika... inte för min del iaf. Det jag tycker med det här är att böterna gör ingen nytta på nån som har gått om pengar.. skulle jag få 2000 kr i böter för fortkörning skulle jag inte bry mig så mycket igentligen.. jobbar några timmar extra bara så har jag tjänat ihop dom pengarna å mer än det.. Alltså: böterna e inte kännbara för egen del. men om jag däremot skulle få det 4 dubbla bötesbeloppet så skulle de kännas mera...

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
18 juni 2006
Martin 9-3 skrev:

Alltid när det ska diskuteras inkomster så kommer de som har det lite bättre ställt och gnäller om att alla är så avundsjuka på dem och plötsligt är det så synd om dem. Systemet att man skulle betala efter inkomst är inte precis en nyhet i rättssystemet titta på dagsböterna är de orättvisa? Och vad tror du själv att tanken med böter är att man bara ska betala och köra vidare? Meningen är ändå att det ska vara en form utav straff och ett straff ska svida, ska det inte svida lika mycket för alla? Det kanske hade varit bättre om alla hade blivet dömda till samhällstjänst. För oavsett om du har mycket eller lite pengar så är det lika jobbigt att kratta och räfsa rabatter.

RushRacing.tk
278 Inlägg
18 juni 2006
Trådstartare
Håller me dig markus.. straffet ska kännas även för den som har pengar.. ska inte slippa undan..

Sök